handdator

Visa fullständig version : Oljeläckage Golf 3 GTI



Mawe
2009-08-13, 20:02
Tja!

Körde hem från jobb igår, efter en mil börjar oljetryckslampan blinka och tuta. Glider in på en parkering med avstängd motor och öppnar huven, får se lite olja ovanom oljefiltert. Rycker upp en sladd, den på bilden som e uppdragen. Ser att där kommer lite olja, sätter tillbaka den.

Kollar oljenivån, ser ok ut. Kör hem, två mil till, börjar tuta och blinka när jag är vid porten.

Tog cykeln till bussen i morse. Tittade på bilen idag. Misstänker att det är oljetrycksgivaren som läcker, men jag är ju inte säker på vad denna givare gör..

Den till vänster misstänker jag är till oljetempen inne i displayn, den i mitten och den till höger vet jag inte vad de gör...

Så jag vill egentligen bara veta vad det är så jag kan köpa en ny? Är det vanligt att dessa kan börja läcka? Accelererade ganska kraftigt vid ett tillfälle i en kurva kvällen innan (6000rpm), kan detta ha påverkar läckaget genom ett ökat oljetryck?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/5503/large/736350_uaqcfb.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/5503/large/736357_v1gwr0.jpg

Mvh Martin

Särkelä
2009-08-13, 21:42
Du har så rätt det är oljetrycks givaren.
O jajamen det är vanligt att dom börjar läcka.
Så knata in på VAG o säg att du ska ha en oljetryckskontakt. den vita. så fixar dom det.
Kommer däremot inte i håg om det är den som är högtryck, lr lågtryckskontakten.

Mawe
2009-08-13, 21:50
Du har så rätt det är oljetrycks givaren.
O jajamen det är vanligt att dom börjar läcka.
Så knata in på VAG o säg att du ska ha en oljetryckskontakt. den vita. så fixar dom det.
Kommer däremot inte i håg om det är den som är högtryck, lr lågtryckskontakten.

Såg att Mekonomen har för precis över hundralappen... borde väl funka lika bra det, eller någon som har dålig erfarenhet av deras givare?

Men kan min acceleration har orsakat övertryck och skapat läckaget?

g-man
2009-08-14, 07:20
Såg att Mekonomen har för precis över hundralappen... borde väl funka lika bra det, eller någon som har dålig erfarenhet av deras givare?

Men kan min acceleration har orsakat övertryck och skapat läckaget?

Jag har kört med eftermarknadsgivare utan problem. Det händer ibland att dom börjar läcka så som din gjort.

Fick byta en på min passat för ett tag sen pga det och nu måste jag byta den andra också.