Sidan 30 av 34 FörstaFörsta ... 2027282930313233 ... SistaSista
Resultat 581 till 600 av 665
  1. #581

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Då har nog sista isåkningen varit för i år.

    I helgen har vi varit i Orsa på Speed Weekend och jag har kört både rakt fram och isbana med syncron!

    Jag har hållt på en stund och försöka så ut en hastighets signal till sprutet för att få lanch och fullgasväxling att funka, Men ville även ha kvar vajern till instrumentet.
    Har inte hittat någon bra lösning som funkar så vi fick tänka till lite och bygga en hybrid av 2 st givare.. Här nedan är en slaktad givare från dels Xxrd mondeo -95 och en vr6 givare som ska para sej med varandra efter lite massage

    Fick lite hjälp av norpan på torsdag em att koppla in den och få i den i bilen för att senare fixa till Lanchen med Snooks hjälp! Tackar båda för hjälpen

    Givaren blev kanon och nu kan man stå och poffa lite innan de bär iväg!

    Fick även hjälp av Linus och polerade av bilen lite innan vi drog till Orsa! Tack för de.









    De fick vell rätt så bra i Orsa men några små missöden var syncron med om, Fredagen började med några varv för att upptäcka att värmen försvann i bilen igen som den gjort förut och samtidigt kändes bilen slö, så jag ringde dit Snook så vi fick logga lite med datorn och se vad som hände samtidigt som vi körde..

    Tillslut märkte vi att motortempen blev väldigt hög efter en stund ca 120 grader och då började de hända grejer med tändning, laddtryck osv som gjorde att bilen gick illa. Visade sej vara att de var dålig cirkulation vid värmepaketets ventiler så vattnet stod still vid temgivaren och den registrerade för hög temp. Det fixades genom att borra genom båda ventilerna för att få fritt flöde. På lördagen gick bilen riktigt bra hela tiden!

    Men när ja tänkte köra en sista repa rakt fram så kom vi i ett gupp i ca 130 km/h och bilen dog, de visade sej att bränslepumpen hade åkt i backen och slagit av en anslutning in så de bara rann massa soppa ut, skit oxå tänkte ja, men blev bärgad till en kompis i närheten som har garage, Och han hade ett annat pump hus som ja kunde mecka dit så efter någon timme gick bilen att köra igen

    Körde även bort bakstötfångaren. hehe. ska fixas i veckan.

    Kul helg med lite mek men de ska ju användas!

  2. #582
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Har några frågor!

    Hur är bilen reggad som ombyggt fordon? behöver du bara ändra bromsar fram och motorn för att det skulle bli det? verkar vara lätt regga om som ombyggt då!

    Råkar du ha syncro dämpare liggades? är sugen o veta måttet från den nedre tallriken där fjädern sitter och toppen av dämparen + från ena till andra sidan av dämparen? skulle varit schysst!

  3. #583

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Har några frågor!

    Hur är bilen reggad som ombyggt fordon? behöver du bara ändra bromsar fram och motorn för att det skulle bli det? verkar vara lätt regga om som ombyggt då!

    Råkar du ha syncro dämpare liggades? är sugen o veta måttet från den nedre tallriken där fjädern sitter och toppen av dämparen + från ena till andra sidan av dämparen? skulle varit schysst!
    Kollar du igenom tråden ser du att motor + växellåda är bytt, bromsar fram och bytt till skivor bak, stötdämpare , samt drivlina från g60 . Allt står i papperna vad som är ändrat på bilen för att få den som ombyggt.

    De var vell inte jätte lätt direkt, flera besiktningar osv innan den var reggad.

    Mått på dämparen kan ja nog fixa. men bara på coils isf, har inga orginal. Men dom är ca 10cm kortare än vanliga mk2 ben. Och syncrons passar inte på vanliga mk2 pga fel mått mellan nedre fästet och talriken.

  4. #584
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av golf4life Visa inlägg
    Kollar du igenom tråden ser du att motor + växellåda är bytt, bromsar fram och bytt till skivor bak, stötdämpare , samt drivlina från g60 . Allt står i papperna vad som är ändrat på bilen för att få den som ombyggt.

    De var vell inte jätte lätt direkt, flera besiktningar osv innan den var reggad.

    Mått på dämparen kan ja nog fixa. men bara på coils isf, har inga orginal. Men dom är ca 10cm kortare än vanliga mk2 ben. Och syncrons passar inte på vanliga mk2 pga fel mått mellan nedre fästet och talriken.
    Har kollat igenom tråden lite snabbt så lär ha missat några grejer! där ser man, det brukar inte vara så lätt o regga tänkte mest att få tillåtelse att regga som ombyggt o inte ändrat tex som vissa med vr6 haft problem med!

    Tack för info angående måttet! äntligen en bekräftelse

  5. #585

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    eftersom bromsar , motor + låda och drivlina är bytt så går den under ombyggt vid reggning

  6. #586
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Ja precis, men när du säger drivlina så tänkter jag på om man tex ändrar fwd till rwd eller awd. Men om jag inte har fel så hade du awd från början, gnällde de inte på att du inte hade ändrat drivlinan?

    Tex, om man ska göra exakt som du gjorde fast man har fwd från början o inte ändrar på det så borde man också regga det som ombyggt som jag förstått?

    Tack för svaren!

  7. #587

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det handlar om hur mycket och vilka ändringar som gjorts.

    Enklast är ju att köpa eller låna SFRO-boken.
    Där står det ganska tydligt vad som behöver göras.

  8. #588
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det handlar om hur mycket och vilka ändringar som gjorts.

    Enklast är ju att köpa eller låna SFRO-boken.
    Där står det ganska tydligt vad som behöver göras.
    Har sfro boken hemma och kollat mkt på internet men det är en sån röra så det inte är sant!

  9. #589

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Enklast är vell att ringa sfro och få lite klarhet vad du bör göra/ bygga om på bilen för att få den som ombyggt.

    Jag bytte ju drivlina från bil med starkare motor därför den kan gå under ombyggt fordon.

  10. #590
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Citat Ursprungligen postat av golf4life Visa inlägg
    Enklast är vell att ringa sfro och få lite klarhet vad du bör göra/ bygga om på bilen för att få den som ombyggt.

    Jag bytte ju drivlina från bil med starkare motor därför den kan gå under ombyggt fordon.
    Yes, det får jag nog göra om det kommer till den punkten

  11. #591

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Har sfro boken hemma och kollat mkt på internet men det är en sån röra så det inte är sant!
    Jag tyckte de var ganska klart jag.
    Men de lär ju bero en del på vad man vill bygga om!?

  12. #592

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Grattis till att ha den mest besökta tråden på VW GTI Klubben =)

  13. #593

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Grattis till att ha den mest besökta tråden på VW GTI Klubben =)
    Tack !

    De va mer än va jag visste

  14. #594

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Här har de varit dött länge nu..

    Bilen har mest kört till och från jobbet och varit ute och busat lite på kvällarna.

    Helgen som varit har ja varit i Orsa på PPF meet och kört lite.


    Blivit lite ändringar sen jag körde PPF förra året och fick till 13,69

    Uppdaterad programvara några gånger, Nu med lanch kontroll samt flatshift.
    Större insugsslang in på turbon
    2,5" avgassystem
    Diff i lådan + annan slutväxel 3,6777
    Större koppling 228mm sinter

    Samt att jag nu fått tag i 16" jtcc slicks som ja krängre på och tänkte testa
    Förut har jag kört väldigt dåliga R-regndäck

    De började dåligt på lördag morgon med att vänster hjullager var väligt glappt när jag skulle dit med slicksen,
    Men som tur är känner man lite folk och fick hämta en hel seat toledo framvagn och skruva isär för att ta vänster spindel.
    Ca en timme senare var bilen ihop och de var dags att köra lite.. Blev bara 3 repor på lördagen sen kom regnet..

    På söndagen var de bättre väder och jag kunde köra nästan hela tiden..

    19 repor blev det totalt kört med bästa tiden på 13,44 och 163,51 i slutfart och ja är nöjd med det!
    Bilen kördes till och från såklart utan problem

    Nu får vi se vad som händer tills nästa gång!

  15. #595

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Tjo!

    Länge sen ja skrev något här nu.

    Men jag har inte gjort mer än små saker på bilen, Gjort rent under och i hjulhus samt målat i där OT däcken hade tagit i under vinterns iskörning. Så nu är det fint.

    Även fått i andra spridare och kör den på E85 sen någon månad nu. Och de verkar funka bra trotts kylan, men programvaran är under konstruktion och uppdateras så fort Snook hittar på någon ny förbättring. Men det ska nog komma i nya spridare från staterna så småning om.
    Men med motorvärmare hoppar den igång direkt.

    Han köra lite med sommar däck och mappa så man visste hur den gick. Det är stor skillnad mot att åka 95, väldigt mycket mer drag i motorn och ett helt annat ljud på de högre varven. Samt att vi beräknade luftflödet till ca 247hk =) rätt bra för en liten K03s de..

    Sen har jag även stött på ett problem nu när vinter däcken skulle på, den går inte att höjja på vänster bak coils så klart.
    Som tur är hade ja ett till ben i garaget. Och eftersom ja inte är nöjd med dom på vinter då man höjjer blir den jätte hård och hoppar på vägen känns de som pga man kör den i fullt utfjädrat läge hela tiden och den bara kan fjädra neråt.

    Skruvade isär coilsen och hittar då att de sitter insats dämpare i. Blev en sväng till Biltema för att leta några som kanske passar i med längre kolvstång. Till slut hittar ja några som kan passa. Från en Mb w201 Så idag på jobbet kapade ja av bussningen och fixa lite så nu sitter ett ben ihop. Montering samt bygga ben nr2 ska göras i veckan så får vi se vad de kan bli.

    Mer utfjädring hoppas ja på så att inte dämparen jobbar i fullt utfjädrat läge som den gör med coilsen från början.

    Bilder på ombyggning kommer.

  16. #596

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det var fan bra jobbat att få isär benen efter så länge.
    Brukar sitta nå mycket djaefulskt =)

    Har massor av frågor nu sedan jag blivit med 2st syncros!

  17. #597

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det var fan bra jobbat att få isär benen efter så länge.
    Brukar sitta nå mycket djaefulskt =)

    Har massor av frågor nu sedan jag blivit med 2st syncros!
    Det ena benet hade rostat fast/skurit på gängen. som tur var hade ja ett helt nytt ben extra

    Jaså har du ? va trevligt!!

  18. #598

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Då har de skruvats lite på hobby kväll på jobbet..

    Dämpare ihop byggda samt snyggat till lite rost som blivit på höger tröskel.

    Som tidigare sagt så var ja icke nöjd med utfjädringen på coilsen när man skulle till och höja inför vintern som resulterade i att den blev "stum" bak.

    Hade ett nytt coils ben liggandes så skruvade isär det och for till biltema och hittade en dämpare från Mb w201 som såg ut att passa efter lite ombyggning. Sagt och gjort nu sitter dom på plats. Ej provkört än men de verkar lovande.
    Funkar de bra blir de att byta upp sej till Koni ben sen och göra samma sak

    Här kommer lite bilder hur ja gjorde för den som vill veta..



    Hur de såg ut innan ja skruva bort dom som setat där i snart 4 år, Och den här gick inte att höja ens så de var dags att göra något


    Lyft är skönt och ha tillgång till!


    Inte så snygga alls...


    Här syns vad de är för skillnad på dom. Nya från biltema till höger och orginal till coilsen till vänster. Mycket längre kolvstång på den nya och därmed kan man få dämparen att jobba på "mitten" typ. Ja är inte bäst på fjädring men de är ett kul test iaf.



    Här syns vad ja gjort om för att den ska passa i benet. Bussningen fick man såga bort försiktigt och kyla emellan, sen slå bort ringen längst upp för att få plats i benet samt slipa av färgen för att den skulle gå i centrerings muttern till coilsen.


    På plats utan större ingrepp.


    Här syns skillnad mellan orginal längd B coils och min ombyggda modell biltema


    På plats . drog även på vax nu så får se hur bra de funkar.. Passade på att måla på lite uppe runt dämparen som aldrig blev gjort när ja byggde bilen.


    Lite mer utfjädring ?


    Bra höjd blev de oxå. Finns ca 7cm att skruva ner så lågt går de nog med för den som vill det.


    Snyggar till lite rost som blivit.. Målat nu efter kortet togs.. Såg dock att de blivit ett hål i tröskeln efter någon gammal lagning, så de blir nog nästa projekt att fixa.. dock litet som en 3mm borr men men ..

    Nu ska de bli kul att provköra! Iskörning är de snart dags för med. hehe!

  19. #599

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ser riktigt nice ut.. bygga om ful-coils till racing-ben med gula konis, haha =P

  20. #600

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ser riktigt nice ut.. bygga om ful-coils till racing-ben med gula konis, haha =P
    Ja de kan ju bli något

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin