Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Danielffs
    Gäst

    syncringar som börjar ge med sig,eller paranoia?

    tja, på min golf4 gti så tycker jag det tar lite skumt lång tid för 2an att gå i,när man växlar ned från trean.inga problem alls när man står stilla. men när man åker så tar det längre tid för 2an att gå i jämfört med andra växlar. och dom lär ju iiinte vara billiga attt byta antar jag inga konstiga ljud eller så.

    så, tips & tanker kring detta?

  2. #2
    Företagsrepresentant
    Hedersmedlem

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David L
    Medlemsnr
    3838
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    277
    Första tecknet på dåliga synkringar är skrapljud vid för snabb växling. Går det tungt utan skrapljud finns det risk att lådan misshandlats tidigare och växlingshubben blivit skadad.

  3. #3
    Danielffs
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av David L Visa inlägg
    Första tecknet på dåliga synkringar är skrapljud vid för snabb växling. Går det tungt utan skrapljud finns det risk att lådan misshandlats tidigare och växlingshubben blivit skadad.

    Okej, så det blir till att åka ut och gasa lite och"rycka" i växlarna och lyssna då?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Hur långt har bilen gått? Är oljan bytt nån gång?

    Upplever också att 2:an är lite trög att få i. Ska nog vara så

  5. #5
    Danielffs
    Gäst
    den har gått ca 10800.
    hmm.ingen riktig koll men alltid servad enligt planen så den ska vara okej ju.

  6. #6
    Danielffs
    Gäst
    har haft bilen inne på möller, dom bytte olja och gjorde"växellåds inställning?"
    dom hittade inga metall spån i oljan eller sådan heller.

    det är så skumt det hära:S 2an jävlas när bilen är kall men när den blivit varm går bra mycket lättare i, när man kör lite längre så går det riktigt bra.

    nån som kan utröna någe ur detta? jag förstår nadah:S

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Brukar inte 2an i VW bilar vara lite osmidiga, särskillt när lådan är kall?
    Jag är alltid försiktig med 2an den första milen.
    /O

  8. #8
    Danielffs
    Gäst
    alltså, det är inte lite,den vill verkligen inte i. om man inte verkligen drar i den trotts motståndet

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Nu vet jag inte vad för olja dom bytt med, men vissa oljor blir trögare när den är kall och flyter lättare när den e varm så att säga.

    Jag har haft fel olja i lådan och då varit svår att växla när det varit kallt och vinter.

    Bytte olja och vips så blev det bättre, kommer inte ihåg vilken olja men det finns trådar på forumet.

    Dock verkar 2ans växel vara känsligare än alla andra =)

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    241
    Hade en helt ny Octavia -03 som ibland var hopplös i växeleådan, trög ibland skrapande tvåa och ibland verkade de inte finnas nån trea!
    Var inne på garanti flera ggr, första gången justerades neutral positionen, andra gången byttes oljan, men ingen större skilnad. Bytte då själv till REDLINE OIL MT-90 och lådan blev mycke bättre men något trög när den var kall.
    På en frmhjuls driven bil så ska växellåds oljan vara anpassad för flera helt olika förutsättningar: temeraturen blir högre i lådan för den är direkt monterad på motorn där förbränningen sker, synkringarna måste få en lagom friktion vid ett större temeratur intervall, hypoid diffen sitter ihop med lådan och där är det extremt höga tryck på dreven. Sitter diffen i bakaxeln har man så kallade EP tillsatser i diffoljan (EP=extra pressure) men då skulle det inte synka vid växling.
    Kanske ska du testa med REDLINE OIL med risk något trögare växling vid kall låda.
    /O

  11. #11
    Danielffs
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad för olja dom bytt med, men vissa oljor blir trögare när den är kall och flyter lättare när den e varm så att säga.

    Jag har haft fel olja i lådan och då varit svår att växla när det varit kallt och vinter.

    Bytte olja och vips så blev det bättre, kommer inte ihåg vilken olja men det finns trådar på forumet.

    Dock verkar 2ans växel vara känsligare än alla andra =)
    Dom sa att dom hade haft i en lite tunnare helsyntet olja.

    innan var det orginaloljan.

  12. #12
    Danielffs
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Hade en helt ny Octavia -03 som ibland var hopplös i växeleådan, trög ibland skrapande tvåa och ibland verkade de inte finnas nån trea!
    Var inne på garanti flera ggr, första gången justerades neutral positionen, andra gången byttes oljan, men ingen större skilnad. Bytte då själv till REDLINE OIL MT-90 och lådan blev mycke bättre men något trög när den var kall.
    På en frmhjuls driven bil så ska växellåds oljan vara anpassad för flera helt olika förutsättningar: temeraturen blir högre i lådan för den är direkt monterad på motorn där förbränningen sker, synkringarna måste få en lagom friktion vid ett större temeratur intervall, hypoid diffen sitter ihop med lådan och där är det extremt höga tryck på dreven. Sitter diffen i bakaxeln har man så kallade EP tillsatser i diffoljan (EP=extra pressure) men då skulle det inte synka vid växling.
    Kanske ska du testa med REDLINE OIL med risk något trögare växling vid kall låda.
    /O


    oljan e ju nybytt. tycker ju att möller borde veta vad dom gör gällande VW

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin