Sidan 29 av 34 FörstaFörsta ... 1926272829303132 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 665
  1. #561

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    passar du på å byta slutväxel nu när du ändå har den isär? =)

  2. #562

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    passar du på å byta slutväxel nu när du ändå har den isär? =)
    Nja tyckte de lät drygt fast skulle ju vara fint med lite anorlunda slutväxel kanske.. Men den går bra på sjön nu med 3,94

  3. #563

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    jo, men du har en duktigt vridstark motor med ett riktigt brett register, och en 2:a som räcker till typ 72km/h vid varvstopp.. det skulle bli mycket mer kontrollerbart med lite längre växlar så den iaf gör 100 på 2:an som en normal bil.. min 02M är ju precis lika fjantig den, som du vet =)

    Danne har ju förövrigt en 02J drevsats liggande med 3.67 slutväxel och rätt kronhjul som passar direkt på nya diffen utan någon uppborrning.. har för mig denna drevsats gjorde ganska precis 100 på 2:an.. men det vet han bättre som kört plupo med den =)

  4. #564

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    jo, men du har en duktigt vridstark motor med ett riktigt brett register, och en 2:a som räcker till typ 72km/h vid varvstopp.. det skulle bli mycket mer kontrollerbart med lite längre växlar så den iaf gör 100 på 2:an som en normal bil.. min 02M är ju precis lika fjantig den, som du vet =)

    Danne har ju förövrigt en 02J drevsats liggande med 3.67 slutväxel och rätt kronhjul som passar direkt på nya diffen utan någon uppborrning.. har för mig denna drevsats gjorde ganska precis 100 på 2:an.. men det vet han bättre som kört plupo med den =)
    Jag skulle ju kunna höra med han om den då

    Fast vi behöver ju schimsa om hela lådan då för att de ska funka. men de är de vell kanske värt
    Min 2a och 4a är duktigt slitna på dreven, vad jag tyckte iaf. liksom repor i dom..

  5. #565

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Varit ute idag och fixat lite i garaget.

    Blev att demontera styrväxeln och börja byta någon packbox som hade läckt en stund.
    Fick hem en låda på jobbet med tätningar för hela styrväxel utifall.

    Var lite klurigt att skruva isär den men jag tror ja lyckades ganska bra
    Hoppas de blir tätt nu bara.

    Lådan slutar med att vi byter slutväxel då de var svårt att få mitt kronhjul att passa på diffen.
    Så de blir nog lite bättre och den blir och gå lite fortare på växlarna.

  6. #566

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Så där ja!

    Var kvar på jobbet i dag och fick lite hjälp av Norpan att pressa av drev från min växelaxel till lådan för att pressa på dom på "nya" axeln för rätt slutväxel som föressten kommer från norpans gamla låda , de tackar vi för
    Blev nu att köra 3,68 slutväxel mot förut 3,94 så hoppas på lite längre växlar nu.

    Sen var de bara att börja "schimsa" in diff, samt den axeln. Tro de eller ej men allt gick på första försöket och blev bra direkt. Bara till att börja skruva ihop lådan då. Första gången ja skruvar låda nästan helt själv och de gick riktigt bra tyckte jag.

    Nu står lådan ihop på jobbet så när som 1 skruv till 5ans växel drev som jag saknade. Men den hämtades ikväll och imorgon ska lådan dras ihop de sista sen fyllas med olja och moteras på motorn samt i bilen!

    Is åkning på lördag står på schemat!








  7. #567

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Blev lite stress mek i fredags kväll.

    Gjorde de sista på lådan under dagen på jobbet och kollade så växlar osv gick i som de skulle, Och de funkade kanon
    Väl ute i garaget hade ja så klart glömt urtramp lagret på jobbet och glykol. Bilen som skulle gå på lördag morgon, typiskt!

    Men efter några samtal så löste de sej och bror kunde ta med prylarna till garaget.

    Linus fick hjälpa till med i lyftet medans tjejen skruvade drivaxlar och lite annat
    Så vi hade vell startat den vid kl 1 på fredag natt och körde runt oljan i lådan.
    Var bara backa ut och åka en lite vända sen hem och sova.

    På lördag morgon bar de av att hämta OT däck sen handla lite korv och åka till sjön.

    Hade lite problem med värme i kupén men de fick vi till efter lite luftande av kylsystemet.
    Sen även att den backade på laddtryck till grund ladd på 0,6 bar. Men vi tror de beror på att de var lite för tight bana och insugstempen blev lite för hög. Men bilen gick kanon i övrigt med ett helt annat driv mot innan

    Lite bilder och en film då















    http://www.youtube.com/watch?v=BnZysVtuoNg


    http://www.garaget.org/video/116054

  8. #568

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Slir , halk och sladd!
    Härligt med lite vinter och isåka igen.

    Ser ju kanonkul ut!

    HUR funkade diffen nu då?

  9. #569

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Slir , halk och sladd!
    Härligt med lite vinter och isåka igen.

    Ser ju kanonkul ut!

    HUR funkade diffen nu då?
    Ja riktigt kul

    Ja har vell inte riktigt kännt efter. mer än att de är grymt fäste med OT däcken nu, Mer än förut och att den styr in bättre i kurvorna

  10. #570

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. du blåste i shockproof olja? den är syntetisk.. gary sa utförligen att syntetisk olja INTE fick användas tillsammans med hans diffar.. jag lär fan höra med han vad han menade med det.. det står nämligen på shockproof flaskorna att dom är "for use with limited slip differentials".. sen finns det ju lite olika typer av LSDs.. skitbra olja i övrigt..! =)

    Monterade ju bakre diffen på min, den blev så fruktansvärt mycket mer balanserad.. distinkt.. inga konstiga retursladdar eller överkast.. bara en jämn mjuk rörelse i sidled som är helt kontrollerbar med ratten.. underbar känsla, längtar tills jag får i nya lådan med framdiffen, så man får lite mer driv framåt ut ur kurvorna.. å så på med nya puckarna.. sen skare spöas KRAFTIGT i snön å ute på isarna..! =P

  11. #571

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Varit ute och kört lite i helgen på isen. men de blev tyvärr inte många varv på banan innan de började låta illa från lådan/drivaxlar.

    Så de slutade med att de blev trailer till jobber och parkera för att kolla vidare på det i veckan när man kan ta upp den på lyften.

    Hoppas nu bara på att en innre drivknut bara gått pajj.... annars låd fix igen vilket skulle vara riktigt surt jag som nyss skruvat ihop den..

  12. #572

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Tråkigt att höra :/

    Hoppas på det bästa

  13. #573

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Tråkigt att höra :/

    Hoppas på det bästa
    Tack!

    jo de gör jag med !

  14. #574

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Trist! Du som precis har fixat ihop den. Hoppas det inte är något allvarligt.

  15. #575

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ska bli spännande å se vad som hänt.. danne trodde på en inre knut som sprängts å låst sig.. vilket iofs skulle kunna förklara det galopperande beteendet.. själv tror jag på nått med vinkelväxeln.. in med den på lyften å titta imorrn nu! =D

  16. #576

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    Då har man hittat felet vad oljudet kom ifrån som blev på sjön i helgen

    Bror och jag hjälptes åt efter jobbet och lyfta ur motorn för att vi hade hört tidigare att de ljudet kom ifrån lådan lät de som när vi var under och lyssnade. 40 min från att ja körde in bilen i hallen var motorn ur. Snabbt ska de gå

    Ja tappa sen lådan på olja, jätte fin olja utan spån, vilket var ett + . Vilket inte var så kul att de nästan inte gick att snurra skivan på vinkelväxeln. Så jag tog av den och skruvade isär lite. Och vips där var de inte så fint, sallad kan man säga... Suck var hittar man en sådan igen tänkte ja ?

    Några sms och samtal senare så hämta jag denna som är med på bilden här nere av SnOOK! Grymt Tack !!!

    Nu ska de bara va rätt utväxling vilket de borde vara sen ska bilen ihop igen!!!

    Trailer hem från Tansen! Tack Axel som körde den åt mej!


    Trasigt ?? Nej då


    Fyndet!

  17. #577

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Haha , fattas lite på fel ställen inne där.
    Bra betyg på effekten även om den gått lite mil.
    Sladda och leka sätter press på grejorna , lite momenttoppar när det greppar =)

  18. #578

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    haha, sidärja, det där kan ju faktiskt förklara det galopperande beteendet..! =D

    fruktansvärd belastning/bryt i prylarna när bilen går mer i sidled än framåt längs en plogad bana på sjön.. med OT-däck som biter i isen som om det vore torr asfalt.. tur det fanns en till i gömmorna, nu hoppas vi denna håller bättre! =)

    11.000mil hade den gått.

  19. #579

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Nicke granqvist
    Medlemsnr
    4779
    Ort
    falun
    Inlägg
    524
    hehe ja de sliter ju lite extra

    Men tror de var mitt försök att åka fortare och på 3an genom lång kurvan med fullt laddtryck och för låg fart som gjorde att de gick åt skogen. Lite mer varv och lägre växel som helgen före så håller de nog .. "Bättre"

    I dag monterade ja dit vinkelväxeln på lådan så i morgon ska ja fylla olja i lådan sen montera i hela paketet igen!

  20. #580

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Mappat + No-Lift-Shift implementerat i motorstyrningen.. snart även launch-control.. =)

    luftflöde genom MAF:en i gram/sekund vid givna varvtal, orginal 1.8t 180hk AUQ motor till vänster, nickes till höger:

    2500: 53 - 110
    3000: 67 - 125
    3500: 80 - 137
    4000: 88 - 150
    4500: 103 - 160
    5000: 113 - 167
    5500: 124 - 173
    6000: 135 - 176
    6500: 144 - 177
    7000: 147 - 178

    delar man dessa flödesvärden med 0.8 så får man en ganska kvalificerad gissning av effektkurvan.. som man sedan kan räkna ut vridet ifrån, förutsatt att tändkurvan är helt optimerad på 95oktanig soppa, som den i dagsläget är.
    (orginal 180hk kurvan är loggad på en AUQ motor med k03 och inte k03s turbo, så vridet är ~15Nm lägre än vad det borde vara, men det duger gott som jämförelse.)

    utplottrad i ett diagram ser nu den potentiella effektkurvan ut enligt följande:



    det kraffsar på bra..!
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-02-19 klockan 21:00.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin