Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    gti olsson
    Gäst

    Vinterförvara bilen, mycket eller lite i bensin i tanken?

    Ja, då när man strax ställer undan skorven så tänkte jag höra hur ni brukar göra med bensinen? Ska man ha så lite bensin i tanken som möjligt för att sen till våren få så mycket "fräsch" bensin som möjligt i tanken eller vad? =)

    /Niclas

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av gti olsson Visa inlägg
    Ja, då när man strax ställer undan skorven så tänkte jag höra hur ni brukar göra med bensinen? Ska man ha så lite bensin i tanken som möjligt för att sen till våren få så mycket "fräsch" bensin som möjligt i tanken eller vad? =)

    /Niclas
    Tanken skall vara full så du inte får kondens i tanken.

    .

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Du kan även läsa om andra saker som är bra att tänka på i vår FAQ

    FAQ länk

  4. #4
    gti olsson
    Gäst
    Raz: Får göra det =)

    ThomasT: Jag tänkte sådär också, dock så är bensin en färskvara så att ha tanken full med "dålig" bensin sen när man ska börja köra igen, hur pass bra är det?

    Någon mer som vill berätta hur ni brukar göra? =)

    EDIT: Sitter och läser i FAQ:en, fick då lite funderingar, "En liten skvätt sprit i tanken är heller inte dumt" varför ska man ha sprit i tanken när man ställer ifrån den? Sedan när man ska börja använda den igen "Häll i nytt färskt bränsle, och en flaska k-sprit", varför en flaska k-sprit? Driver det ur kondensen i motorn eller vad?
    Senast redigerad av gti olsson den 2009-09-09 klockan 14:01.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av gti olsson Visa inlägg
    Raz: Får göra det =)

    ThomasT: Jag tänkte sådär också, dock så är bensin en färskvara så att ha tanken full med "dålig" bensin sen när man ska börja köra igen, hur pass bra är det?

    Någon mer som vill berätta hur ni brukar göra? =)

    EDIT: Sitter och läser i FAQ:en, fick då lite funderingar, "En liten skvätt sprit i tanken är heller inte dumt" varför ska man ha sprit i tanken när man ställer ifrån den? Sedan när man ska börja använda den igen "Häll i nytt färskt bränsle, och en flaska k-sprit", varför en flaska k-sprit? Driver det ur kondensen i motorn eller vad?
    Spriten gör så att vatten/kondens "blandar" sig /tas upp av bensinen. Så har jag fattat det vartfall.

    / Per

  6. #6
    Wolfen
    Gäst
    Jag tankar 98 (annars också, inte bara när jag ställer av bilen) och alltid full tank. Det är nästan som att ha en 55 liters dunk
    Och jag startar motorn då och då. Om möjligt (om det är fint väder) kör jag en kortare sträcka.
    Senast redigerad av Wolfen den 2009-09-09 klockan 15:07.

  7. #7
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    Jag tankar 98 (annars också, inte bara när jag ställer av bilen) och alltid full tank. Det är nästan som att ha en 55 liters dunk
    Och jag startar motorn då och då. Om möjligt (om det är fint väder) kör jag en kortare sträcka.
    Fördel med att hyra plats i ett p-hus, man kan köra runt lite vintertid

    Men en väktare såg lite konstigt på mig när jag förklarade vad jag höll på med 07.00 en söndagsmorgon

  8. #8
    gti olsson
    Gäst
    Men om man har den i ett garage då? Jag kommer att ha min i ett kall-garage, tänkte ställa upp den på pallbockar för byte av däck samt diverse underhåll.
    Tror inte att oktanhalten har så stor betydelse på bensinen i en gammal -79 års modell =)

    Ska jag köra i fulltank och sen åka och ställa undan den eller? Hur pass mycket sprit har ni haft i (om det ens är någon som har i sprit?)?.

    En liten följdfråga har jag med, brukar ni byta bensin när den stått över vintern? Har aldrig haft problem med alla skotrar jag haft och i dom har jag då inte bytt bensin under sommaren/hösten, och då varvar dom liiiiite mer än min gammel skorv också

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag brukar tanka full tank och ha i en flaska k-sprit. Jag brukar aldrig byta bensinen efter vintern och det har aldrig varit några problem.

    Sen brukar jag starta upp bilen ungefär en gång per månad och låta den gå tills den blir varm samt plocka bort batteriet.

  10. #10
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Fördel med att hyra plats i ett p-hus, man kan köra runt lite vintertid

    Men en väktare såg lite konstigt på mig när jag förklarade vad jag höll på med 07.00 en söndagsmorgon
    hehehe ja, jag förstår exakt vad du menar:-D Ibland undrar jag var gränsen går när det gäller våra "bebisar". Är vi inte löjliga egentligen hehehe ah, who cares, det är kul. Allt är tillåtet när man älskar

    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Sen brukar jag starta upp bilen ungefär en gång per månad och låta den gå tills den blir varm samt plocka bort batteriet.
    Precis, samma här. 10 min ungefär, det räcker. Fast jag plockar inte bort batteriet, jag underhållsladdar det med Ctek i stället. Annars har man inget larm

  11. #11
    gti olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Jag brukar tanka full tank och ha i en flaska k-sprit. Jag brukar aldrig byta bensinen efter vintern och det har aldrig varit några problem.

    Sen brukar jag starta upp bilen ungefär en gång per månad och låta den gå tills den blir varm samt plocka bort batteriet.
    Okej, en hel flaska alltså?! Låter sjukt mycket men kanske ska vara så =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Skall man tänka på oxå att man inte kör kupén varm. Då kommer det in mer fukt än om man låter den vara kall hela tiden.

  13. #13
    Loxarn
    Gäst
    sälj bilen till mig så slipper du fundera på om det ska vara lite eller mkt bensin i tanken över vintern! :-)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Och glöm inte att slänga in ett par torrbollar i bilen också! :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin