Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    audiot
    Gäst

    Golf V TSI 140, bra motor?

    Hej.

    Kommer eventuellt att köpa en Golf V TSI 140 som gått 3000 mil, en -08.
    Jag har läst allt jag kan hitta om den här motorn på detta forum, vågar man köpa en sån? har läst ang. kamkedjan att den kan sträcka sig.

    Den skulle tydligen även vara "chippad", för/nackdel? Det borde ju inte kunna hända så mycket på 3000 mil? Vet dock inte när den blivit chippad.

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    Tack på förhand

    MVH

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Har en VW med en sån motor...om du byter olja oftare än bilen såattsäga tycker...så tror jag nog inte att det blir några problem. Har den du kollat på gått 3000 så kan du väl kolla upp om och när oljebytet skedde.
    Annars kan jag ju säga att motorn går helt ok. Kör du normalt(ej tokgasar)¨så går den vädigt snålt. Min Jetta-07 med 17 tummare är inga problem att hålla under 0,6 per mil....hittills de första 3500 milen har den dragit i snitt 0.65.
    Gasar du däremot ordentligt så drar den ju mer...men det går undan rätt bra för en 1,4 liters motor på en bil som väger närmare 1500 kg.
    Helt klart en bra motor!!!
    Golfen i sig är ju inget direkt dåligt köp heller..*L*

    P.

  3. #3
    audiot
    Gäst
    Ja, jag blev faktiskt imponerad av motorn när jag provade den, kändes ungefär som 1.8t i karaktären fast med lite bättre vrid, nu är denna iofs chippad.
    Låter ju ganska bra om man kan hålla förbrukningen runt 0.6 / mil!! Jag pendelkör mest och kör ganska snällt, men där finns ju ändå lite kraft när det behövs.
    Får se lite om det blir köp, jag har haft många olika audi-modeller men tänkte eventuellt prova på lite golf ett tag nu.

    MVH

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Jag kör en Golf TSI 140 hk som gått 3500 mil och har inte drabbats av något allvarligare fel. Bara en magnetventil och någon tempgivare har blivit bytt, gick på garantin. Motorn ger bilen en mycket komfortabel gång med god kraft på mycket låga varv.Jag tror att jag aldrig har varit över 3000 varv med den!
    Stora frågan är väl om man vågar behålla den med tanke på vilka kostnader man får den dag kompressorn lämnar in!

  5. #5
    VWR18
    Gäst
    Min TSI 140Hk har gått över 7000mil utan att krångla på något sätt motormässigt. Bytt olja och filter var 1500mil och har inte kört long-life!
    Pendlar med bilen 13mil om dagen, kör under 0,6 L /milen om jag snålkör.
    Har haft flera bilar med 1.8T innan och tycker att TSI´n 'är mycket roligare i karaktären, mycket vrid på låga varav nästan som en 1,9 TDi!
    Har bara possitivt att säga om den.............

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin