handdator

Visa fullständig version : Växellådsolja på Lupo



Botanic
2009-08-10, 18:34
Har en Lupo 1.4 årsmodell -00. Manuell låda.

Jag köpte den begagnad av en bilfirma.
Enligt säljaren har fullservice gjorts på den. Nu har den rullat 10 000 mil, och det är nästan dags för årliga servicen.
Jag litar inte på att säljaren har gjort servicen till 100%.
Jag vet att saker som jag kan kontrollera är bytta av säljaren.
Växellådsoljan tror jag inte är bytt på ett tag.

Jag trodde att växellådsoljan var något som ingick i normal service hos VW.
Kollade på deras hemsida, och det verkar inte ingå vad jag kan se.

Min enda "meckvana" är från en Volvo 240 -85. Så vad vet jag om såna här moderna bilar :-)

Vad är det som gäller för normalsvensson och växellådsolja?
Har oljan någonsin blivit bytt på min Lupo som i princip bara blivit servad hos VW förutom senaste gången?

Bör jag byta? Bör jag i såna fall göra det själva eller lämna in den?

jockep
2009-08-10, 19:14
Hej. byt den så du vet att de är gjort.
Bästa val av olja är: T65 75w-90
alternativt val: Transmissionsolja Syntet GL-5 75W-90

Det går i 2,7Liter ungefär..

Botanic
2009-08-20, 08:58
Ringde VW och kollade vad deras service kostar.
3200 kr, vilket kan vara rimligt för stämpel och allt.
(sen när man kollar på vad som ingår så känns det väldigt dyrt).

Byte av växelolja ingår inte. Enligt VW är det något som aldrig behöver göras, eftersom det är ett slutet system.
Jag tycker att det låter lite konstigt. Oljan blir väl "sliten" av det mekaniska trycket, plus att det säkert hamnar en massa metallflis i det.

Jag förstår att man inte byter det varje år, men att rulla 10 år med samma olja?
Vad anser ni?

mtm
2009-08-20, 10:29
Enligt en god vän som inte gör annat än att skruva växellådor (allt från MC till Lastbilar) så bör man i våra lådor byta ungefär var 5-6000 mil.

Tömningspluggen brukar vara magnetisk så att allt flis fastnar i den, men efter ett antal mil så blir den "mättad" och inget mer flis fastnar.

Byta gör du själv, egentligen inte svårare än att byta motorolja.

Stämplar är överskattat enligt min mening, jag köper hellre en bil av en person som känner sin egen bil än någon som till 100% förlitar sig på verkstäder.

Botanic
2009-08-20, 15:33
Bara för att kolla så ringde jag Speedy för pris på växellådsoljebyte.
Killen jag pratade med sa att man aldrig byter den oljan.
Enligt honom så slits inte oljan eftersom det inte brinner i växellådan.
Han vägrade ge mig ett pris på oljebytet.

Enligt honom kunde man inte bara byta med vanlig växellådsolja som man köper på macken. Det kunde bli riktigt fel.
Skulle man byta så var man tvungen att köpa en speciell olja från VW, vilket var väldigt krångligt.


Mekonomen har inga problem med att byta för totalt 1300kr.

Jag fattar ingenting.

Lilla_Vargen
2009-08-21, 00:20
Har haft min Lupo -00 1.4 16V sen den var ny och det är aldrig gjord ngn service där lådoljan bytts.

Har ett antal år tillbaka servat själv med tanke på bilen inte körs normalt vintertid.
Har smiskat min REJÄLT på bana de senaste 4 åren och har aldrig haft någe problem. Dock har jag haft tanke på att byta lådoljan nu (har rullat ca 10900)

Normalt är väl att man gör det på automatare om de går långt...
Hade en V70 automat och bytte olja i lådan först efter 30000 mil.

Kan ju vara så att Speedy tänkte lite fel och trodde du hade en 3L och då är det inte att "bara" byta till vilken olja som helst.