Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Beman
    Gäst

    Strejkande signalhorn

    Hej

    Har precis skaffat en Scirocco av 1977 års model, ett rullande renoveringsobjekt utan gravrost. Det är nu bara en sak kvar innan jag kan få den genom besiktningen- tutan!!

    Är fullständigt värdelös på bilel men jag har i varje fall konstaterat att det säger "klick" i reläet när jag trycker på ratten och att tutorna fungerar när de körs direkt mot ett batteri. Verkar alltså inte komma fram någon ström till tutorna trots allt!? Vilket mätområde på multimeterna skall användas när detta kollas?

    Något tips på hur jag skall gå vidare? Alla tips mottages tacksamt!!

    Mvh Beman

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tutan på äldre bilar är oftast enkelt uppbygd.

    Den jordar genom ratten och har konstant 12v på tutan.
    Det som då brukar vara är att jordkabeln mellan ratt och tuta med åren blir gammal och sliten = Det klickar bara i tutan pga av för svag jordning.
    Samma sak kan hända på 12v sidan och då blir fenomenet för lite mos fram till tutan.

    Detta går att lösa väldigt enkelt med ett vanligt extraljusrelä som kopplas enligt följande.

    Nr 30 & 86 (byglas ihop) : 12 volt konstant (30 avsäkras med lämlig säkring om ej säkring är "ibyggt i relät"

    Nr 85 : Till kabeln från ratten (Kabeln som jordar när du trycker på ratten)

    Nr 87 : Till ena stiftet på tutan

    Andra stiftet på tutan jordar du på lämligt ställe i chassiet.

    Kabeln med 12v konstant som från början satt på tutan isolerar du ordentligt och lägger åt sidan alt så använder du den som 12v matning till relät se bara till så den är avsäkrad.

    Principen av denna koppling blir att när du trycker på ratten , drar relät eftersom du jordar det & skickar 12v signal till tutan = Du har full mos på tutan.
    Relät behöver endast en svag jordsignal för att dra , jämfört med tutan som behöver fullgod jordning för att låta.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-08-18 klockan 23:55.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Sen var det detta med multimetern.

    Denna sida förklar det utmärkt http://www.kjell.com/fragakjell/#matning

    I ditt fall : http://www.kjell.com/fragakjell/matning/spanning/

  4. #4
    Beman
    Gäst
    Tack så mycket, skall prova detta i helgen.

    Mvh Beman

  5. #5
    Beman
    Gäst
    Tack för tipset, nu funkar tutan bättre än orginal!

    Tips 1. Använde Mekonomens reläsats för 109kr (art.nr 40-K-900), det enda jag behövde komplettera var en större kabelsko till pluspolen på batteriet.

    Tips 2. Kabeln som skall ansluta till ratten kopplas till den kabel som orginal ansluter till stift 86 (jord) på signalhornsreläet på baksidan av säkrings/relädosan.

    Mvh Beman

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Se där. =)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin