Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    BALAN
    Gäst

    Passat TDI 140 -07

    Någon som har kört en sån här?

    Provkörde en i helgen med manuell låda men jag tyckte den var riktigt slö mellan 1000-2000rpm. Drog knappt nånting där. Jämfört med pappas 170 hk DSG så var det stor skillnad.

    E det bara jag eller är den sån? Antar att det känns bättre med DSG på den isåfall.

    Om nån har kört Saab 9-3 1.9 TiD så vet ni vad jag menar.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Citat Ursprungligen postat av BALAN Visa inlägg
    Någon som har kört en sån här?

    Provkörde en i helgen med manuell låda men jag tyckte den var riktigt slö mellan 1000-2000rpm. Drog knappt nånting där. Jämfört med pappas 170 hk DSG så var det stor skillnad.

    E det bara jag eller är den sån? Antar att det känns bättre med DSG på den isåfall.

    Om nån har kört Saab 9-3 1.9 TiD så vet ni vad jag menar.
    HM...saab...jo tack jag vet.
    Men jag gillar hellre 170hk i passaten,tyvärr blir förmånsvärdet fel för mig.

    Nu är min saab en 150hk som är chippad till 180.
    En oerhörd skillnad.

  3. #3
    BALAN
    Gäst
    Jo jag hade hellre velat haft en 170hk men på blocket är dom flesta 140hk tyvärr.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av BALAN Visa inlägg
    Någon som har kört en sån här?

    Provkörde en i helgen med manuell låda men jag tyckte den var riktigt slö mellan 1000-2000rpm. Drog knappt nånting där. Jämfört med pappas 170 hk DSG så var det stor skillnad.

    E det bara jag eller är den sån? Antar att det känns bättre med DSG på den isåfall.

    Om nån har kört Saab 9-3 1.9 TiD så vet ni vad jag menar.
    Allt är ju relativt, kör en 140 hk tdi -08 manuell, och den gör jobbet helt klart, turboknuffen kommer vid 2000 och därefter, sant.

    Men störs du av det så chippa och visst dsg kan nog också göra skillnad.

    Jag har kombi och kör oftast rätt så mycket för fort men förbrukningen ligger ändå under 0.6, det gillar jag allra mest!

    Lycka till!

    / Per

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Kör en TDI 140hk 4M 07:a Manuell, drar snitt på 0,69L/mil.

    Tycker den fungar bra, förutom på sommaren när AC går för fullt och man har bråttom ur en Korsning eller annan snabb situation.
    Pang, så stannar motorn om man har för bråttom och inte har hunnit få upp varvet över 2000Rpm, kan vara lite jobbigt men man vande sig och fick byta körstil mot den gamla 1,8T motorn jag hade i den gamla bilen, som var väldigt förlåtande, kanske ett Chip löser det, det vad vet jag?

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Kör en TDI 140hk 4M 07:a Manuell, drar snitt på 0,69L/mil.

    Tycker den fungar bra, förutom på sommaren när AC går för fullt och man har bråttom ur en Korsning eller annan snabb situation.
    Pang, så stannar motorn om man har för bråttom och inte har hunnit få upp varvet över 2000Rpm, kan vara lite jobbigt men man vande sig och fick byta körstil mot den gamla 1,8T motorn jag hade i den gamla bilen, som var väldigt förlåtande, kanske ett Chip löser det, det vad vet jag?
    Jag hade en sådan som hyrbil för ett tag sedan och vi var tre som turades om att köra. Samtliga fick kärringstopp minst en gång...
    Kombinationen 6-växlat och lågvarvig Diesel gjorde att jag tyckte den var bökig att köra eftersom växlarna blir väldigt korta, särskilt på ettan kändes det som om man knappt hann att starta innan det var dags att växla.
    DSG skulle nog göra susen!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    DSG skulle nog göra susen!
    Helt Rätt Nisse, men när jag köpte min så kunde man inte välja 4motion OCH DSG, och i Orsa och resten av Norra Sverige har vi snö, så framkomlighet blev prioriterat istället för DSG. DSG lådan och 170TDI är en trevlig bekantskap, synd att man inte kan få 4M på den. Det får nog bli en Audi nästa gång som har både och.

  8. #8
    BALAN
    Gäst
    Där ser man, inte mig det var fel på då.

    Men det är väl en vanesak det där. Fast är ute efter en 170hk i första hand men vi får se vad som blir

    Tack för svaren!

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    170 hk-maskinen är inte bättre under 2000 rpm.

    2,0 TDI har tyvärr lite taskig respons och kraft under 2000 rpm oavsett om det är 140 eller 170 hk. Men sen är det en trevlig maskin med bra ork och låg förbrukning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin