Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211

    Golf Wolfsburg Edition

    Hej.

    Min fråga är: Golf GT 1,8 TSI Wolfsburg Edition....finns det verkligen en sån modell? Mig veterligt så är det väl 1,4 TSI 160hk i GT?

    Men i annonser så verkar det vara 1,8 TSI med 160 hk......

    Kan någon reda ut detta? På VW.s hemsida står inget...

    P.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Golf 6:an finns som Golf GT 1.8 TSI på 160 hk.
    Verkar vara en specialmodell och det verkar finnas väldigt lite att läsa om den.
    Eller så är det jag som inte hittar. (Hittar bara massa ointressanta annonser).
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-09-03 klockan 19:26.

  3. #3
    Wolverine
    Gäst

    Exakt

    Specialmodell, 213 st till Sverige, råder lite brist på 1:4 TSi-motorer.
    Senast redigerad av Wolverine den 2009-09-08 klockan 07:56.

  4. #4
    Lived
    Gäst
    Flera bilförsäljare anger under info att den är utan ESP.

    Konstigt drag från Volkswagen om det stämmer.

    Offra standard säkerhet funktion framför lägre pris?

  5. #5
    Wolverine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lived Visa inlägg
    Flera bilförsäljare anger under info att den är utan ESP.

    Konstigt drag från Volkswagen om det stämmer.

    Offra standard säkerhet funktion framför lägre pris?
    Dessvärre är detta korrekt, det gäller dock bara för en del manuell växlade bilar,
    bilar med dsg har esp, då det i samband med dsg är världsstandard.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    En kompis till mig har köpt sig en sån här bil. Tror hon fick den i måndags så det ska bli kul och se vad det är för liten best.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    ...Och där har VW gjort en ödesdiger blunder...sälja en bil UTAN ESP idag är väl som att begå harakiri......har de blivit så sturska så de tror de kan komma undan med vad som helst????

    Jag brukar stödja VW i det mesta för jag tycker(tyckte) de har gjort det mesta rätt men nu föll de som en sten...

    VW borde/måste omedelbart ta tillbaka dessa bilar....INGEN ny VW ska säljas utan ESP idag...det är en ren skam!!!!

    De som har beslutat detta borde avgå med omedelbar verkan...

    P.

  8. #8
    BALAN
    Gäst
    Finns det inte ens som tillval?

    Vet att på CCn så är det ej standard med krockgardin bak. Också sjukt tkr jag.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Vad har den för prestanda samt förbruknings uppgifter? Är det den gamla beprövade 1,8tfsi som a4 och passaten har med 20v topp????
    Mike

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej..

    Jag skrev och frågade Marcus Thomasfolk, Informationschef på Volkswagen Group Sverige angående Golf Wolfsburg Edition och han svarade att det blivit en felbeställning från fabrik angående ett mindre antal med manuell låda.

    Så därför finns det bilar utan ESP.

    P.

  11. #11
    Lived
    Gäst
    Ok, det var ju en riktig blunder, hur man nu lyckas felbeställa bort en standardutrustning.

    Troligen är samtliga av de wolfsburgs edition (manuell) som ligger uppe på bytbil, utan ESP. Nu har VW skapat en djungel som gör att man måste fråga och kolla så man inte blir pålurad en bil utan ESP.

    Synd vart ett bra erbjudande annars, en ´vanilj´ GT går ju på +30 000.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hej.

    Enligt Marcus på Volkswagen så ska samtliga handlare vara informerade om vad kunderna ska ha för alternativ.

    1. Tacka ja till den beställda bilen utan ESP och få en priskompensation.

    2. Tacka nej till den beställda bilen och invänta en nybeställd med ESP.

    3. Om kunden ej vill ha en bil utan ESP och inte vill vänta på en ny, kan kunden välja att avstå affären helt.

    Om jag stod inför detta valet hade jag naturligtvis valt alt. 2.

    P.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Dum fråga kanske, men kan inte ESP eftermonteras av svenska VW när bilarna kommer hit?

  14. #14
    KIJ
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Hej.

    Enligt Marcus på Volkswagen så ska samtliga handlare vara informerade om vad kunderna ska ha för alternativ.

    1. Tacka ja till den beställda bilen utan ESP och få en priskompensation.

    2. Tacka nej till den beställda bilen och invänta en nybeställd med ESP.

    3. Om kunden ej vill ha en bil utan ESP och inte vill vänta på en ny, kan kunden välja att avstå affären helt.

    Om jag stod inför detta valet hade jag naturligtvis valt alt. 2.

    P.
    Jeg havde beställt en Wolfsburg, valgte istedet at få en ny GT. I den nye kan man selv vælge ekstraudstyr, hvilket man ikke kunne i en Wolfsburg...

    Det eneste problem er den lange ventetid, VW lovede tillverkningsvecka 42 da jeg beställte min nye GT, men nu er tillverkningsveckan flyttet till 47. Jeg skulle allerede have haft min bil, og har solgt min Golf Mk5...

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Så om jag har förstått det här rätt så är det bara dem med manuella lådan som inte har ESP? Hur är det med dem som har DSG lådan då?

  16. #16
    AZAD
    Gäst
    Jag har automatvarianten och den har ESP.

  17. #17
    Elis
    Gäst
    var och kollade på en wolfsburg idag. Fick då veta det att dom hade 2st bilar utan esp och 2 st med. Jag skulle få en priskompensation om jag valde den utan esp. Min fundering är dock. Dom med esp e dom med DSG eller finns de också manuell MED esp.

    Isåfall så tjänar jag jue på att välja en med esp och dsg då priskillnaden inte var gigantisk. Hur mkt extra kostar DSG i vanliga fall?.

  18. #18
    Lived
    Gäst
    Enligt VW egna konfigurator, kostar en GT med DSG 14 000 mer än den vanliga manuella lådan.

  19. #19
    mrmg7211
    Gäst

    Golf wolfsburg edition

    Jag hade tänkt beställa en golf till min sambo, men vi drog oss ur när jag fick veta att den inte hade ESP?

    Tydligen ligger det till så här enligt bilhandlaren. Golf har fått en felbeställning av nån anledning på ca 300 lagerbilar, dessa bilar finns det inte ESP på men har samma motor som nya audi A4 (1.8 tfsi).

    Från början var dessa bilar avsedda för ett annat land från början där dom inte har ESP som standard, medans Golf har haft ESP standard sedan 2004 (Golf 5) för svenska marknaden.

    Det är sant att det bara går att beställa 160 hk motorn med 1,4 liter i Sverige.

    Tydligen har vissa handlare beställt flera golfar, med samma utrustning och motor som denna utan ESP. Men den har ESP. Den skall kosta 10000 spänn mer än den utan ESP. Om den skall kallas Wolfsburg Edition vet jag inte.

  20. #20
    Lived
    Gäst
    (Citat från Möller Bil Örebro)

    "VW Golf Wolfsburg Edition är en kampanjmodell till ett riktigt kanonpris för att fira att Wolfsburg, hemstaden för Volkswagen, oväntat vann guldet i Bundesliga.

    Under huven sitter en rapp turbomotor på 1, 8 liter och 160 hk.

    Golf GT som Golf Wolfsburg Edition motsvarar utrustningsmässigt har bl a denna utrustning som standard:

    Farthållare, Färddator Plus med multifunktionsdisplay, Klädsel ”Dropmag” i tyg/alcantara, Climatic halvautomatisk luftkonditionering, Lädersportratt 3-ekrad med multifunktion, Mittarmstöd fram med förvaring och luftusläpp till baksätet, Mittarmstöd i bak med genomlastningslucka, Radio RCD310 med CD-spelare och 4 x 20W samt 8 högtalare MP3-klar och med AUX-ingång, Sportstolar fram med steglös höjdinställning samt reglerbart svankstöd, Textilmattor fram och bak, Växelspaksknopp och handbromsgrepp i läder, Dimstrålkastare, Lättmetallfälg ”Porto” 17”, Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Sportchassi, 12-voltsuttag i bagageutrymmet.

    För komplett utrustningsspecifikation hänvisar vi till www.volkswagen.se Wolfsburg Edition är dessutom utrustad med följande:

    5 dörrar inkl elhissar, Telefonförberedelse samt Parkeringssensorer fram och bak. Ord pris för motsvarande bil i ordinarie sortiment är 227600:-.

    Denna bil 197500:-. OBS! DENNA BIL SAKNAR ESP ANTISLADDSYSTEM VILKET AVVIKER FRÅN SVENSK STANDARD. DEN HAR DOCK ASR – ANTISPINNREGLERING OCH BROMSASSISTENT. P G A DETTA ÄR BILEN PRISSÄNKT YTTERLIGARE 10 000.- OCH KOSTAR DÄRFÖR 187500:- NETTO"

    Slutsats; med ESP max 197500:-, utan ESP max 187500:-

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin