handdator

Visa fullständig version : Trasigt tändstift, Why?



Brandis
2009-08-10, 17:09
idag när jag skulle göra en koll på min motor eftersom den gått riktigt dåligt så kollade jag tändstiften, och till min förvåning såg ena tändstifetet ut såhär. inte så förvånande nu att motorn gick som skit.

http://i158.photobucket.com/albums/t88/brandkarr/DSC01571.jpg

det som gjort på bilen nyligen innan bilen började bete sig svinit är att jag bytt förgasaren till en som gått mycket mindre än min bil, och min bil gick perfekt innan förutom att förgasaren läckte lite bensin, min bil är inget undantag från keihin bensin dräll. bilen jag plockade förgasaren ifrån är min kompis som gått underbart med förgasaren bara en vecka tidigare.

undrar vad som kan ha hänt? är det kolven eller är det skit i cylindern? något som släppt eller vad kan det vara?

blir det motor renovering ett halv år innan planerat nu eller?

VWGolIV
2009-08-10, 17:22
Hur gammalt är stiftet ? Hur många mil har det suttit där ?

Brandis
2009-08-10, 17:46
det har suttit där i kanske 500 mil. ungefär 1 år sen byttes alla tändstift och kablar. (bilen går bara på sommaren)

bilen gick bra 10 minuter innan vi bytte förgasare, men istortsätt direkt när vi skulle hem så började den spöka men gick ändå okej, ställde bilen hos en kompis som skulle låna den ett tag. och idag när jag fick hem den så gick den uppenbart skit. tändstiftet såg ut sådär, så det måste ju ha skett ungefär i samband med förgasar bytet eller?

gtd_stefan
2009-08-10, 19:13
ser ut som det har fått slag av nånting. det kan inte ha lossnat nåt från förgasaren vid bytet.

Brandis
2009-08-10, 19:31
jo, kan vara så illa, men kollade otroligt nogrant när jag höll på... nu har jag bytt tändstift och motorn går nu helt perfekt.. och inga skador på tändstiftet nu heller... skit skumt. kolven kan ju omöjligt ha gått imot, inte ens ventilerna går ju imot även fast dom är öppna och kolven står i öd