Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 104
  1. #81
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295

    Monterat

    Fick tillbaka bilen i fredags efter service + montering av 034 insert och Clubsport S frambromsar. Har inte kört jättemycket än, men en kort recension av resp produkt:

    *034 Motorsport insert:
    Vilken skillnad! Helt idiotiskt att jag haft denna liggande lös i 4 månader....borde suttit på bilen från fabrik. Hela drivpaketet sitter plötsligt fast, gasrespons, växlingar mm sker utan att en gele-känsla är inblandad. Sååå bra! Och inte det minsta mera NVH. Kan rek 110%. Har inte kunnat testa om framhjulshoppen kvarstår då det inte varit sådana förhållande än där det brukar uppstå. Återkommer map detta.

    *Clubsport S frambromsar:
    Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
    Clubsport S bromsarna är inte alls så. De är helt linjära, bromseffekten är helt beroende på pedaltryck så de är kan doseras mycket exaktare. De kräver betydligt mycket mera pedaltryck, för någon som är van vid svenssonbilar så känns de nog som att de tar lite dåligt, men är man bara med på att man får trycka lite på pedalen så är de ett klart lyft. Har inte testat om de har bättre uthållighet. Verkar också som de dammar lite mindre än original


    Namn:  IMAG0349.jpg
Visningar: 1009
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  IMAG0350.jpg
Visningar: 1024
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  IMAG0351.jpg
Visningar: 903
Storlek:  1 014.9 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #82
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Får la bli att beställa ett sådant insert då tror jag.

    Jag tycker med att dom dammar ganska lite. Kul att du tyckte bromsarna var bättre, då var det inte en dum uppgradering i allafall då. Jag hann ju aldrig tästa originalen fullt ut innan jag bytte.

    Jag skall iväg på mantorp på tisdag så då får dom bekänna färg på banlörning/ konbana.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  3. #83
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Varifrån köpte du inserten?

  4. #84
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Varifrån köpte du inserten?
    https://www.awesomegti.com/shop-by-b...-mount-insert/
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #85

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Fick tillbaka bilen i fredags efter service + montering av 034 insert och Clubsport S frambromsar. Har inte kört jättemycket än, men en kort recension av resp produkt:

    *034 Motorsport insert:
    Vilken skillnad! Helt idiotiskt att jag haft denna liggande lös i 4 månader....borde suttit på bilen från fabrik. Hela drivpaketet sitter plötsligt fast, gasrespons, växlingar mm sker utan att en gele-känsla är inblandad. Sååå bra! Och inte det minsta mera NVH. Kan rek 110%. Har inte kunnat testa om framhjulshoppen kvarstår då det inte varit sådana förhållande än där det brukar uppstå. Återkommer map detta.

    *Clubsport S frambromsar:
    Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
    Clubsport S bromsarna är inte alls så. De är helt linjära, bromseffekten är helt beroende på pedaltryck så de är kan doseras mycket exaktare. De kräver betydligt mycket mera pedaltryck, för någon som är van vid svenssonbilar så känns de nog som att de tar lite dåligt, men är man bara med på att man får trycka lite på pedalen så är de ett klart lyft. Har inte testat om de har bättre uthållighet. Verkar också som de dammar lite mindre än original


    Namn:  IMAG0349.jpg
Visningar: 1009
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  IMAG0350.jpg
Visningar: 1024
Storlek:  1.01 MB

    Namn:  IMAG0351.jpg
Visningar: 903
Storlek:  1 014.9 KB
    Grymt!, kul att läsa lite vettiga uppdateringar! . Hur mkt jobb var det för att få dit inserten?, tidsåtgång för firman?

    Sen är ju dessa bromsar en jäkligt billig uppdatering, kul att de verkar så bra. Bytt beläggen även bak?


  6. #86
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    4minuter tog det att montera inserten. Lossa en skruv, ett par slag med gummiklubba, skruva dit skruven igen. Klart! Tar längre tid att ta upp/ner bilen på lyften.

    Tänkte byta skivor bak också och då blir det S beläggen där med. Original skivor bak verkar ju vara tillverkade av mjukost, ser ju 10 år gamla ut efter 10 månader. Rena skräpet.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #87
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Nu har jag kört några hundra mil och kan rapportera att framvagnsstudsen är nästan borta med inserten
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #88

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Fasiken, blir nog till att beställa insert. Har visserligen lärt mej att komma runt problemet, men vid regn är det ju direkt störande hur lätt det hoppar.
    Tycker du fortfarande bromsarna dammar mindre än innan?
    Blir nog att beställa s-skivorna och beläggen till hösten hur som helst för min del. Ska plåga slut på orginalen först på ringen i sommar bara haha

  9. #89
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av bmptsi Visa inlägg
    Fasiken, blir nog till att beställa insert. Har visserligen lärt mej att komma runt problemet, men vid regn är det ju direkt störande hur lätt det hoppar.
    Tycker du fortfarande bromsarna dammar mindre än innan?
    Blir nog att beställa s-skivorna och beläggen till hösten hur som helst för min del. Ska plåga slut på orginalen först på ringen i sommar bara haha
    Nä, jag tycker de dammar MYCKET mindre än original
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #90
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Körde 20 varv på mantorp nu i helgen och det var knappt nått på fälgarna. Dammar bra mycket mindre än original ja.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  11. #91

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Körde 20 varv på mantorp nu i helgen och det var knappt nått på fälgarna. Dammar bra mycket mindre än original ja.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Intressant!, borde det inte mest ha att göra med beläggen?.

    Vad tror ni om att snåla och bara byta till CS beläggen?!

  12. #92
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Intressant!, borde det inte mest ha att göra med beläggen?.

    Vad tror ni om att snåla och bara byta till CS beläggen?!
    I ETKA står det att beläggen och skivorna måste användas tillsammans. Sen hur man värderar detta är upp till var och en.

    Det som jag tycker känns konstigt är att man köper en bil för knappt 400k och sen skall man snåla 4k på något som är relaterat till bromsarna på en prestandabil. Jag tycker det jag rimmar dåligt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #93

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    I ETKA står det att beläggen och skivorna måste användas tillsammans. Sen hur man värderar detta är upp till var och en.

    Det som jag tycker känns konstigt är att man köper en bil för knappt 400k och sen skall man snåla 4k på något som är relaterat till bromsarna på en prestandabil. Jag tycker det jag rimmar dåligt.
    Nja kostar väll typ 10k att få det monterat och klart? .

    Tänkte att många byter ju till eftermarkandsbelägg bara på bilar, men känns som dessa belägg lär ju vara 100ggr bättre än EBC?!

  14. #94
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja kostar väll typ 10k att få det monterat och klart? .

    Tänkte att många byter ju till eftermarkandsbelägg bara på bilar, men känns som dessa belägg lär ju vara 100ggr bättre än EBC?!
    Belägg + skivor kostar 6040kr inkl moms och jag betalade ca 1800kr inkl moms för montering på VW. Baserat på detta så torde det vara ca 4k billgare att göra samma sak utan skivorna (en hel del av jobbet för att byta klossar ingår ju vid byte av skiva så extrakostnaden arbete för att byta skivorna samtidigt är låg)
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #95

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jaha, det var ju bra pris. Det är ju inte vad man får betala i sthlm hos VW .

    Men man kan ju inte betala 4k för att byta beläggen bara .

    Som sagt det är billigt vilket fall som helst!. Kostar skivor och belägg 6040:- efter typ klubb rabatten?

  16. #96
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg

    Som sagt det är billigt vilket fall som helst!. Kostar skivor och belägg 6040:- efter typ klubb rabatten?
    japp!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  17. #97
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
    Detta märkte jag i helgen då jag testade GTI Clubsport i konbanan på Bug Run. Clubsporten ska tydligen ha exakt samma originalbelägg som R, ska tydligen vara samma skivor också eller eventuellt en annan revision.

    I Clubsporten skulle det räckt med att smeka bromspedalen lite, jag gjorde ju ett normalt tryck och höll på att flyga genom rutan.

    Fint att det finns en original uppgradering som passar rakt av, och som till och med ser sportig ut
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  18. #98
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Detta märkte jag i helgen då jag testade GTI Clubsport i konbanan på Bug Run. Clubsporten ska tydligen ha exakt samma originalbelägg som R, ska tydligen vara samma skivor också eller eventuellt en annan revision.

    I Clubsporten skulle det räckt med att smeka bromspedalen lite, jag gjorde ju ett normalt tryck och höll på att flyga genom rutan.

    Fint att det finns en original uppgradering som passar rakt av, och som till och med ser sportig ut
    Ja, de bilar som har 340mm bromsarna som har en sportig ambition (R, GTI PP mfl) har tyvärr fått samma setup som familjepulkorna med 340mm (passat, superb osv), där det passar bra. Snålt av VW att inte justera detta mer än på Clubsport S.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  19. #99
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Ja, de bilar som har 340mm bromsarna som har en sportig ambition (R, GTI PP mfl) har tyvärr fått samma setup som familjepulkorna med 340mm (passat, superb osv), där det passar bra. Snålt av VW att inte justera detta mer än på Clubsport S.
    Har du artikelnummer på skivorna och beläggen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  20. #100
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Mk1 Visa inlägg
    Har du artikelnummer på skivorna och beläggen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    brake pads front: 5Q0 698 151 G
    brake rotors front: 5Q0 615 301 C
    brake pads rear: 5G0 698 451
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
    Av MickeR i forum Projektforum
    Svar: 917
    Senaste inlägg: 2024-04-05, 18:50
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 09:43
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 01:14
  4. Golf Variant, facelift?
    Av henriks i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 14:06
  5. Golf 3 variant
    Av Myzqo i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin