handdator

Visa fullständig version : Plocka bort taket Golf 3



Mawe
2009-08-10, 19:01
Hej!

Har en Golf 3a med taklucka. Nu är det så att det finns ett EXTREMT enerverande ljud som kommer från takluckan på min Golf. Hörs som mest när man kör på ojämnt underlag såsom grusväg. Rycker man i solskyddet till takluckan så uppkommer ljudet även när bilen står still.

Eftersom jag inte står ut med ljudet har jag kommit till slutsatsen att jag måste riva taket. Tittade i Haynes boken, men fann inget vettigt där, stod bara att VAG skulle göra det, typ..

Så nu till frågan, vad bör jag tänka på när jag river det för att göra det smidigast och enklast? Någon idé på var klickljudet kan komma ifrån?

Mawe
2009-08-10, 22:30
Fick loss taket nu. Inte så svårt, tar bara tid. Vilket jag knappt har.

Men nu ska jag snart hitta felet... Skumt nog kunde jag i alla fall inte få loss C stolpens plastklädsen, sitter antagligen fast med kolfiberskruvar fästa av Arnold himself.. Resten var ju bara att slita och dra :D

Loxarn
2009-08-10, 22:49
ingenting som gick sönder?

Mawe
2009-08-12, 18:36
ingenting som gick sönder?

Nope, det klarade sig.

Hittade felet till det klickande ljudet från takluckan. Det var bultarna mellan takluckan och karossen som hade blivit lösa. Var bara att spänna och se glad ut :)

En annan fråga, ska man/ bör man smörja upp vajern till takluckan?

Har inte sett själva vajern, men det kanske finns någon glugg där man kan spruta in lite PTFE olja?