handdator

Visa fullständig version : Golf V - mysko däckslitage bak mm



Pär Hylander
2009-08-11, 12:16
Förra omgången däck blev extrembullriga (verkligen extrem). Det visade sig att däcken hade slitits så att de inte var runda, mer typ 36-kantiga eller så. Mönsterklackarna var inte rundade längs däckets kurvatur utan med platta så att säga.

Jag misstänkte att ngt skumt i bakvagnen men lokala VW-firman menade att det var däckens fel, för mycket pilmönster. Generalagenten för däcken pekade dock på hjulinställningen (såklart). I samband med det kollade jag hjulvinklarna och dom låg inom spec.

La på nya däck och dessa som är slitna till kanske 30% börjar bli likadana :( Dessa däck (Kuhmo av ngt slag) har en gnutta pilmönster, men inte alls så framträdande.


Nu till frågan: Kan det trots allt vara ngt skumt i bakvagnen? Är det ett känt fel på Golf V (-04 1.6 FSI om det spelar roll)

Bakbromsarna har alltid låtit mycket, kan det ha samband? (stomljud via dålig bussning eller så?)

mvh, Pär

GTI-nissen
2009-08-11, 13:01
Hej Pär och välkommen även hit! :-)

Det här fenomenet med däcken har jag sett flera exempel på och nästan enbart bara på de däck som sitter på det medrullande hjulparet. Jag har haft det bak på min Golf och kompisarna fram på sina BMW.

Teorin faller på att även mina däck fram på min fyrhjulsdrivna Passat fått dessa platta, eller rättare sagt trappstegsformade klackar.

Jag har alltså inget bra svar mer än att jag sett det på flera olika bilar.

Peeter Pahv hade det tydligt på sin Polo med R-däck. Finns någon tråd på rejsa om detta.

Premis
2009-08-11, 13:09
Låter som en dålig hjulinställning tycker jag. Eller så kör du med helt tokig däcksdimension.

Hjulinställning hos nån med BRA utrustning kan ju hjälpa ..

Pär Hylander
2009-08-22, 19:48
Hej Nisse och övriga!


Låter som en dålig hjulinställning tycker jag. Eller så kör du med helt tokig däcksdimension.

Hjulinställning hos nån med BRA utrustning kan ju hjälpa ..

Dimension är 225/45-17. Inte orginal för just den bilen men det är väl nära orginaldimension för GTI ivf? ET kan nog iofs vara ngt mindre.

Hjulvinkelmätningen känner jag mig trygg med. Efter ett antal år på räserbanorna så vet jag att enkla mätverktyg använt på rätt sätt är mer värt är dyra lasermätningsmojänger med ointresserad mekaniker som inte ens kan skilja på sinus och derivata ;)

Premis
2009-08-22, 23:54
Hej Nisse och övriga!



Dimension är 225/45-17. Inte orginal för just den bilen men det är väl nära orginaldimension för GTI ivf? ET kan nog iofs vara ngt mindre.

Hjulvinkelmätningen känner jag mig trygg med. Efter ett antal år på räserbanorna så vet jag att enkla mätverktyg använt på rätt sätt är mer värt är dyra lasermätningsmojänger med ointresserad mekaniker som inte ens kan skilja på sinus och derivata ;)

Hur du än vrider och vänder på det så äter din bil däck och det beror på något vilket troligen kan härledas till geometrin.

Oavsett metod så får du väl ändå kolla att vinklarna är OK just nu då felet upptäckts.

Pär Hylander
2009-09-01, 21:42
Hur du än vrider och vänder på det så äter din bil däck och det beror på något vilket troligen kan härledas till geometrin.

Oavsett metod så får du väl ändå kolla att vinklarna är OK just nu då felet upptäckts.

Yepps, vinklarna är kollade och befann sig väl inom fabrikspec.

Extra koll efter glappande bussningar i samband med besök hos SBP (deras framvagnskak är ju värdefull).

MotorHalland (VAG hos oss) rycker på axlarna och säger, "det är svårt det där".

J.L
2009-09-01, 22:11
Kompisens flickväns polo hade exakt samma fel, vilket berodde på glappade hjullager tillsammans med pilmönstrade däck av billigare fabrikat.

Hissa upp och leta efter glapp till att börja med.

Holman
2009-09-02, 10:03
Använder du dig av GTi:ns eller dina orginal vinklar?