handdator

Visa fullständig version : styrtrycksventils problem!



jooeell
2007-06-16, 19:38
när jag rycker sladden till sttv så händer inget och det händer inger heller om jag försöker justera på skruven är den gången då? hehe

nej roten till problemet är att den är riktigt jobbig o få igång när den är kall, bilen! och då är det ingen tomgång heller! motorn ifråga är en 16v KR

Sebbe
2007-06-17, 01:16
när jag rycker sladden till sttv så händer inget och det händer inger heller om jag försöker justera på skruven är den gången då? hehe

nej roten till problemet är att den är riktigt jobbig o få igång när den är kall, bilen! och då är det ingen tomgång heller! motorn ifråga är en 16v KR

Funkar kallstartspridaren och tillsatsluftsliden som de ska? Har du justerat styrtrycket med mätare eller på känn? Med ett FÖR lågt styrtryck så blir det kallstartproblem.

Jag hade problem med kallstart och hög bränsleförbrukning. Blev tvungen att hålla nere gasen ca 30 sek vid kallstart för att få tomgång. När jag mätte upp styrtrycket visade det sig vara 2,0 bar med varm motor. På tok för lågt.

Om man justerar i blindo ska man tänka på att skruven inte är så känslig. Den är inte som CO-halt skruven där ett kvarts varv ändrar flera %. Jag fick skruva FLERA varv för att höja trycket från 2,0 till 3,0.

jooeell
2007-06-17, 17:59
vilket håll skruvade du? medurs eller moturs? jo kallstartsspridaren funkar tror jag den vill liksom hoppa igång precis när pumpen gått men sen dör den igen! tillsatsluftslid har jag inte eftersom det är 16v i! men tomgångsmotorn funkar bra!

Sebbe
2007-06-17, 19:52
vilket håll skruvade du? medurs eller moturs? jo kallstartsspridaren funkar tror jag den vill liksom hoppa igång precis när pumpen gått men sen dör den igen! tillsatsluftslid har jag inte eftersom det är 16v i! men tomgångsmotorn funkar bra!

Moturs sänker styrtrycket = Mer soppa
Medurs höjer styrtrycket = Mindre soppa

jooeell
2007-06-17, 22:43
aaahhh så jag trodde!