handdator

Visa fullständig version : Bakrutetorkare går åt fel håll efter byte !



IMP
2009-08-11, 13:34
Hejsan,

Byte idag torkarmotor till bakrutan på min Golf GTI 01a. Köpte en "ny" begagnad på skroten från en Skoda Fabia -06. Då jag har läst i tidigare trådar att det skall gå bra att byta till dessa.

Den nya motorn har Art: 1J6955711G (ser ut identisk som orginalmotorn fast det är en Valeo istället för en SWF)

Orginal motorn hade Art: 1J6955711C


Problemet är alltså att motorn går åt fel håll, dvs går mot lacken istället för att gå upp mot rutan.

Visst de går att ha torkararmen på vänster sida men det ser konstigt ut. Någon som har en aning varför de blir så här?? Går de lösa de på nåt sätt? , kanske fasomvandla kontakten ?

Alla svar som kan hjälpas uppskattas

mvh /Oscar

Viktor Cz.
2009-08-11, 14:02
Har för mig att man bytte viloläget från vänstersidan till högersidan nått år in på 2000-talet.
Går det inte att montera armen så att den har viloläget till höger och går år vänster?

IMP
2009-08-11, 14:08
Okej, men min Golf och alla andra MK4 har viloläget på höger sida! Även Fabia 06. Det skumma är alltså att motorn går medsols istället för motsols som den borde göra :(

Alltså funkar det att ha armen på vänster sida. så den åker medurs.. men de e för fult :).. vill ju ha orginal. Armen e ju anpassad för att vara på höger sida också.. Jädrigt skummt detta...

Kontaktstycket har ju 4 poler. 2 plus o 2 Jord. Möjligt att dessa har ändrats med tiden men varför skulle de göra de .. Blir galen :S

IMP
2009-08-11, 14:29
Vänta antagligen jag som är hjärndöd. Måste ha satt på torkarmen när motorn inte var i viloläge.. skall ut o kolla detta. Nästan så man inte hoppas detta stämmer då e man ju hjärndöd :)

Henrik.M
2009-08-11, 15:59
Vänta antagligen jag som är hjärndöd. Måste ha satt på torkarmen när motorn inte var i viloläge.. skall ut o kolla detta. Nästan så man inte hoppas detta stämmer då e man ju hjärndöd :)

Du löste det tydligen själv. =)

IMP
2009-08-11, 17:39
Haha a de var de, tur man upptäckte de själv annars hade de varit riktigt pinsamt... :D