Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78

    Elfel bränslerelä Mk1 gti?

    Har en Scirocco -80a där jag inte får bränslepumpsrelät att slå till. Har ström fram till relät och när jag bryggar över går pumpen så där är allt grönt.
    Har jord på det lilla stiftet (pos 15) och det kommer 12v till dom andra två (pos 12, 16 på kretsschemat) när jag drar på tändningen. Borde inte reläet slå till då?

    Köpte ett nytt relä då jag antog att det gamla var trasigt. Kan jag ha sånt oflyt att det nya var trasigt med eller är det något jag missat? Har ohm-mätt båda reläerna och får ungefär samma värden.

    mvh
    Peter

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Reläet drar när det får pulser från tändningen. Kommer det inga pulser när du drar runt motorn gissar jag på tändmodul eller hallgivare.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Relät ska slå till så fort du vrider om tändningen. Sök bakåt från relät för att kolla om du ens för någon ström dit från tändningen.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Det är tändsystem med brytare, alltså ingen tändmodul eller hallgivare.

    Har drivström fram till relät, den strömmen som ska "vidare" så att säga och driva pump m.m. Den är det 12v på så fort jag hakar på batteriet och den har jag spårat hela vägen tillbaka till pluspolen.
    När jag slår på tändningen blir det 12v på ytterligare två stift (dessa har ingen ström vid avslagen tändning) pos 12, 16 på kretsschemat/reläsockeln om ni råkar sitta på ett sådant. Tycker att det är dom som borde styra relät för det är bl.a. en av dom som går till spolen i reläet.
    Blir ni nåt klokare på detta eller uttrycker jag mig flummigt?

    Ska försöka ordna en bild senare om det kan vara till hjälp...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Rockatansky Visa inlägg
    Det är tändsystem med brytare, alltså ingen tändmodul eller hallgivare.
    Å fasen, jag trodde alla insprutare hade transistortändning...

    *ställer mig i hörnet och skäms*

  6. #6
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    Någon som behöver ett Insprutningsrelä ????

    Jag har liggande ett splitter nytt VAG Original Insprutnings relä ( SIEMENS ) med egen säkring passande de äldre 1,6 insprutnings motorerna som bla satt i :

    * Golf-I GTI
    * Scirocco-I GTI
    * Jetta-I GLE
    * Passat GLS
    * Audi 80 GTE


    Någon som behöver ?



    .

  7. #7
    robban
    Gäst

    relä

    Vad är det för detaljnummer, och vad kostar det då ?

    mvh robban

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Hej, på en Rocca GTi 1978 för länge sedan så gick det en tråd inuti säkringslådan.

    Den fick inte signalen från tändspolen som den skulle, Gul/grön kabel från tändspolen har jag för mig att den var eller var det Gul/Röd?
    nå väl, om det är så, så måste du tjuva ström via ett relä från denna kabel som i sin tur skall kopplas in mot befinliga relät, det här är ju 15 år sedan, så jag kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde det, låna en rephandbok och läs elschema, så är det inte allt för svårt.

    Jag tror det har varit samma fel på min nyvarande Scirocco, jag har också ett extra relä som ligger på säkrings lådan kopplat ner till reläboxen.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg

    Någon som behöver ?

    .
    Skulle eventuellt vara intresserad av reläet om nu mitt är trasigt. Är det kass så åker jag tillbaka till butiken och snackar med dom först i och för sig.
    Du har inte lust att ohm-mäta lite på ditt relä? Från 31 (jord) till 31b och 15. Och även mellan 31b-15 så vore jag tacksam. Jag tycker att jag har för höga ohm-tal då det rör sig om en spole och borde inte vara något större motstånd?!

    Annars kanske det är någon som har en fungerande mk1 gti runt skaraborg/lidköping eller neråt alingsås som jag kan kika på en kvart och mäta lite?

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Hej, på en Rocca GTi 1978 för länge sedan så gick det en tråd inuti säkringslådan.

    Den fick inte signalen från tändspolen som den skulle, Gul/grön kabel från tändspolen har jag för mig att den var eller var det Gul/Röd?
    nå väl, om det är så, så måste du tjuva ström via ett relä från denna kabel som i sin tur skall kopplas in mot befinliga relät, det här är ju 15 år sedan, så jag kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde det, låna en rephandbok och läs elschema, så är det inte allt för svårt.

    Jag tror det har varit samma fel på min nyvarande Scirocco, jag har också ett extra relä som ligger på säkrings lådan kopplat ner till reläboxen.
    Ok, tack, Jag ska kolla lite till på detta igen.
    Men det jag tycker är konstigt är att det finns ström på dom stiften som jag anser borde vara ström på vid påslagen tändning. Har kretsschema och vw's egen rephandbok men lyckas inte hitta något som är ett tydligt fel. Mitt detektivarbete lutar åt reläet igen men det kostade en femhundring så jag vill utesluta annat innan. Jag kan ju göra något feltänk med men har hållit på och letat länge nu. :S

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78

    bilder

    Tre bilder för att göra det lite tydligare.

    http://img268.imageshack.us/gal.php?g=rel1.jpg

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Av blockdiagrammet på reläet att döma så ska det ha pulser för att dra, inte bara konstant 12V.
    Jag förmodar att pulståget kopplas in på stift 31 och 31b. Denna signal har på mina K-jetbilar hämtats från tändmodulen, men om din inte har transistortändning måste pulserna komma från något annat ställe. Kanske tändspolen som tidigare postare nämnde?

    Ligger felet i tändsystemet? Finns gnista?

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Av blockdiagrammet på reläet att döma så ska det ha pulser för att dra, inte bara konstant 12V.
    Jag förmodar att pulståget kopplas in på stift 31 och 31b. Denna signal har på mina K-jetbilar hämtats från tändmodulen, men om din inte har transistortändning måste pulserna komma från något annat ställe. Kanske tändspolen som tidigare postare nämnde?

    Ligger felet i tändsystemet? Finns gnista?
    Ah, sweet, någon som kan läsa symbolerna på reläet korrekt. Pulser alltså, el är inte min starka sida... =)
    Har inte kollat tändningen och att jag har gnista, bara ström fram till tändspolen. Tillbaka till garaget och leta då jag har fått en ny infallsvinkel, tackar. Återkommer när jag har mer info.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Liten förklaring av reläets anatomi:

    http://i268.photobucket.com/albums/j.../rel2p_fix.jpg

    I viloläge är brytaren öppen - Ingen ström passerar säkringen och vidare till pumpen.
    Skickar vi pulser (tändpulser i vårt fall, samma som går till varvräknaren) på ingångarna till pulsdetektorn kommer den att skicka 12V till spolen.
    När det går ström genom spolen blir den magnetisk och drar till sig brytarens bleck - Reläet drar, pumpen får 12V!

    Normalt är dessa reläer utrustade med en fördröjning. När pulserna upphör (motorn har stannat) fortsätter reläet att dra i 2-3 sekunder.
    På vissa modeller klickar det till och reläet drar i samma ögonblick som man vrider på tändningen (för att sedan släppa ifall man inte drar runt startmotorn). Dock inte på alla.
    Senast redigerad av Fireball den 2009-08-26 klockan 17:10. Anledning: Tillägg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin