Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Polo GTi -01

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627

    Polo GTi -01

    Köpte mig en ny bruksbil, en Polo GTi -01.


    Köpte den ganska billigt för att lilla kamremmen gått av, höll tummarna för att det skulle räcka med att byta ett gäng ventiler. Men det visade sig vara lite mer som behövde bytas:




    Den rasade i januari (eller december) och det jag tror har hänt är att insugskammen skurit (pga frusen vevhusventilation), då har spårkilen gått av, ett par insugsventiler har krockat med avgasventiler och lilla remmen har gått av.
    Det som gått sönder är: En kamrem, fyra kolvar, fyra tändstift, en kamaxel, två vippor och 15 ventiler.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Ett par till:



  3. #3
    sgt_nelson
    Gäst
    usch! ser int kul ut alls! men blir nog en skoj bruksis när haveriet är fixat! bara o kämpa på.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Såg denna på blocket och tänkte köpa den. Kul att någon i klubben köper den, skall du göra något roligt med den eller bara laga o köra?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Idag har jag varit i Alingsås och hämtat hem en bättre motor, ca 5-6000 färre på den nya gör ju inget. =)

    Får se om jag gör ngt speciellt åt den, det beror lite på hur jag gör med min leksak (golf cab). Men jag ska iaf montera H&R bak, förra ägaren hann bara montera fram innan den rasade så de bakre ligger i skuffen.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det är bra stad =)

  7. #7
    tjipp
    Gäst
    hehe.. denna var jag med inne på.. skambudade men fick avslag!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av tjipp Visa inlägg
    hehe.. denna var jag med inne på.. skambudade men fick avslag!
    Vad låg ditt bud på?

  9. #9
    Barbapappa
    Gäst
    Ojsan, här hade det hänt grejer. Inte riktigt bara att hänga dit en ny rem och köra. ;-D Såg den också på blocket. ;-)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Här går det långsamt, har inte fått ut den på gatan än (mycket annat som kommer före, typ husbygge och familj).
    Fick ju ta ner lådan igen då det lät som urtrampningslagret var kasst, när jag satt ihop bilen igen med nytt urtrampningslager och provstartade hörde jag att ljudet var kvar.
    Efter nån månad tappade jag ur oljan ur lådan och upptäckte att det fattades nästan 8dl olja.

    Efter ytterligare nån månad fyllde jag på med ny olja, men ljudet var ändå kvar. =/

    Efter ytterligare nån månad (idag) plockade jag ner lådan för att skicka iväg den på rep. Men när jag granskade lådan såg jag att ett fästöra på "styrhylsan" som sitter runt ingående axel och styr urtrampningslagret hade gått av och hylsan satt snett.

    Hylsa och ingående axel har definitivt haft närkontakt av trejde graden, ganska tydliga spår på båda. Ska se om Dinbil har det på hyllan imorgon, enl. vagcat.com "basic german pricelist" kostar den €2,60.
    Hoppas att det bara är detta då jag gärna slipper plocka ur motor och låda en fjärde gång...




  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Vilket snyggt ras det var : )

    Såg inte ut som det var mycket som klarat sig där...

    Förstår nu vad du menade när du sa att jag nog inte ville ha den bottendelen : )

    Har du cabben kvar alltså? Sålde min Mk3 Cab hösten -08 till förmån för MC men är lite sugen på en till.

    Hur gick det med 16v ABF projektet i cabben, sitter den på plats?


    Polo Gti är måste nog vara en väldigt rolig bruksbil iaf.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Cabben har jag kvar, har dock varit avställd/utanställd sedan juni -08.
    Ang. ABF-projektet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=315

    Hade helst slängt ihop polon ikväll, men delarna kommer inte förrän måndag, men då är jag i Stockholm på kurs i tre dagar. Får hämta delarna på torsdag. =/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin