Sidan 38 av 52 FörstaFörsta ... 283536373839404148 ... SistaSista
Resultat 741 till 760 av 1034
  1. #741
    G R
    Gäst
    Vinterhjul beställda;

    http://www.gummihuset.se/produkt.asp...tion/athena/18

    http://www.conti-online.com/generato...-830-p-en.html

    Testvinnare kan ju aldrig vara fel, egenskaperna låter som klippt och skurna för en Stockholmsvinter!

  2. #742
    Micke_t
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av G R Visa inlägg
    Vinterhjul beställda;

    http://www.gummihuset.se/produkt.asp...tion/athena/18

    http://www.conti-online.com/generato...-830-p-en.html

    Testvinnare kan ju aldrig vara fel, egenskaperna låter som klippt och skurna för en Stockholmsvinter!
    Tänker också köpa de däcken. Köpte du även däcken på gummihuset?
    Senast redigerad av Micke_t den 2010-09-18 klockan 12:00. Anledning: ....

  3. #743
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Här kan ni se skillnaden mellan Continentals vinterdäck, ett för EU och ett för nordiska förhållanden:


  4. #744
    Micke_t
    Gäst
    Enligt de tester jag tittat på inför köp av vinter däck (främst TV:s senaste test) så vinner ContiWintercontact 830 p (eu-däcket) över ContiVikingContact 5 (det nordiska). Visst är det senare bättre när det gäller hantering på vinter- och isväg men så mycket sämre på torr och våt väg att jag väljer det först nämnda. Framför allt blir jag orolig över hur dåligt detta "det bästa nordiska vinterdäck" är när det gäller vattenplaning.

    När jag inte kör till Ica och handlar så kör jag på de stora motorvägarna i sverige och då oftast söderut så mitt val är till synes lite enklare. Turer ner i Europa gör att jag inte kan välja dubb så det valet går bort.

    Antar att det finns lika många åsikter om vinterdäck som medlemmar här. Det som slagit mig är att det kanske finns högt 3 olika vinterdäck som håller måttet - Enligt de tester jag läst.
    Senast redigerad av Micke_t den 2010-09-19 klockan 00:00. Anledning: ...

  5. #745
    G R
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Tänker också köpa de däcken. Köpte du även däcken på gummihuset?
    Japp, både fälg och däck.

    Angående vinterdäck för våra nordiska förhållanden vs europavinterdäck kan jag tillägga följande. Jag har tidigare alltid kört på "riktiga" vinterdäck. Men efter nästan 20 år med sådana är jag trött på att inte kunna ha roligt 6 månader om året då jag alltid haft prestandabilar. Bor man i en storstad i mälardalen eller söderut så är det 99% av tiden torrt, blött eller plogat. När det är djupsnö eller is är det kaos i någon dag och då kör man försiktigt eller inte alls. Och bra europadäck är sååå mycket bättre på alla andra underlag så nu får rolighetsfaktorn spela en större roll än what_if_worst_case faktorn får göra.

  6. #746
    G R
    Gäst
    ThomasT; utvecklingen går framåt, däcket du har på bilden är inte 830 P vilket är mer "vintermönstrat".

  7. #747
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av G R Visa inlägg
    ThomasT; utvecklingen går framåt, däcket du har på bilden är inte 830 P vilket är mer "vintermönstrat".
    Så är det givetvis. Bilden är tagen i våras när jag bytte till sommarhjul, och jag upptäckte vilken stor skillnade det var mellan däcken. Jag hade utgått ifrån att det satt "viking" modellen på bilen när jag beställde nya framdäck, men så var det bevisligen inte...

    Det verkar också vara dags att byta de två andra...
    .

  8. #748
    Dennis Örnell
    Gäst

    Bluetooth

    Rätta mig om jag har fel.

    Enda skillnaden mellan Mobiltelefonförberedelse och Mobiltelefonförberedle Plus är att i det sistnämnda ingår en telefonhållare monterad på panelen?

  9. #749
    Solid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Enligt de tester jag tittat på inför köp av vinter däck (främst TV:s senaste test) så vinner ContiWintercontact 830 p (eu-däcket) över ContiVikingContact 5 (det nordiska). Visst är det senare bättre när det gäller hantering på vinter- och isväg men så mycket sämre på torr och våt väg att jag väljer det först nämnda. Framför allt blir jag orolig över hur dåligt detta "det bästa nordiska vinterdäck" är när det gäller vattenplaning.

    När jag inte kör till Ica och handlar så kör jag på de stora motorvägarna i sverige och då oftast söderut så mitt val är till synes lite enklare. Turer ner i Europa gör att jag inte kan välja dubb så det valet går bort.

    Antar att det finns lika många åsikter om vinterdäck som medlemmar här. Det som slagit mig är att det kanske finns högt 3 olika vinterdäck som håller måttet - Enligt de tester jag läst.
    Jag kör på Continetal TS 810 i storlek 225/45 17. Fungerade utmärkt i Sthlm förra vintern, trots den enorma mängden snö som kom, vilket betydde mycket av all typ av vinterväglag. De fungerade även bra på de resor vi gjorde uppåt i landet på isiga och snöpackade vägar. Men kör man uteslutande på is skulle jag kanske välja något annat.
    Senast redigerad av Solid den 2010-09-20 klockan 11:09.

  10. #750
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dennis Örnell Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel.
    Enda skillnaden mellan Mobiltelefonförberedelse och Mobiltelefonförberedle Plus är att i det sistnämnda ingår en telefonhållare monterad på panelen?
    Tror det är fel, plus modellen har mer funktioner som bluetooth audio etc om jag minns rätt, men fråga VW för säkerhets skull. Hållare brukar man alltid få betala extra för och den är då modellspecefik.

    /N

  11. #751
    silam
    Gäst
    Mailade Ace Competition och frågade om Haldex Performance enheten passar till Golf R´s Gen 4 system.
    Dom sa att man skulle kolla sitt partnummer innan man beställer för dem stött på Golf R med Gen 2, låter ju helt galet ?
    Alla R måste ju ha samma version, kanske dem blandar ihop den med R32 ?

    /N

  12. #752
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    För mig blir det Continental ContiWinter 225/45-17 på vw:s Vision-fälg.
    Aj vad det sk..t sig! När hustrun hämta vinterdäcken blev det fel förra veckan (...var själv på resa i tjänsten vägnar...).

    Fick Continental Contivikingcontact 5. Verkar vara dessa som är för nordiska klimatet. Skall man propsa på byte eller behålla? Vad tror/tycker ni? ContiWinter vann ju trots allt testet i Teknikens värld förra året med Contiviking som tvåa...

  13. #753
    Micke_t
    Gäst
    Har försökt bestämma mig för vilket av de två däck, som du nämner, jag ska välja. Men jag tycker inte att ContiViking:s bättre grepp på snö och is uppväger den totala genomklappningen när det gäller vattenplaning. För mig som bor i Stockholm är det mer vått än is/snö på vägarna. Bromsförmågan är ju exakt lika på snö/is för båda däcken. (enl. teknikensvärlds test). Hade jag bott norröver hade nog Contiviking varit att föredra.

    Sen tror jag (min helt egna teori) att ett däck med lite hårdare gummi gjort för högre hastigheter kanske håller längre?!? Någon som har någon erfarenhet.

    Nu ska jag iväg och hämta en ny GTI som står och väntar på mig!
    Senast redigerad av Micke_t den 2010-09-24 klockan 23:27. Anledning: ...

  14. #754
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Micke_t Visa inlägg
    Har försökt bestämma mig för vilket av de två däck, som du nämner, jag ska välja. Men jag tycker att inte att ContiViking:s bättre grepp på snö och is uppväger den totala genomklappningen när det gäller vattenplaning. För mig som bor i Stockholm är det mer vått än is/snö på vägarna. Bromsförmågan är ju exakt lika på snö/is för båda däcken. (enl. tekninkensvärlds test). Hade jag bott norröver hade nog Contiviking varit att föredra.

    Sen tror jag (min helt egna teori) att ett däck med lite hårdare gummi gjort för högre hastigheter kanske håller längre?!? Någon som har någon erfarenhet.

    Nu ska jag iväg och hämta en ny GTI som står och väntar på mig!
    Exakt samma banor som jag funderar i. Genomklappningen i vått och torrt känns inte bra. Bor själv i skåne med mest vått o torrt. Vid is får man hålla sig hemma men ContiWinter gör ju inte bort sig direkt då heller. Till sist håller jag definitivt med dig om hårdheten i gummit. Har haft mjuka däck innan som slitits ned betydligt snabbare än vad jag trodde var möjligt...

  15. #755
    Solid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Aj vad det sk..t sig! När hustrun hämta vinterdäcken blev det fel förra veckan (...var själv på resa i tjänsten vägnar...).

    Fick Continental Contivikingcontact 5. Verkar vara dessa som är för nordiska klimatet. Skall man propsa på byte eller behålla? Vad tror/tycker ni? ContiWinter vann ju trots allt testet i Teknikens värld förra året med Contiviking som tvåa...
    Jag tycker inte att du ska låta slumpen låta bestämma vilka vinterdäck du ska ha. Om du ska behålla dom ska det vara pga ett aktivt val, inte pga du inte orkade byta tillbaka till "rätt" däck.

  16. #756
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Solid Visa inlägg
    Jag tycker inte att du ska låta slumpen låta bestämma vilka vinterdäck du ska ha. Om du ska behålla dom ska det vara pga ett aktivt val, inte pga du inte orkade byta tillbaka till "rätt" däck.
    ...kan du utveckla dit svar?

    Är inte direkt med på noterna...

  17. #757
    Solid
    Gäst
    Jag skulle inte låta lättjan att inte byta däcken vara det som bestämmer om jag skulle köra på Continental ContiVikingContact 5 isf Continental ContiWinter Contact TS830. Om du behåller dina Continental ContiVikingContact 5 ska det vara för att du har kommit fram till att det är ett bättre däck för dig och hur du brukar din bil, efter att ha läst tester, rekommendationer osv.

    Antar att du redan läst de som finns på:
    http://www.teknikensvarld.se/documen...7-st/index.xml
    http://automotorsport.se/biltester/b...vart+p%E5+vitt
    http://automotorsport.se/biltester/b...Balans%F6vning

  18. #758
    larni
    Gäst

    Fälggbredd och ET på 19" original

    Är också på gång att beställa vinterfälgar men är det någon som vet fälgbredd och ET på 19" originalfälgarna? Vill inte att mina vinterhjul hamnar helt fel.

  19. #759

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av larni Visa inlägg
    Är också på gång att beställa vinterfälgar men är det någon som vet fälgbredd och ET på 19" originalfälgarna? Vill inte att mina vinterhjul hamnar helt fel.
    8-8,5" breda fälgar skall ha ET45-50. Tror Talladega 19" är 8" breda och har ET50. 8,5 ET45 med 235 breda däck är väl max vad som går på MK6 utan problem.

  20. #760
    larni
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    8-8,5" breda fälgar skall ha ET45-50. Tror Talladega 19" är 8" breda och har ET50. 8,5 ET45 med 235 breda däck är väl max vad som går på MK6 utan problem.
    ok, då borde en 7,5" med ET45 fungera ok även om den kanske hamnar lite längre in.

    Blir 205/50 17" på rs6 (c5) replikor.

Liknande ämnen

  1. Tiguan, officiell facelift
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 21:38
  2. Nya Jetta officiell
    Av Crille82 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin