handdator

Visa fullständig version : Oljud i motorn Golf Mk2



Norenfalk
2009-08-14, 16:28
Har ett problem, bilen kokade förut, det rasslade inte innan, men efter började det rassla, det rasslar inte allt för mycket men det är irriterande, så om någon visste om toppen blivit lite sned? Det är en golf Mk2 GTI 16V -89

Eller vart oljudet kommer ifrån, kan det vara lyftarna eller något ?

Tacksam för svar

J.L
2009-08-14, 16:41
Har bilen kokat kan jag garantera att toppen är skev, frågan är bara hur mycket,
inom en månad eller två åker du på att byta topp-packning, plana då toppen och
fixa ventilerna på samma gång.

Norenfalk
2009-08-14, 18:09
Okey, tack för svar:) har en ny topp liggandes så blir att byta den. Men det roliga är att det var längesen bilen kokade. Men har blivit att knacka mer nu. Så nu kanske packningen börjar ge sig. Så blir att byta så snart som möjligt.

Norenfalk
2009-08-14, 18:10
Har bilen kokat kan jag garantera att toppen är skev, frågan är bara hur mycket,
inom en månad eller två åker du på att byta topp-packning, plana då toppen och
fixa ventilerna på samma gång.

Men blir det att rassla när toppen har blivit sne?

pekka kiiskilä
2009-08-14, 18:58
Prova med tjockare olja först=20/50 så slutar rasslet så är det tryckarna som är lite dåliga, Drar den vatten? om den gör det så kan toppackningen gått, Annars så kan du kolla kompet och är det jämt så brukar toppen vara ok.

J.L
2009-08-14, 19:58
Okey, tack för svar:) har en ny topp liggandes så blir att byta den. Men det roliga är att det var längesen bilen kokade. Men har blivit att knacka mer nu. Så nu kanske packningen börjar ge sig. Så blir att byta så snart som möjligt.

Har du bytt olja sedan den kokade?
Om bilen kokat, kan det/kommer det mycket troligt hamna vatten i cylindrar/olja, kanske såpass lite så det inte märks, men det försvinner
antagligen lite, kylarvattnet innehåller glykol, som tar död på de flesta
lager i en motor.

Är det ett knackande ljud har du en stundande renovering/motorbyte
framför dig, vev/och/eller ramlager.

Har du tur är det "bara" toppen, jag fick ett rasslande ljud från
lyftarna när bilen blivit för varm p.g.a. en ispropp på vintern, strax därefter gick topppackningen rejält.

Norenfalk
2009-08-14, 20:35
har hittat felet, vatten pumpen, lager i den var kass, som tur var hade jag en liggandes, så i morgon blir det att byta den :P Så var tydligen inget i motorn, glappade som fn i vatten pumpen. men blir att fixa min andra topp lite mer ;)

och tack för alla snabba svar :D

Norenfalk
2009-08-14, 20:36
Prova med tjockare olja först=20/50 så slutar rasslet så är det tryckarna som är lite dåliga, Drar den vatten? om den gör det så kan toppackningen gått, Annars så kan du kolla kompet och är det jämt så brukar toppen vara ok.

det ska jag komma ihåg pekka :D ska byta olja snart endå, då kör jag på den :D