Härligt, jag tror jag hade samma känslor när jag fick startat motorn i mitt hemmabygge för första gången i somras. Man går och är smånöjd ett par dagar efteråt.
Utskriftsvy
Härligt, jag tror jag hade samma känslor när jag fick startat motorn i mitt hemmabygge för första gången i somras. Man går och är smånöjd ett par dagar efteråt.
Imponerande är ordet.
Snart får du njuta av resultatet.
Nu när bilen startar så blev behovet av att kunna sätta sig i bilen och manövrera pedalerna etc plötslig ett behov. Och det är ju alltid roligt att montera in nya grejer som legat länge och väntat på att få komma på plats :)
La i den nya golvmattan fram, som efter mycket våld och trimmande med sax passade.
Ny dörrlist från classic parts:
Bifogad fil 13719
Ny instegslist, org NOS del:
Bifogad fil 13720
Gummilist/instegslist/matta monterat:
Bifogad fil 13721
Monteringsdetaljer till stol:
Bifogad fil 13722
Stol (mk3 edition Recaro, omklädda, se tidigare i tråden) och bälte monterat:
Bifogad fil 13723
Bifogad fil 13724
Golvmattor och ratt på plats också (ratten kan diskuteras, det blir nog ngt annat framöver):
Bifogad fil 13725
Bifogad fil 13726
Hittat de resterande delarna till kylsystemet på lagret också så det blir snar montering av dessa samt att flytta IAT och montera på luftboxen igen.
Men nu kan man ju torrköra bilen :cool:
Blir fina fisken.
OMP är alltid OMP iaf.
Bättre och snyggare än MOMO.
Å dom där jäkla glidclipsen till stolsskenorna, som jag slet med dom på min Scirocco men fick det aldrig att bli glappfritt.
Igår vart det en stund i garaget igen.
Inspirerad av att ha fått in mattor och stol i bilen så fortsatte jag med väldigt nödvändiga :p jobb invändigt:
VW org (Votex såklart) pedalkit till mk4 (satt org på mk4 GTI). Haft på hyllan sen tidigt 2000-tal:
Bifogad fil 13730
Ganska trevliga att titta på:
Bifogad fil 13731
Det är nämligen så att mk2-4 i princip har samma pedaler. Så ser mk2 ut:
Bifogad fil 13732
Kopplingspedalen är direkt plug and play, gaspedalen är samma storlek på mk4 men har en större kurvatur, detta löses enkelt genom att platta till den nya pedalen några mm.
Bromsen är den som skiljer lite. Samma form och storlek men det är ett hål i mitten på mk4 så man får trimma gummit lite på pedalen för att få på den:
Bifogad fil 13733
Ser klart trevligare ut och bättre grepp än org.
Sen flyttade jag IAT i luftboxen, pluggade det gamla hålet och monterade på allt på bilen igen:
Bifogad fil 13734
Och slutligen nya kylvätskeslangar till värmepaketet:
Bifogad fil 13735
Kvar för att kunna köra:
*expkärl med slangar
*Fylla på kylarvätska (och säkert fixa alla läckor)
*Spänna en bromsslangskoppling som läcker
*Fixa problemet med huvudbromscylinder och servo som inte lirar ihop
*Avgas/kat montering och svetsning
*Montera och koppla in lambda
Gött osh se att det går framåt. ;)
Idag blev det att ta tag i en surdeg. Avgassystem är alltid ett skitgöra, ligga under och krypa, tveksam passform och gummiupphängningar som vägrar glida på :rolleyes:
Men, det skall göras! Till att börja med blir det ett Simons rostfritt system. Mest för att det har 3 ljuddämpare och jag är orolig för bullerprovet. När allt är besiktigat och klart kanske det blir ngt annat:
Bifogad fil 13757
Börjar alltid bakifrån då det är den dämparen som är svårast att få dit, skall över bakaxeln och har 3 gummiupphängningar:
Bifogad fil 13758
Sket sig direkt. När man har HR extra kräningshämmare bak så blir bakaxeln 3,5cm smalare per sida och ljuddämparen går emot, inte lite heller utan mycket. Efter att ha plockat den upp och ner ett 10-tal gånger och justerat allt som går att justera så är det bara att inse, det går inte. Skall det gå måste ljuddämparen vara smalare....:mad:
Det går ju att lösa med en plastklubba:
Bifogad fil 13759
Bifogad fil 13760
Bifogad fil 13761
Mellandämparen gick dit fint utan problem:
Bifogad fil 13762
Och den främre:
Bifogad fil 13763
Bifogad fil 13764
Här saknas det nått:
Bifogad fil 13765
Nästa steg att svetsa ihop katten med lite böjar och en trekantsfläns så det kan komma på plats här.
Den läckande bromsrörskopplingen är också fixad. Hade glömt spänna den när bakaxeln monterades så den satt bara fingerhårt :eek:
Det kallar jag kreativ inpassning. Gött mos! :)
Efter sisådär 50 upp och nedmonteringar så passar katten nu perfekt. Är en HJS 100cells.
Återanvände en trekantsfläns från ett annat rör. Extremt svårt att få plats med lambdan, den får ju inte peka "neråt" utan måste sitta vågrätt-uppåt. Men hittade till slut en fungerande position.
Hade man haft en TIG hade det blivit vackrare men nu fick det bli MIG, inte lika snyggt, men funktionellt :)
Bifogad fil 13784
Idag har jag och sonen hjälpts åt att montera upp katten. Och sen justera och spänna ihop hela systemet så det sitter bra fast och inte går emot nånstans. Ni som gjort detta med eftermarknadsavgassystem vet hur lätt det är :p
Lambdasond, bosch LSU 4.2 bredband, också monterad och sladden indragen i bilen.
Bifogad fil 13785
Bifogad fil 13786
Bifogad fil 13787
Bifogad fil 13788
Bifogad fil 13789
Ska koppla in lambda och avgastempgivare mot sprutet och sen är all kabeldragning klar och MaxxECU:et kan monteras ordentligt.
Pillat massor under en dryg veckas tid nu med att färdigställa inredningen på bilen.
*Lambda och avgastempgivare inkopplat
*Hela kabelhärvan inne i bilen till ECU tillsnyggad och undangömd
*Klätt handskfacket inuti med matta (så det inte skramlar)
*ECU + dess relä monterade i handskfack
*Nytt VW org förvaringsfack under handskfack monterat
*Bälte höger sida monterat
*Golvmatta tillklippt och monterad på rätt plats
Bifogad fil 13802
Bifogad fil 13803
Ny VW org dörrlist, instegslist med clips och clips till stolsfäste monterat:
Bifogad fil 13804
Nu skall stolen och mittkonsol/växeldamask/växelknopp monteras sen är det 99% klart på insidan :cool:
Äntligen lite ledigt :)
Fått städat alla utom en av de sista invändiga delarna av bygget!
Såhär såg växelspaksdamasken ut efter 30 år, lite trött :p
Bifogad fil 13820
Plockade fram grejer från lagret, ny org skinndamask och ny org golfbollsknopp:
Bifogad fil 13821
Lite bättre :cool:
Bifogad fil 13822
I mittkonsolen så finns det ett hål ner i det stora facket, precis som de skulle kunna sitta en lampa där. Det fixade jag med en grön LED i det hålet så man hittar sina grejer där
Bifogad fil 13823
Allting monterat i bilen inkl höger stol med nya glidclips:
Bifogad fil 13824
Nu är det bara panelen undertill på förarsidan som saknas samt panelen över handbromsen sen sitter allting på plats invändigt och är klart. Ska fixa lite elgrejer på den sidan först bara.
Dags att ta tag i surdegen nu, har gjort allt annat jag kunnat hitta på först :o, nu måste jag fixa passningsproblemet mellan hbromscyl och bromsservo....men då måste jag slabba och tömma ut en massa bromsvätska överallt, hatar verkligen bromsvätska.....
Nu har det varit tyst länge. Har hållt på och fixa massor av smågrejer löpande här under senaste månaden så blir några sammanfattande inlägg.
Kylsystem och bromsar, delar för att slutföra detta:
Bifogad fil 13888
Den laserskurna spacern ska ligga mellan huvudbromscylinder och bromsservo:
Bifogad fil 13890
Och expansionskärl med givare på plats:
Bifogad fil 13889
Luftat bromsarna ihop med sonen, blev kanon och pedalen känns fin = bromsar klara.
Destillerat vatten och G12 kylvätska:
Bifogad fil 13891
Fyllt på och kört bilen en stund på tomgång = inget läckage = kylsystem klart!
Justerat handbromsen och fått på plasten på spaken också:
Bifogad fil 13892
Plasten under vindrutan och tätningslisten, allt NOS VW:
Bifogad fil 13893
Och dess små clips:
Bifogad fil 13894
Monterat och tätt:
Bifogad fil 13895
Har också slutgiltigt justerat skärmar och huv så det det ser vettigt ut.
Nästa grej på fix-listan var bromsljuset. Med den kombon av huvudbromscylinder och bromsservo som jag kör så hamnar bromspedalen 1-1,5cm längre ned. Inget man tänker på vid körning, men gör så att bromsljuskontakten inte längre får kontakt med pedalen när den är släppt = bromsljuset lyser hela tiden.
På högerstyrda bilar så sitter det en annan kontakt som är längre:
Bifogad fil 13896
Steg 1 blev att byta till den, men det räckte tyvärr inte. Borrade ett litet hål i kontakten och gängade i en skruv, nu kan jag justera "längden" på kontakten så det passade perfekt till min bil:
Bifogad fil 13897
Så nu funkar även bromsljuset!
Sista panelen inuti kan då på plats, den under ratten. Har letat i 15 år efter en ny sån men det är en svår nöt att knäcka så fick ta en beg från lagret:
Bifogad fil 13898
Och på plats i bilen:
Bifogad fil 13899
Ska bara hitta ett lock till säkringsboxen också på lagret, glömde leta efter det när jag var där :rolleyes:
Mer småpyssel, greppar efter lite halmstrå nu, inte mycket kvar att göra :confused:
Men gjorde en större genomgång av bilen för att se vad som återstår, är ju alltid nått man missat, lista på slutet.
Först en bild, på hur den ser ut nu:
Bifogad fil 13902
NOS org grillemblem:
Bifogad fil 13900
På bilen:
Bifogad fil 13901
NOS org sidolistemblem:
Bifogad fil 13903
På bilen:
Bifogad fil 13904
Kvar att göra:
*sidoblinkers blinkar inte av ngn anledning, lampor nya osv. Behöver felsökas och fixas
*Innerskärmar voh fram skall monteras (hade glömt dessa men hittade dem på lagret häromdagen)
*Vevhusventilation, fixa slang och koppla in (just nu ut i fria luften och sbp vill ha sluten)
*Rör+ slang från luftfilterbox ner inuti höger framskärm (för att dämpa insugsljud så den skall klara bullerprov)
*Framvagnsinställning
Inga stora grejer och inget som behövs för att ut och provköra, men måste göras innan besiktning. Labbade lite med inställningar också i ECU:et och fick till en vettig tomgång på ca 950rpm trots kall motor och mina elaka kammar. Bådar gott! :cool:
Ser kanonbra ut. :cool:
Jaha. Nu återstår ju nästan bara att njuta av bilen. Vilken hemsk upplevelse... ;)