Sidan 13 av 52 FörstaFörsta ... 31011121314151623 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 1034
  1. #241

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag har precis samma frågeställning angående bagaget och har också ställt frågan till svenska VW. Svaret är samma som du fått, dvs 275/1230 l som för alla andra Golfar med 4-motion. Kollar man i Tyskland så står det märkligt nog 350/1305 l och det finns dessutom en broschyr med sprängskiss av bilen med alla mått och de är detsamma som för en GTI.

    Men om det är en skillnad så är det höjden som får stryk. De första bilarna borde komma till Sverige om en månad så då får vi ett definitivt svar.

  2. #242

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag hittade bilder på bagaget av en R på mobile.de och jämförde med en GTI på blocket. Det ser ut som att de svenska uppgifterna stämmer. Bagaget är grundare. Man ser det tydligt på att botten av bagaget är i linje med genomlastningsluckan för R:en och för GTI så ligger botten 5-6 cm under luckan.

  3. #243
    Siesta ST
    Gäst
    Tackar för info om den tyska hemsida!

    Tog svängen förbi VW-handlaren idag för stt kolla upp Golfen lite nogare. Ställde frågan om bagaget till en säljare som påstod att den var lika stor som vanliga Golf. Efter diskussioner och bläddrande i fakta-blad kom vi dock fram till att Golf R är mindre än standad-golfen.

    (Eftersom familj och hund var med stoppade vi även in hundburen i en vanlig Golf utan problem. Slutsatsen blev att den borde få plats i en Golf R också...)


    Annan fråga (kanske lite OT och fel tråd) till Er som beställt en Golf R:
    Hur har ni resonerat gällande DSG kontra manuell låda? Varför har Ni gjort det val Ni gjort?
    Jag har DSG i min Passat men ser det mer som automat än en "leksak" som det kanske är i en Golf R...

  4. #244

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    DSG eller ej har debaterats tidigare, men jag minns inte vad tråden hette.

    Kort om vad jag tycker:

    Manuell: om man uppskattar mekanisk känsla vid växling och att ha maximal kontroll (på gott och ont).

    DSG: komforttabel vid lugn körning, snabbare än manuell vid full attack, skön vid köer, har en del roliga funktioner/beteenden (launch controll, mellangas vid nedväxling, fräna avgaspuffar vid fullgasväxling).

    Jag valde manuell.

  5. #245
    Siesta ST
    Gäst
    Håller med dig DPC.
    Går antagligen på manuell låda också om jag väljer en R.
    Hade ingen aning om det här med launch controll på DSG. Vid fullgas och växellåda i N-läge har jag märkt att den inte varvar mer än ca 4000 rpm. Trodde det var säkerhet mot övervvarv eller något...

    Sökte lite på nätet om det så nu vet jag hur det funkar. Får bli att prova imorgon med Passaten!!! Nu j...r skall det bli fart upp till 100!

  6. #246
    silam
    Gäst
    Finns som sagt ett gäng diskussioner ang detta.

    Jag valde manuel för att: Jag vill ha full kontroll, läst en hel del forum trådar om olika DSG strul, dagens DSG klarar max 350nm, DSG väger mer.

    Det ryktas om en ny 7 växlad DSG som bland annat kommer i Audi TT RS, och därmed alltså klarar högre effekter.

    /N

  7. #247
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Finns som sagt ett gäng diskussioner ang detta.

    Jag valde manuel för att: Jag vill ha full kontroll, läst en hel del forum trådar om olika DSG strul, dagens DSG klarar max 350nm, DSG väger mer.

    Det ryktas om en ny 7 växlad DSG som bland annat kommer i Audi TT RS, och därmed alltså klarar högre effekter.

    /N
    Men du kan ju få både Audi Q5 3.0TDI och Passat V6 med DSG, de borde väl ha mer än 350nm?
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  8. #248
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Men du kan ju få både Audi Q5 3.0TDI och Passat V6 med DSG, de borde väl ha mer än 350nm?
    Passat R36 har just 350nm, däremot Q5 med 3.0 TDI har 400, så där har du helt rätt, dock finns det ju funktioner för att begränsa vridmoment på vissa varvtal/växlar. Övriga Audi´s med mer effekt har tiptronic.

    /N
    Senast redigerad av silam den 2010-01-17 klockan 10:49.

  9. #249

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    O.B.S

    Audi från 3,0 tdi har ej samma variant av DSG, det är en tipronic variant i audi bilar med högre vrid!!

  10. #250
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    O.B.S

    Audi från 3,0 tdi har ej samma variant av DSG, det är en tipronic variant i audi bilar med högre vrid!!
    Stämmer verkligen det, enligt Audi's hemsida så har den bilen s-tronic på Q5 med 3.0TDI vilket jag trodde var samma sak som DSG?
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  11. #251
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Stämmer verkligen det, enligt Audi's hemsida så har den bilen s-tronic på Q5 med 3.0TDI vilket jag trodde var samma sak som DSG?
    Det är tydligen olika versioner, hittade detta i en pressrealse från Audi:

    "The new Audi 7-speed version of twin-clutch transmission will equip the Audi Q5 S Tronic SUV and the Audi A4 S Tronic."

    "It has a 550 Nm of torque threshold and can be fitted to the new Audi A4, A5, Q5 and Audi says more models in the future."

    Vad jag läst så klarar inte VW´s 7 växlade vridet i GTI och uppåt, därav använder man den 6 växlade som tydligen ska klara upp till ca 350nm.

    /N
    Senast redigerad av silam den 2010-01-17 klockan 16:26.

  12. #252

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    7-växlade DSG= max 250 nm. 6-växlade DSG=max 350 nm

    Audi.s S-tronic i A4/A5/Q5 är en helt annan konstruktion pga längsmonterad motor i dessa.

    P.

  13. #253

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag talade precis med min säljare och fick goda nyheter!

    Enligt tidigare uppgifter så skulle min bil börja byggas i nästa vecka, men nu visar det sig att den är tidigarelagd och står för närvarande i karosseriet! Med andra ord så blir den klar senast på måndag i nästa vecka. Sen tar det 2-3 veckor innan leverans sker.

    Jag kan knappt bärga mig..

  14. #254
    G R
    Gäst
    Jaha, en Candy White R DSG på väg, spec enligt följande:

    -Elinställbar förarstol i kombination med sportstolar i läder
    -Dynamic Chassis Control (DCC)
    -Ljus och sikt-paket 2
    -Elektriskt soltak i glas skjut-/tiltbart
    -Navigation RNS 510 Dynaudio Sound
    -Backkamera och parkeringssensorer fram och bak
    -Läderklädsel med R-logotyp på framstolarna
    -4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
    -Multimediaanslutning Media-in inklusive iPod-kabel
    -Lättmetallfälgar Talladega 19 tum svartlackerade

    Byggs vecka 8.

    Ska bli kul att testa VW, kört BMW senaste åren.

  15. #255
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av G R Visa inlägg
    Jaha, en Candy White R DSG på väg....
    Nice spec!
    När beställde du din? Riktigt snabb byggvecka.

    /N

  16. #256
    G R
    Gäst
    Tack, man vill ju ha grädde på moset

    Beställde i början av januari. Men jag kunde plocka en förbeställd bil och ändra den till "min" spec.

  17. #257
    tuvor
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av G R Visa inlägg
    Tack, man vill ju ha grädde på moset

    Beställde i början av januari. Men jag kunde plocka en förbeställd bil och ändra den till "min" spec.
    När man ändrar en bil landar den längst bak i produktion listan, det tar upp till 3 veckor innan försäljaren märker detta i sitt säljstöd system.

    Grattis till en fräck 'R'

  18. #258
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tuvor Visa inlägg
    När man ändrar en bil landar den längst bak i produktion listan, det tar upp till 3 veckor innan försäljaren märker detta i sitt säljstöd system.
    Tvärtemot den info jag har fått, små ändringar skulle inte påverka köplats.
    Kolla PM förresten :-)

    /N

  19. #259
    G R
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Tvärtemot den info jag har fått, små ändringar skulle inte påverka köplats.
    Kolla PM förresten :-)

    /N
    Vi får se, jag har fått samma info som silam, vilket som är korrekt lär ju visa sig! Men så länge som delarna till bilen finns på plats när den ska byggas finns det ingen logisk anledning till att den ska läggas sist i kön, då måste ju hålet i produktionslinan fyllas av någon annan, som i sin tur lämnar en annan plats tom, osv osv.

  20. #260

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Min bil är nu färdigbyggd och har genomgått slutkontrollen. För närvarande står den i hamnen i Tyskland och väntar på transport. Bilen byggdes i Wolfsburg. Om allt klaffar så kommer bilen till min återförsäljare under v6.

Liknande ämnen

  1. Tiguan, officiell facelift
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 21:38
  2. Nya Jetta officiell
    Av Crille82 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin