handdator

Visa fullständig version : Trasiga gängor i Oljetråg - Helicoil?



mt4base
2007-06-16, 19:36
Stötte på problem idag när jag skulle byta olja. Det är ett alu-tråg vad jag kunde se och pluggen är förstås nån stålhistoria. Pluggen kom antagligen inte i rakt i hålet vid förra bytet får man förmoda. Nu är problemet att jag inte får ut pluggen så jag kan tappa motorn på olja. Vad göra?

Först och främst, hur gör jag för att få ut pluggen utan att förstöra tråget totalt? Gängorna i tråget är nog körda för pluggen rör sig inte åt något håll när jag skruvar, eller jo, det går faktiskt att dra åt den så det inte läcker olja men den går inte utåt tyvärr när man skruvar den åt det hållet. Pluggen ser dessutom ut att sitta i en försänkning så den går inte att komma åt direkt lätt.

Sen OM man får ut pluggen, går det att på något vis "laga" gängan (har hört talas om "helicoil" [stavning?]) i tråget på nått sätt så man kan återmontera pluggen och sen hälla på ny olja eller är det bara att se sig om efter ett nytt tråg?

Om man blir piskad att byta tråg, är det ett heldagsjobb på en Golf 1.8t eller går det att få ner tråget utan att ta isär hela bilen?? Jag tittade lite på trågets infästning när jag låg under bilen och det såg inte superavancerat ut men man har ju blivit överraskad förr när det "sett enkelt ut", nån som har erfarenheter av sånt här???

Tacksam för svar.

jooeell
2007-06-16, 20:43
tråg brukar ju aldrig vara superavancerat men men... helicoil kan gå... det beror på hur mycket gods du har för man måste ju ta upp en gäng storlek o sen är det ju det med renheten på ytan, då man sätter fast helicoilen med loctite så det bör ju vara rent där!

en sak är ju det att när man ska gänga blir det ju lätt spån inne i tråget vilket inte är så bra så det är nog bäst och få bort tråget hur somhelst hehe

mt4base
2007-06-16, 23:47
Ok, nä, det går kanske ändå inte att borra och gänga med tråget på plats. ÄR det någon som vet om det är någorlunda enkelt att ta ner tråget på en 1.8t i en Golf? Det såg som sagt inte superavancerat ut men skenet kan som jag tidigare sa, bedra...

Tips mottages tacksamt.

Möjligen nån som har koll vad ett tråg kostar??

Mini_me
2007-06-17, 00:08
Ett tråg kan du alltid fixa via skroten.

Är faktiskt jätte lätt men ganska kladdigt jobb.

Finns igentligen 2 eller 3 jobbiga skruvar och dom sitter upp mellan motor och växellåda där du både behöver en lång 5mm insex hylsa med kula på och att svänghjulet står rätt (finns spår i det).Använd en 19mm hylsa eller dylikt med 12kants fattning på vevaxel bulten för att dra runt motorn.
Annars är det bara en massa skruvar runt tråget+vid växellådan och sen litet knäck så lossnar det.

Om du nu känner att Helicoil är din grej så tuta och kör...men det är jobbigt och segt...+ spån i tråget , som du iof löser genom en burk bräääääkleeen...vet inte hur man stavar men bromsrengörning...CRC har bra.

magnusT
2007-06-17, 00:57
Hade samma problem på min golf när den var inne på service. Men dom satte dit ny helicoil gänga på plats, utan att plocka bort tråget.

Särkelä
2007-06-17, 01:48
Har varit me om det ett par gånger att gängan följer me ut pga att man har dragit för hårt gången innan.
Har gängat om ett par stycken såna tråg o det funkar bra men ja anväder inte helicoil. wurth har ett kitt tror det e samma som man har till tändstift faktigst. o det funkar rikitgt bra.. om man får allt rakt vill säga..

Men byta tråg gör du ganska lätt själv du ser alla skruvarna som ska ner. förutom två stycken lr e det fyra.. som sitter inne vid svänghjulet. men det går om man har en liten spärrnyckelsats så e det inga problem. o det är ett spec lim du ska ha när du slänger ihop det..
Lycka till

mt4base
2007-06-17, 14:31
Efter att läst inläggen i tråden inser jag att det knappast är ett ovanligt problem med att gängorna ger sig vid oljepluggen. Tack för alla råd, jag uppskattar hjälpen.

Särkelä:
Vad är det för lim? Menar du att man limmar tråget eller sitter det inte en vanlig packning där?

Ska höra om nån kan hjälpa mig att sätta insatsgänga. Funderade på hela företeelsen med Alutråg och stålplugg, kunde de inte gjort tvärtom istället? Lättare att byta ut en plugg än ett helt tråg?? Nåja, jag får försöka finna en lösning på problemet och det ni har skrivit här underlättar ju en del oavsett om jag lämnar bort det eller gör det själv.

Särkelä
2007-06-17, 17:08
Ne precis det sitter ingen vanlig packning utan den är limmad.. kasnke finns på tillbehörs ställen typ mekonomen autoexperten ja vet inte.. Har bara använt original pga jobbar där..=)