handdator

Visa fullständig version : Byta kombiinstrument? Inga problem!



mtm
2009-08-09, 23:16
För lite bakgrundsinformation hänvisar jag till denna tråd (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=9470).

Jag är så envis man kan vara - och skam den som ger sig heter det ju.

Många sa att det inte gick, men se det gjorde det!

Är nu en stolt ägare till dels ett fungerande kombiinstrument (kluster) och dels ett R32.

http://www.gavle.to/~fantomen/jim/cluster.jpg
Sorry för dålig bild. Bättre än inget. :)

Efter lite noggrannare efterforskningar visar det sig att det ÄR fullt möjligt att byta ett kluster själv utan hjälp av VAG OCH att det dessutom är möjligt att byta till ett från en annan modell.

Därav bytte jag mitt tråkiga vanliga mot ett full FIS från en R32:a. Enda tråkiga är att det står R32 på klustret - men det kan jag leva med. :)

Så om vi summerar lite:

R32 kluster från skroten (i mycket bra skick måste jag säga) 2500:-
Vag Tacho (för att kunna läsa nödvändiga koder, programmera funktioner, samt ställa mätarställning) 500:-
Vag Com (lånad) 0:-

Summa 3000:-

Hade jag lämnat in den på VAG:
Nytt kluster (motsvarande det gamla) 3000:-
Installation och kodning: 1130:-

Summa 4130:-

OM Vag hade bytt till ett R32 full FIS kluster:

Nytt kluster: 6000:-
Stomkostnad (eftersom dom bara accepterar exakt samma i inbyte) : 6000:-
Installation och kodning: 1130:-

Summa 13130:-

Så i bästa fall har jag sparat 10130:- och i "värsta" fall 1130:-

MEN jag har lärt mig en massa - vilket alltid är trevligt!

Så om det är någon som funderar på något liknande, vill ha hjälp med att aktivera funktioner i sina instrument eller behöver koda nycklar så är det bara att säga till! Jag hjälper gärna till. :)

När det gäller farthållare-symbolen så har jag läst att funktionen att tända den i instrumentet inte stöds av min ECU - kan nån här verifiera det?

Finns det någon med en 1.8T (AGU) 00:a och farthållare som kan berätta lite?

När det gäller EPC-lampan så är det fortfarande oklart huruvida den ska finnas eller ej - även det får gärna någon verifiera.

Cullberg
2009-08-10, 10:53
Snyggt =) Om man inte vill ha R32 symbolen är annars 25th Anniversary klustret med full FIS snyggt tycker jag, dock lite svårare att få tag på! Berätta gärna lite mer hur du gick tillväga, Vad är Vag tacho?

Henrik.M
2009-08-10, 12:30
Hur kom du förbi stöldskyddet?


Vad är Vag tacho?

Fixar önskad mätarställning.

mtm
2009-08-10, 12:32
Snyggt =) Om man inte vill ha R32 symbolen är annars 25th Anniversary klustret med full FIS snyggt tycker jag, dock lite svårare att få tag på!

Ja, jag vet, men tyvärr fanns det inget sånt när jag letade, annars hade jag tagit det. :)

På Vortex forumet (http://forums.vwvortex.com/zeromain), Tachometer (http://www.gti-tdi.de/board2/) och TDIclub forumet (http://forums.tdiclub.com/) finns massor av information.

Vag Tacho har den funktionaliteten som Vag-Com saknar, dvs
kunna läsa ur pin-koden (s.k. SKC), kunna ställa mätarställningen och kunna läsa från och skriva till eepromet i klustret.

Det sistnämnda gör att man kan göra vissa anpassningar som kan behövas lite beroende på vilket kluster man byter till. Det gör också att man kan aktivera vissa mer (eller mindre :) ) nödvändiga funktioner som inte alltid är aktiverade från fabrik.

T.ex. så har jag aktiverat så att det står "Welcome" när jag vrider på nyckeln samt att det i färddatorn finns en ytterligare bit av information - nämligen "km to empty", vilket talar om hur långt jag kan köra innan tanken är slut typ.

mtm
2009-08-10, 12:37
Hur kom du förbi stöldskyddet?

Mohahah! I'll never tell! ;)

1. Bort med minus-polen från batteriet
2. Ut med det gamla klustret
3. In med det nya
4. Tillbaks med batteriet
5. Koppla in Vag Tacho
6. Läs av pin-koden
7. Koppla in Vag Com
8. Sen är det "bara" att göra en adaptation (tillvägagångssätt står på Ross-Techs hemsida). Det man gör är att istället för att använda den 7-siffriga koden så lägger man till en nolla framför pin-koden man fick i steg 6.

Steg 8 är typ 10 steg i sig, därav "bara". Men det står på Ross-Tech och/eller Vortex vad man behöver göra. :)

Henrik.M
2009-08-10, 12:42
Intressant!.

Fråga dock : Måste du inte läsa pinkoden ur den gamla klusteret och överföra till det nya?

Funkar det på alla generationer av stöldskydd?

Cullberg
2009-08-10, 12:57
Ahhh, har läst en del om km to empty, Vill ha.... Kul att någon gör sånt här roligt =) Vad finns det mer för roligt man kan göra?



Ja, jag vet, men tyvärr fanns det inget sånt när jag letade, annars hade jag tagit det. :)

På Vortex forumet (http://forums.vwvortex.com/zeromain), Tachometer (http://www.gti-tdi.de/board2/) och TDIclub forumet (http://forums.tdiclub.com/) finns massor av information.

Vag Tacho har den funktionaliteten som Vag-Com saknar, dvs
kunna läsa ur pin-koden (s.k. SKC), kunna ställa mätarställningen och kunna läsa från och skriva till eepromet i klustret.

Det sistnämnda gör att man kan göra vissa anpassningar som kan behövas lite beroende på vilket kluster man byter till. Det gör också att man kan aktivera vissa mer (eller mindre :) ) nödvändiga funktioner som inte alltid är aktiverade från fabrik.

T.ex. så har jag aktiverat så att det står "Welcome" när jag vrider på nyckeln samt att det i färddatorn finns en ytterligare bit av information - nämligen "km to empty", vilket talar om hur långt jag kan köra innan tanken är slut typ.

mtm
2009-08-10, 20:41
Intressant!.

Fråga dock : Måste du inte läsa pinkoden ur den gamla klusteret och överföra till det nya?

Funkar det på alla generationer av stöldskydd?

På första frågan:

Ja och nej eller kanske.

Man kanske kan välja att antingen byta pin på klustret till det gamla (då krävs båda) eller så kan man göra som jag och adaptera med det nya klustrets pin. Detta är dock ren spekulation från min sida, vet att mitt sätt funkade iaf. :)

Om bilen är en IMMO-3 då måste man ha pin-koden för både det gamla och det nya klustret.

Man kan inte monterat ett IMMO-2 kluster i en IMMO-3 bil.

Om bilen är en IMMO-2 då behöver man bara pin-koden för det nya klustret.

Man kan montera ett IMMO-3 kluster i en IMMO-2 bil. Det är vad jag har gjort.

Av vad jag har läst så funkar det upp till IMMO-4, dock sitter det inget immo-4 i nån mkIV utan det sitter först i mkV (iaf Golf, Bora osv...).

mtm
2009-08-10, 20:47
Ahhh, har läst en del om km to empty, Vill ha.... Kul att någon gör sånt här roligt =) Vad finns det mer för roligt man kan göra?

Har du vägarna förbi någon dag kan jag fixa det.

Kanske kan göra det nästa gång det är nått event på Barkarby-flygfält, ser det från mitt hus.

-Man kan t.ex ändra så att tempmätaren är linjär.

Som det är idag så står den på 90 grader oavsett om tempen är 80-100 (eller nått sånt). Detta går att fixa så att den alltid visar aktuellt värde.

-Sen kan man leka lite med ljusen i instrumenteringen.

T.ex. kan man ha så att bara nålarna lyser och inget annat. Finns massa varianter och olika kombinationer.

-Man kan ändra vilka serviceintervall som gäller för bilen.

Det är vad jag kommer på nu, finns säkert mer saker. :)

Henrik.M
2009-08-10, 20:57
Det var det jag misstänkte.....eller misstänkte och misstänkte jag hade en tyst teori.
Intressant var det iaf , jag visste lite om VAG Tacho (när det gäller mätarst) nu vet jag lite mer.
Det går mao att använda VAG-TACHO till dom bilar/kluster serier som man förut fick en synlig pinkod till dvs den 4siffriga koden som sedan blev en 7 siffrig kod.
Nyare bilar ha inte alltid stöldskyddet inbyggt i klustret utan ett separat system & exakt hur dom koderna är uppbyggda vet jag inte men jag misstänker att det är uppbyggt i sk långa koder.
Dom långa koderna ser ut ungefär som ett jytter av siffror/tecken/nummer och kan vara hur långa som helst. (Används bla till att koda utrustning i bilar).




Hur som haver Iaf så måste jag tala om för dig du lärde mig något nytt , när det gäller tilvägagångsättet för stöldskyddet. ;-)

mtm
2009-08-10, 21:08
Henrik:

Ja, det låter rimligt. Har läst om något som kallas "Seed key" när det gäller nyare IMMO. Säkert samma sak som det du nämner.


Haha, vad kul att jag lärde dig något för en gångs skull! :)

VWGolIV
2009-08-10, 21:15
Inte alla som lär Henrik något nytt =)

Ofta brukar det vara tvärtom när det gäller VAG frågor.

Henrik.M
2009-08-10, 21:21
Inte alla som lär Henrik något nytt =)

Ofta brukar det vara tvärtom när det gäller VAG frågor.

Vi kan säga som så......det är inte ofta jag erkänner att jag lärde mig något nytt. =)
Den här gången var jag dock tvungen att lyfta på hatten.
Jag börjar bli gammal & få självdistans. *LOL*

Falcor
2009-08-10, 21:31
Fränt & grattis... :-)

Hur mycket krångligare är det att byta från ett instrument som inte har färddator till ett som har det....går det över huvudtaget att göra?

*vill ha färddator i TDI:n*

mtm
2009-08-10, 23:39
Vi kan säga som så......det är inte ofta jag erkänner att jag lärde mig något nytt. =)
Den här gången var jag dock tvungen att lyfta på hatten.
Jag börjar bli gammal & få självdistans. *LOL*

Haha! Det är härligt vilka insikter man får så här på livets höst. :)

mtm
2009-08-10, 23:41
Hur mycket krångligare är det att byta från ett instrument som inte har färddator till ett som har det....går det över huvudtaget att göra?

Ja, det finns dock ett krav - och det är att bilen har ett CANbus system.

Som jag förstått, iaf när det gäller Golf, så har alla 00 och nyare det.

Kan dock vara så att det skiljer mellan bensinare och dieslar.

Är dock det kravet uppfyllt så är det full möjligt.

Det man behöver göra, förutom att hitta ett nytt kluster, är att byta ut vindrutetorkar-spaken mot en dito som har knapparna som behövs för att bläddra i färddatorn.

Mikkkel
2009-08-11, 19:28
Härligt att det är någon somm håller på att pilla :D

Har 2 frågor:

1. Har en golf iv gti -99 går det att få färddatorn i den? Jag kopplade in mitt defa can i bilen. så det lär ju vara can-bus i den :)

2. Jag har dom gamla nycklarna. Alltså inte uppfällbar och c-låsstyrt från fjärren. Går det att köda in en nyare nyckel så allt funkar på den?? Har nämligen en liggandes hemma i skåpet :)

/ Micke

mtm
2009-08-11, 19:43
Härligt att det är någon somm håller på att pilla :D

Har 2 frågor:

1. Har en golf iv gti -99 går det att få färddatorn i den? Jag kopplade in mitt defa can i bilen. så det lär ju vara can-bus i den :)

2. Jag har dom gamla nycklarna. Alltså inte uppfällbar och c-låsstyrt från fjärren. Går det att köda in en nyare nyckel så allt funkar på den?? Har nämligen en liggandes hemma i skåpet :)

/ Micke

1. Ja, då ska det gå. Men du behöver som sagt byta ut vindrutetorkar-spaken.

2. Ja, en ny nyckel ska inte vara några problem. Dock tror jag att det är något mer steg när det gäller dom. Men det borde stå på Ross techs sida.

Mikkkel
2009-08-11, 19:47
1. Ja, då ska det gå. Men du behöver som sagt byta ut vindrutetorkar-spaken.

2. Ja, en ny nyckel ska inte vara några problem. Dock tror jag att det är något mer steg när det gäller dom. Men det borde stå på Ross techs sida.

okej :) Tack så mycket. ska kolla Ross techs sida :)

polomannen
2009-08-11, 21:30
Nu när jag läste din tråd så har jag lärt mej det också....
Det var välldig trevligt.
Tack.

mtm
2009-08-11, 22:31
Ni är välkomna! :)

daare
2009-10-17, 19:12
Hej alla ni VW-nissar.

Hoppas att en "utböling" också kan få plats på det här forumet. ? .

Jag har förgäves försökt att koda in ett R32-instrument i min Seat Toledo 1,8T men har inte fått fram rätt login-kod, har försökt i flera månader i olika omgångar. Började med VAG-COM, köpte därefter VAG-TACHO 1,4 2,2 och nu sist 2,5 usb. Har också ett program som heter VAG-K-CAN. Fick äntligen fram någon form av login kod, men bara 4-siffrig. Försökte därefter igen med VAG-TACHO men får bara "Access denied" hela tiden. Helt hopplöst alltså!
MTM, fick du kontakt med instrumentet på en gång med vag-tacho?
Nu skulle jag behöva all hjälp i världen. Måste komma förbi startspärren på något sätt...

/ David

mtm
2009-10-17, 22:02
R32 clustret är kodat så att det kan ta ett par försök innan man kommer in.

Det du ska använda i Vag Tacho är "VDO New".

Dra iväg ett PM om du vill ha irl hjälp.

ypzilon
2009-11-06, 21:08
Jag har försökt med Vag Tacho i min Polo 6N2, men får precis som "daare" upp Access denied hela tiden. Fast i Polon verkar det vara MotoMeter.

Kan det vara någon inställning som är fel eller är det bara att försöka tills det funkar?

mtm
2009-11-06, 22:47
Jag har försökt med Vag Tacho i min Polo 6N2, men får precis som "daare" upp Access denied hela tiden. Fast i Polon verkar det vara MotoMeter.

Kan det vara någon inställning som är fel eller är det bara att försöka tills det funkar?

Bara att prova tills du kommer in.

Finns inga inställningar att göra andra än val av cluster, i ditt fall MotoMeter.

ypzilon
2009-11-06, 22:51
När jag försöker så får jag access denied första gången, vid alla efterföljande försök hittar den inte ens instrumentet. Först när man slår av och på tändningen hittar den det igen, men då blir det återigen access denied.
Har försökt ansluta ca 15-20ggr utan att slå av tändningen mellan varje försök och runt 10ggr med att slå av tändningen mellan varje gång. =(

daare
2009-11-07, 16:50
ypzilon, vad ska du göra?
Jag bytte till ett GTI-instrument i tjejens 1,4 6N2 rakt av, utan dator. Fungerade direkt utan problem. Men då var mätarställningen ganska lika.
Men ska du göra något annat t.ex ändra mätarställningen så kan du nog glömma vag-tacho om du har samma problem som jag.
Jag försökte 2 timmar i dag igen utan att lyckas. Jag köpte ett program som heter VAG K+Can commander som jag kunde ändra mätarställningen med men inte koda nycklarna fast jag hade rätt kod! Men jag kom in på första försöket. /David

ypzilon
2009-11-12, 21:17
daare: Kunde du byta instrument utan VAG Tacho?

Ang. VAG Commander, köpte du bara programmet och körde på samma interface eller köpte du ytterligare ett interface?

Henrik.M
2009-11-12, 21:42
daare: Kunde du byta instrument utan VAG Tacho?

Äldre bilar med tidiga generationens stöldskydd har stöldskyddet i ett separat styrdon och ej via clustret.
Nycklarna anpassas då via adress 25 istället för 17.

Dvs man behöver ej anpassa nycklarna vid byte av cluster.

MK3 är ett exempel på en sådan bil , möjligtvis även äldre polo.

daare
2009-11-12, 22:19
ypzilon: VAG Commander har ett helt annat interface som ej fungerar med Vagcom, men dom finns för några hundringar på ebay.de eller uk.
Jag köpte iofs mitt på vagproducts.co.uk (http://www.vagproducts.co.uk/index.html)

hahaha
2011-01-08, 18:54
Har bårde vag com kabel och vag tacho kabel. När jag gjorde write ECU rom elelr liknande på min bil med vag tacho så slutate min intstrumment att fungera, är det någon som kan hjälpa mig fixa det på något slag.

mtm
2011-01-08, 22:41
Har bårde vag com kabel och vag tacho kabel. När jag gjorde write ECU rom elelr liknande på min bil med vag tacho så slutate min intstrumment att fungera, är det någon som kan hjälpa mig fixa det på något slag.

Aj aj aj, har för mig att jag läste någonstans när jag höll på med mitt att om det där hände så var det bara att köpa ett nytt. :(

Haugeman
2011-05-19, 21:27
har ett par frågor då jag funderar på detta byte i min gti.

är det olika R32 instrument eller eller har alla samma färddator osv? vad jag kan se finns det halv och hel display, har jag nytta av full display ( får jag full användning för den ) eller kan jag klara mig med en med halv display?

måste jag ha armen med färddatorknapparna från R32 med eller kan jag använda den jag har original då jag har färddator i bilen nu.

nått annat som måste bytas?
vart skaffar jag enklast vag tacho / vag com

mtm
2011-05-20, 14:39
Jag valde full display, spelar egentligen ingen roll - personligen tycker jag den är snyggare.

Du behöver inte byta armen om du redan har en (så vitt jag vet ingen skillnad mellan armarna).

Inget annat behöver bytas.

Vag tacho köps enklast på ebay/tradera.

Vag com fixar du via klubben. Antingen hjälper någon dig eller så köper du en egen (VCDS).

Haugeman
2011-05-20, 15:03
tänkte bara om full display ger mig nått mer eller är det samma info över större display ?

både halv och hel kan visa distance to empty osv? .. har hittat en anons på ett med halv display och verkar inte allt för vanliga att hitta på bildelsbasen osv.

har beställt en tacho på ebay. nån som har med vag com till bugrun och kan hjälpa med detta där ?

karolin
2012-09-29, 13:41
ypzilon: VAG Commander har ett helt annat interface som ej fungerar med Vagcom, men dom finns för några hundringar på ebay.de eller uk.
Jag köpte iofs mitt på vagproducts.co.uk (http://www.vagproducts.co.uk/index.html)
Mitt första inlägg!! =)
Jag har en riktig vcds kabel: hex-usb+can

Någon som vet om denna fungerar att använda till VAG commander?

Jag ska byta sätta in ett begagnat instrument i en fabia 09a.
Hittills googlat lite bara och antar att tacho inte hängt med i utvecklingen?
Eller finns det andra program som man kan gå in och rätta till mätarställningen?

Tack på förhand!!

Henrik.M
2012-09-29, 15:35
Mätarställning kan du säkeligen rätta till med nått program.
Problemet kommer nog att vara stöldskyddet eftersom du har en bil utan synlig SKC kod.
Din bil har immo 4 om inte nyare.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

karolin
2012-09-29, 22:10
Mätarställning kan du säkeligen rätta till med nått program.
Problemet kommer nog att vara stöldskyddet eftersom du har en bil utan synlig SKC kod.
Din bil har immo 4 om inte nyare.

Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.

Tack henrik för svar!

Stöldskyddet är det minsta problemet =) har möjlighet att låna en Autologic som skall klara det galant (fråga mig inte hur dom lyckas)
Åter till mätarställning; har du nån ide till program att använda och tror du att ex. commander strular om jag använder ross-techs kabel?

Henrik.M
2012-09-29, 22:30
Stöldskyddet är det minsta problemet =) har möjlighet att låna en Autologic som skall klara det galant (fråga mig inte hur dom lyckas)

Intressant , skriv gärna om det funkar eller inte.


Åter till mätarställning; har du nån ide till program att använda och tror du att ex. commander strular om jag använder ross-techs kabel?

Har inga ideer på den fronten , hör med dom som svarat i inläggen ovan , dom har mer koll än jag på vilka program / interface man ska pilla mätare med. :-)

karolin
2012-09-29, 22:53
Tack för svar Henrik.
Absolut redogör, senare =)

Markus1987
2012-11-10, 15:48
Pallar inte starta ny tråd så frågar här...

Det är så att min hastighetsmätare har börjat hacka lite och verkar aningen trög av sig, vet inte vad som hänt faktiskt... Har haft loss och kollat så att den inte är intryckt eller skaver i! Kan det vara något mer problematiskt invändigt som är knas? Kan detta lagas!? Har mailat till denna obdtuning.se och se vad dom säger men tänkte fråga här också!
Bilen de gäller är en Golf MK4 GTI årsmodell 2000.

Eddie
2012-11-10, 21:20
Mitt första inlägg!! =)
Jag har en riktig vcds kabel: hex-usb+can

Någon som vet om denna fungerar att använda till VAG commander?

Jag ska byta sätta in ett begagnat instrument i en fabia 09a.
Hittills googlat lite bara och antar att tacho inte hängt med i utvecklingen?
Eller finns det andra program som man kan gå in och rätta till mätarställningen?

Tack på förhand!!


Tyvärr har alla billiga kablar väldigt begränsad funktion från 2006 och uppåt. Tvivlar på att du hittar nån vag tacho/commander/vag can pro
Själv använder ja smelecom och där har jag aldrig haft problem med byte av cluster byte på både fabia 09 och uppåt.