Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    gti olsson
    Gäst

    Golf GLS -79 "Ärtan"

    Hejsan hoppsan,

    Då efter att min tråd i GTI-forumet spårade ut och blev till en liten "mini-projekttråd" har jag tagit mig i kragen och startat en egen projekttråd i den rätta avdelningen =)

    Bilen är i fråga en Golf GLS från -79 med 7000 mil på mätaren (7060 för att vara exakt), riktigt fint bevarad med enbart mindre blessyrer (svårt att inte ha det på en 30 år gammal bil som är gubbkörd).

    Har tidigare åkt MK2r men kände att det skulle vara kul med en MK1:a så efter letande i några månader så fick jag napp och snart stod den hemma på gården =)

    Tanken är väl i stort sett att jag enbart ska putsa upp den och bättra på dom små och få grejer som finns på bilen. Efter vintern ska denna gamla skönhet förhoppningsvis glänsa ännu mer än vad den gör i dagsläget och hitta ner till Bugrun för lite uppvisning!

    Detta är enbart vad det är tänkt för tillfället så fler idéer kan dyka upp längs vägen =)

    Här kommer då lite bilder på kärran, fler kommer dyka upp under början av nästa vecka då jag får resterande skickade till mig av min polare/fotograf =)




  2. #2

  3. #3
    D.E
    Gäst
    Åh... Snälla, gör ingenting med den som inte är typ oljebyte och nya däck. eBaycoils och breddade plåtfälgar känns inte passande.

  4. #4
    gti olsson
    Gäst
    Haha, det skulle jag aldrig kunna göra mot denna bil så det är lugnt

  5. #5
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag kan b ara säga att den är i ett underbart skick så skriv vad du tänkt att göra med den mer än oljebyte mm.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Grattis till en fiiiin golf !
    Ser ut att vara nära nyskick.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Härligt med en tråd om denna pärla!

    Personligen tycker jag du ska göra precis vad du vill med den MEN se till att allt går att återställa till orginal relativt lätt!

    Ska bli kul att följa denna bil...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  8. #8
    gti olsson
    Gäst
    Tackar för kommentarerna =)

    För övrigt har jag varit och storhandlat idag, blev en hel del med grejer till Golfen...
    2 stycken 12" basar, 2 stycken 6*9r att sätta i hatthyllan, sjysst LED-neon att sätta under bilen (100 olika färger, dock kanske rosa är coolast?), "japs-dämpare" 4", RS-front som jag ska modda så den passar, board till framrutan som det står "Volkswagen Racing" på samt blåa dioder jag tänkt sätta lite överallt inne i kupén för det där coola skenets skull =)

    /Niclas

  9. #9
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gti olsson Visa inlägg
    Tackar för kommentarerna =)

    För övrigt har jag varit och storhandlat idag, blev en hel del med grejer till Golfen...
    2 stycken 12" basar, 2 stycken 6*9r att sätta i hatthyllan, sjysst LED-neon att sätta under bilen (100 olika färger, dock kanske rosa är coolast?), "japs-dämpare" 4", RS-front som jag ska modda så den passar, board till framrutan som det står "Volkswagen Racing" på samt blåa dioder jag tänkt sätta lite överallt inne i kupén för det där coola skenets skull =)

    /Niclas
    Du får inte glömma att skipa den plåtren och hälla saltvatten på den så den får den fina bruna färgen och elda upp inredningen med så har du en vinnare på utställningarna med hehe.

  10. #10
    D.E
    Gäst
    Den där "listkanalen" på sidan är ju ohygglig. Bara att glida iväg till ÖoB och köpa sig ett par hinkar spackel sen är det lättfixat. Ingen idé att slösa pengar på Plastic Padding när väggspackel funkar lika bra.

  11. #11
    gti olsson
    Gäst

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    komiskt =)
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  13. #13
    gti olsson
    Gäst
    Visst gott folk =)
    Näe, hålla på och förstöra en sån här pass fin bil skulle jag inte ha hjärta att göra =)

    Men men, funderar på att bättra på rostskyddet genom att dra på ny underredsmassa (eller något liknande?) här någon dag.
    Någon som har nå tips på vad jag ska köpa? Spelar ingen roll om det är från Biltema eller ICA, bara det skyddar är jag nöjd =)

    En liten följdfråga till det... Bör man köra på med högtryckstvätten under bien först för att få alla lösa flagor att lossna? Läste en artikel i dagens tidning om hur man skulle förhindra rost och då var det någon gubbe på nån "rostskyddsfirma" som berättade hur dom gjorde. Dom började med att spola rent med högtrycken, lät torka och drog sen på med underredsmassa etc.

    Hjälp =)

    /Niclas

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

  15. #15
    gti olsson
    Gäst
    Ja, precis sådär stod det i dagens tidning också =)
    Grejen är ju den att bilen ser ut som ny under, dock så misstänker (?) jag att det inte hade skadat med lite nytt rostskydd på den =)
    Därför tänkte jag ju göra det själv också, känns lite onödigt att lämna iväg bilen när den enbart går på sommaren under fina dagar samt redan har ett bra skydd =)

    Kan ju tillägga att jag helst skulle vilja pensla ut det då jag vill minimera risken att få skiten på karossen =) Polaren köpte något man kopplade till kompressorn och det "dammade" över hela bilen, inte najs...

    Vill minnas att herr P-plats tappade sin bil från domkraften och bättrade då på underredsmassan, vad använde han? =)

  16. #16
    gti olsson
    Gäst
    Kan förövrigt bjuda på ännu en bild =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Frågan är om du ens behöver göra något åt rostskyddet alls...

    dom du själv säger: "känns lite onödigt att lämna iväg bilen när den enbart går på sommaren under fina dagar samt redan har ett bra skydd"

  18. #18
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag gjorde en underedsbehandling på min gule och den går enbart på sommaren,

    Biltemas tjocka 1L hålrummsvätska ca 3L jag blandade det tjocka med hålrummsvätska så den blir lagom tjock och penslar på och tryckte i resterande av hålrummsvätskan i balkar mm och det ska hålla ett tag tycker jag.

  19. #19
    gti olsson
    Gäst
    Kan du förklara lite bättre här =)
    Du köpte Biltemas hållrumsvätska (1 liter) och körde in i hålen som är pluggade, förstod jag rätt?
    Vad målade du på med på undersidan? =)

  20. #20
    gti olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Frågan är om du ens behöver göra något åt rostskyddet alls...

    dom du själv säger: "känns lite onödigt att lämna iväg bilen när den enbart går på sommaren under fina dagar samt redan har ett bra skydd"
    Ja, men man vill ju att det ska se tipp-topp ut =) Är ju mest för syns skull jag vill lägga på mer

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin