handdator

Visa fullständig version : Golf GTI-99 dålig tomgång å känns slö



jockep
2009-08-07, 18:44
har en GTi-99a med 1,8t motor, (AGU). när jag kommer mot tex ett trafikljus å trycker ner kopplingen så rasar tomgången till ca 500rpm som sedan stiger till normalt när jag står helt still. fick ett tips att byta tempsensor (4polig) som jag gjort idag, samma fel kvarstår + att den känns slö, den inte tidigare. en annan sak är att inte enginecheck lampan lyser, varken när bilen är igång eller när bara tändningen är på. visst finns det en sån lampa på 99an?? symbolen finns då i instrumentpanelen. ECU symbol finns oxå men den lyser aldrig heller. iaf måste man nollställa nogot felminne efter man bytt tempsensor??

mtm
2009-08-07, 19:49
Sätter en selma på att det är LMM:en.

Hur långt har bilen gått?

Hoppas du får fatt i någon med en felkodsläsare.

Kan dock nämna det att min EPC-lampa aldrig tänts heller. Trots att jag haft diverse fel-koder.

Troligen, i mitt fall, är den dioden död.

Är i farten att byta mitt cluster till ett R32-dito. :)

jockep
2009-08-07, 20:50
den har gått 16000mil.. misstänker oxå LLM. går dioderna i instrument panelen att byta?? de måste ju va dom som e döda i min oxå. enginecheck ska ju lysa med tändning på, men den är helt död.. vad menar du med cluster??

mtm
2009-08-07, 23:11
den har gått 16000mil.. misstänker oxå LLM. går dioderna i instrument panelen att byta?? de måste ju va dom som e döda i min oxå. enginecheck ska ju lysa med tändning på, men den är helt död.. vad menar du med cluster??

Om du kopplar bort LMM under huven, alltså kontakten till den, och bilen går bra så är det en 99%-ig indikation på att det är LMM som är paj.

Ja, om man lyckas få tag på rätt dioder och kan löda ytmonterat så går det.

Det där med EPC är inte så självklart, verkar inte finnas någon som vet till 100% men som jag har uppfattat det så lyser den vid uppstart på Golfar efter 2001.

Clustret är hela "enheten" där alla mätare sitter, alltå hastighet, varvtal osv... Kombiinstrument på VAG-iska.

jockep
2009-08-08, 00:13
okey. jag ska testa det. tack för tipset/hjälpen....

en fråga till, enginecheck symbolen ska väl lysa med tändningen påslagen på en 99a?? läste i ett annat forum någon som hade typ samma fråga men där blev svaret att de inte var säkert att den lyser på årsmodell 97-99.. de tycker jag låter märkligt.. Vad säger du??

mtm
2009-08-08, 01:47
Inga problem - kul att kunna återgälda den hjälp jag själv fått här på forumet.

Hade du bott lite närmare hade jag kunnat hjälpa dig med felkodsavläsning också. :)

Ja, det låter konstigt - men det är vad jag läst mig till också. Dessutom att det tom gäller vissa 00:or (som min).

jockep
2009-08-08, 13:25
nu har jatat det du tipsa om, dra ut kontakten till LLM:en och resultatet blev, ingen skillnad, den går lika "bra"(dåligt) med den ikopplad som urkopplad... då kan jag ju konstatera att den e paj:)

Blir att beställa en ny påp måndag då.

Måste jag in på VAG och nolla felminnet när jag bytt den??? eller räcker det med att ta av batteripolen ett tag??? eller man kanske inte behöver göra något alls?

mtm
2009-08-08, 13:37
Hmm... kanske missförstår dig nu.

Men om den går BÄTTRE med LMM:en urkopplad så är det troligtvis den som är trasig.

Går den lika dåligt BEHÖVER det inte vara LMM:en.


Du behöver nog nolla felkoderna efter bytet.

jockep
2009-08-09, 15:05
det blir typ ingen skillnad när jag kopplar ur den.... om LLM:en är hel så borde väl bilen gå sämre när jag kopplar ur den??

måste få kollat felkoder..

mtm
2009-08-09, 23:28
Nej, det som händer när man kopplar ur LMM:en är att ECU:n går in i något som kallas för Limp (home) mode. Då kör den på standardvärden och går "normalt".

Märker du ingen skillnad, alltså att bilen går lika dåligt, är det något annat som är fel.

Börjar fundera på om det kan vara spjällhuset som inte är 100%-igt.

Dvs att det inte stänger/öppnad som det ska.

Finns säkert någon mer kunnig än mig som kan svara på det.

jockep
2009-08-10, 20:36
nu har jag fått tag i en kille som ska göra en felsökning med vag-com:) imorgon kväll så vet jag förhoppningsvis vad felet är.

gtd_stefan
2009-08-10, 21:21
har du kollat så du inte har nåt läckage på nån vaccum eller tryckslang, det skulle kunna ge de symtomen..

jockep
2009-08-11, 22:20
har fått felkoder avläst idag och de visade sig vara LLM:en

Falcor
2009-08-11, 23:04
Vi läste ut koderna, raderade det som fanns (en hel del) startade om bilen och LMM gav felkod med en gång. Kod 16486 Luftmassemätare G70: Signalen för låg.

mtm
2009-08-11, 23:34
Fan vad skumt... att den gick lika dåligt när du koppla bort LMM... brukar vara ett bra test...