handdator

Visa fullständig version : Oljeläckande V6:a



GTI-nissen
2009-08-10, 09:03
De här jäkla V6:orna från Audi, de gör ju inget annat läcker olja! :-( Min gamla Audi med 2.6 läckte, kompisens 2.6 läcker och min Passat med 2.8 V6 läcker. Visserligen från olika ställen, men likväl så läcker alla V6:or.

Problemet är att det läcker ner på kopplingen och det gör att den hugger för mig. Garagegolvet blir ju inte heller så snyggt...
Jag ser inte varifrån det kommer heller, bara att tråget är helt blött.

Jag läste på Nordicaudi att det kunde vara övertryck i vevhuset och att den därför trycker ut olja. Tydligen så ska det sitta en vakuum"pump" till vevhusventilationen och den kan bli kass. Jag kollade genom att dra ur oljestickan med motorn igång, men det blåste ju inte iallafall. Sög gjorde det inte heller å andra sidan... kan man kolla det på det sättet? Behöver man mer än tomgångsvarv för att det ska märkas?

P.Hagel
2009-08-10, 19:18
De här jäkla V6:orna från Audi, de gör ju inget annat läcker olja! :-( Min gamla Audi med 2.6 läckte, kompisens 2.6 läcker och min Passat med 2.8 V6 läcker. Visserligen från olika ställen, men likväl så läcker alla V6:or.

Problemet är att det läcker ner på kopplingen och det gör att den hugger för mig. Garagegolvet blir ju inte heller så snyggt...
Jag ser inte varifrån det kommer heller, bara att tråget är helt blött.

Jag läste på Nordicaudi att det kunde vara övertryck i vevhuset och att den därför trycker ut olja. Tydligen så ska det sitta en vakuum"pump" till vevhusventilationen och den kan bli kass. Jag kollade genom att dra ur oljestickan med motorn igång, men det blåste ju inte iallafall. Sög gjorde det inte heller å andra sidan... kan man kolla det på det sättet? Behöver man mer än tomgångsvarv för att det ska märkas?

Kontakta min kompis på VAG, så hjälper han dig garanterat.
P:m:a mig så får du hans nummer.

jockep
2009-08-10, 20:33
vevaxeltätningen skull jag gissa på när du får olja på kopplingen.

GTI-nissen
2009-08-11, 08:40
Sitter det inte någon skyddsplåt mellan motor och låda som ska skydda mot sådant läckage? Om den tätningen skulle läcka på Golfen så rinner ju oljan inte ut på kopplingen.

Så inbillar jag mig också att om jag parkerar i nerförsbacke så rinner det inte till så mycket olja.

Det lättaste (nåja, det allra lättaste är ju att inte göra något...) jag kan göra är att byta trågpackningen.

EDIT: Det finns ingen packning, det är bara tätningslim.

polomannen
2009-08-15, 11:47
Vanligast på dom är topp packningar,oljetråg packning,vetilkåpspackningar.