Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Puttski
    Gäst

    Fel på varvräknare på Mk3 GTI 8v

    Hej. Andra gången jag skriver här tror jag

    Min kompis har nyligen köpt sig en Golf Mk3 Gti 8v. Nu efteråt har han märkt att varvräknaren visar alldeles för lite.
    På tomgång visar varvräknaren ca 450-550 varv/min.. när han ligger i 70 på 5an är det knappt 1500 varv och när man drar på ylar motorn nästan sönder då mätaren endast visar strax över 4000 varv.

    Någon som vet vad felet kan vara och hur man kan åtgärda det?

  2. #2
    harryss0n
    Gäst
    Tänder bilen som den ska?

    Dör bilen när den blir varm?
    Senast redigerad av harryss0n den 2009-08-28 klockan 00:23.

  3. #3
    Puttski
    Gäst
    Nej bilen dör inte när den blir varm.. Går hur fint som helst i motorn.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Spekulation:

    Kan det sitta en varvräknare från en VR6 i bilen? En sådan skulle visa 2/3 av verkligt varvtal.

  5. #5
    Puttski
    Gäst
    Det är mycket möjligt.. ska kolla det.. när kommer rödmarkeringen på vr6orna och när ska den komma på gti 8v?

  6. #6
    Puttski
    Gäst
    Sorry att jag postar igen men har kollat det och det verkar som det sitter en vr6-räknare i hans då rödmarkeringen kommer på ca 6500 varv o på gti 8v ska det tydligen va rödmarkering på 6100 varv.. men skalorna på mätarna är samma så undrar om de verkligen kan göra skillnad och hur ska man isåfall göra för att fixa det?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Puttski Visa inlägg
    Sorry att jag postar igen men har kollat det och det verkar som det sitter en vr6-räknare i hans då rödmarkeringen kommer på ca 6500 varv o på gti 8v ska det tydligen va rödmarkering på 6100 varv.. men skalorna på mätarna är samma så undrar om de verkligen kan göra skillnad och hur ska man isåfall göra för att fixa det?
    Vad är hastighetsmätarn streckad till? 220 eller 260?

    Är det 220 är det 8v är det 260 är det 16v eller vr6.

    / Per

  8. #8
    Puttski
    Gäst
    240 konstigt nog.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Puttski Visa inlägg
    ...men skalorna på mätarna är samma så undrar om de verkligen kan göra skillnad och hur ska man isåfall göra för att fixa det?
    Det är inte skalan det hänger på i det fallet utan elektroniken i instrumentet.
    En sexa har tre tändpulser per motorvarv, medan en fyra har två - därför är elektroniken olika utformad.

    Därmed inte sagt att det verkligen sitter en VR6-räknare i din kompis bil, det var mest en gissning... :-)

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Puttski Visa inlägg
    240 konstigt nog.
    Årsmodell på bilen?

    Från -95 och framåt så sträckte sig "bara" mätarna till 240 på ex 16v och vr6 om jag nu minns rätt så det kan vara i sin ordning.

    / Per

  11. #11
    Puttski
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Årsmodell på bilen?

    Från -95 och framåt så sträckte sig "bara" mätarna till 240 på ex 16v och vr6 om jag nu minns rätt så det kan vara i sin ordning.

    / Per
    Det är en 95a så det kan vara rätt..

    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Det är inte skalan det hänger på i det fallet utan elektroniken i instrumentet.
    En sexa har tre tändpulser per motorvarv, medan en fyra har två - därför är elektroniken olika utformad.

    Därmed inte sagt att det verkligen sitter en VR6-räknare i din kompis bil, det var mest en gissning... :-)
    Men det verkar som att det gör det.. var kan man få tag på en orginalmätare? Skroten möjligtsvis?

    Får i alla fall ta o försöka lösa det.. Är ju inte jättefarligt men lite störande :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin