handdator

Visa fullständig version : Vilken låda passar till Scirocco GTI -82



Thunberg
2009-08-06, 21:10
Tjenare, har sett att det börjat komma ut en hel del annonser om motorerar och lådor som folk vill bli av med i dessa tider.
Jag har en VW Scirocco GTI (mk2) och min fråga är helt enkelt vilka lådor som passar i min bil och/eller hur jag tar reda på det?

Har kollat på en del Golf mk1or med lådor och annat gott.
Finns det någon golf 1a som man säkert kan plocka delar från och vara rätt säker på att de passar?
Hoppas inte det blev för stökigt skrivet nu :)

Vänliga hälsningar
Henrik Thunberg

Falcor
2009-08-06, 22:39
Alla golf mk1 och mk2 lådor passar mot motorn, det du behöver bara uppmärksam på är diameter på drivaxelflänsarna och spakstället.

matsola
2009-08-07, 11:08
För att rama in det lite mera, så leta efter en Gti låda (för att på samma utväxling, annars fungerar även andra 5 växlade lådor) mellan årsmodell 1980-84 Mk1 + Cab.

Eller golf Mk2 1,8 liters 8v motor upp till 1989. Ska vara samma drivaxelflänsar på dessa som på din 82:a, flytta över ditt befintliga Växellänkage då det är olika på Mk2 golfen.

Hmm, ja nu kom jag på en till sak, har du en 1,6 liters motor (1,8 kom i slutet av 1982 på dessa) men det ska inte påverka valet av låda vad jag vet, och visst har du en 5 växlad låda för det är std på dessa sen 1980.

Thunberg
2009-08-08, 11:27
Hejsan tack för era svar :) det gav mig bra mycket mer kött på benen!
Bilen är tillverkad 1981 men går ändå som en 1982a (tillverkad 1981-12-11), den lådan som sitter i just nu är en 4a växlad lådan med en överväxel!?!? med beteckningen "E".

För att kort sammanfatta så funkar det kanon att lägga i en Golf gti mk1 motor som är tillverkad mellan 1980-1984 och en mk2 motor tillverkad fram till 1989?
Vad rekommenderar ni att nyta till för att göra bytet så lätt och smärtfritt som möjligt, en mk1a låda elr mk2a låda?

Tack för era svar och vänliga hälsningar
Thunberg

Thunberg
2009-08-08, 11:34
Har några kandidater som jag kollat lite lätt på.
Den ena är tillhör vad jag förståt det som en golf weber edition och motorn är en 1.6l förgasarmotor från -83.

Den andra är en mk1 GTI motor från 84, denna borde väl funka utan större problem?!?!?!
Dock är det lite osäkert ifall 84an säljs utan motor som gör hela priset bra mycket dyrare än vad det kostar att hämta från skroten medan 83an kostar vad en billig utekväll gör :)

Vänliga hälsningar
Thunberg