handdator

Visa fullständig version : Renovera bromsok



Mawe
2007-06-16, 15:10
Bromsarna låg till vänster fram på min golf och det blev väldigt varmt runt hjulet. Plockade ner oket och tog bort rost och sprayade kolven med silikonolja bakom dammskyddet (gummidamasken). Men det var inte tillräckligt för att det skulle bli bättre.

Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?

Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven?

jocke.w
2007-06-16, 15:25
Bromsarna låg till vänster fram på min golf och det blev väldigt varmt runt hjulet. Plockade ner oket och tog bort rost och sprayade kolven med silikonolja bakom dammskyddet (gummidamasken). Men det var inte tillräckligt för att det skulle bli bättre.

Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?
Visst kan du det

Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven
Jätte svårt att ge ett mått.....men ett par centimetrar är ok.


Men varför inte ta bort det helt och göra allt ordentligt??....det lönar sig i längden och är enkelt!!!

Mawe
2007-06-16, 15:40
problemet är väl det att jag inte vill hålla på o lufta systemet. Har haft för mycket klydd när jag hållit på med att lufta. Jag är väl inte så bra på de bara.

Men jag vet att jag borde göra en ordentlig renovering, men jag har inte tid att klydda för mycket nu.

Så jag ställer frågan igen: Hur långt kan man trycka ut kolven utan att det blir några problem att få in den igen?

Egon
2007-06-16, 18:31
Du behöver inte trycka ut kolven långt, det räcker med en centimeter eller så. Gör det många gånger bara så går det ngo bra, annars är det plocka isär oket och hona upp det och byta tätningar som gäller.

Mawe
2007-06-16, 18:54
Okej! Då kör jag på det!

Tack för svaren.

BasRutten
2007-06-16, 18:56
Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?

Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven?

Kan tala om för dig att det inte "bara" att trycka in kolven med en polygrip eller dyligt. Den ska skruvas samtidigt och gör du fel så kan du ha sönder den lilla damasken mm.

Jag tryckte ut kolvarna litegrann på bakoken och jag fick dom inte att åka in en enda cm med bara tryck. När jag lånade ett verktyg som skruvade och pressade så gick det kanon. Tyvärr så klantade jag mig innan med en polygrip så ena damasken pajjade.
Sitter 2 nya okk på bilen nu och det blev en läropeng för mig känns det som.
Jag har en 95ans Golf GTI 16v.

Manny
2007-06-16, 19:13
framoken ska man inte behöva skruva in.

BasRutten
2007-06-16, 19:26
framoken ska man inte behöva skruva in.

Är det så? Var mina ok bak jag försökte fixa så det stämmer nog.

Manny
2007-06-16, 19:33
Är det så? Var mina ok bak jag försökte fixa så det stämmer nog.

de bakre oken har handbromsmekanismen, det är största skillnaden.

Mawe
2007-06-16, 20:12
jo jag har redan haft problemet med oken där bak när man skulle skruva in dom. Använde först en tång så jag sabbade damasken, sen tog man sönder luftnippeln så fick jag köpa ett nytt ok.

Tillverkade sedan ett verktyg för att trycka och snurra in kolven så gick den galant in sen :D

VWGolIV
2007-06-17, 00:05
Verktyget finns på Biltema för dem som har närma dit =)

Har själv ett och det fungerar utmärkt till mer än bara bromsok.

Mawe
2007-06-17, 17:53
jo jag fick reda på att det fanns på biltema i efterhand :S

Har smort upp kolven och alla andra rörliga delar, men kolven går fortfarande inte tillbaka som den ska och beläggen klämmer åt skivan rätt så bra så att hjulet är väldigt trögsnurrat.

Nu blir det till att plocka ner oket och byta packningar. Något annat tips på vad jag kan göra när jag ändå har oket isär ?

Är det svårt att få tillbaka kolven igen?

VWGolIV
2007-06-17, 19:57
Jag har renoverat mina ok på bilen, det är lite pilljobb men är du lite händig så är det inga problem.

Inga större problem att få tillbaka kolven heller med dammasken på.
Skulle du få problem så är det bra att vara 2 st =)

Mawe
2007-06-17, 21:55
okej.. det låter bra. Då blir det till att köra till micro imorgon och sedan skilja på oket.. Hoppas på att det bara är till att putsa lite och byta packningar så man slipper köpa ett nytt ok.

VWGolIV
2007-06-17, 22:01
Mina bak hade kärvat en hel del.

Så ja köpte nya packningar och dammasker.
Sen tog ja ut kolven och putsa med fin duk som min fassa hade.
Nån grön sak med skrovlig yta.

Sen tog ja loss för handbromsen och pussa splinesen och där det var rostigt.

Sen fetta jag in det som skall fettas in och rejält.

Därefter montera ja ihop hela skiten, och fungerar kanon.

Kan tillägga att jag blästra hela oket när allt var isär och la poxy och färg på.
Snyggt =)

Lillen
2007-06-17, 23:08
annars är det plocka isär oket och hona upp det och byta tätningar som gäller.

Varför hona??
Oftast är det ju kolven som är skadad??
Men det är ju inte så att den ligger så nära oket.
Finns ju lite spelrum där inne.

VWGolIV
2007-06-18, 01:16
Packningen som sitter mellan kolven och oket kan bli kass/trög.
Då går det sämre att trycka ut o in med kolven.


Men byt packningar och puttsa lite på kolven, mer behövs inte.
så ska du se att allt blir bra.

Är det bak så kolla handbromsfunktionen så att den fungerar, annars får du puttsa lite där med =)

danei
2007-06-18, 11:43
Jag hadde problem med båda bakbromsarna. De visade sig bero på ett trasigt varjehölje till handbromsen. Varken färdbroms eller handbroms funkade bak. Bak oken kan tryckas ihop men en tving. Den ger en tillräcklig rotation.

Mawe
2007-06-18, 17:06
Okej. Provade med en tving på oken där bak o det gick inte alls för mej.

Vet någon var man kan köpa bra packningar till ett bra pris? mekonomen hade inte vad jag kunde se.

danei
2007-06-18, 17:37
det förutsätter att skruven på tingen är mot kolven. Man kna ju hjälpa till med rotationen lite också. Det funkade bra för mig. Men felet visade sig vara i en vajer.

VWGolIV
2007-06-18, 19:36
AD-center handlade jag på.

Mawe
2007-06-18, 21:40
okej.. ska kolla där. tror även att meca har shyssta priser.

Någon som har koll på vad jag ska ha för luftnippel till oket ? tänkte byta den samtidigt..

VWGolIV
2007-06-18, 23:50
Nej tyvärr..

Jag blästrade oket och niplen lite, sen rengjorde allt
så ja bytta aldrig, behövdes inte.

tophat
2007-07-11, 23:00
Lyfter tråden...

Började idag med det som jag trodde skulle bli ett enkelt jobb, byta skivorna bak. 4 timmar och fyra demonterade ok-skruvar (har aldrig varit med om mer ovilliga skruvjävlar) senare så inser jag att det är lika bra att göra det rätt från början. Vilket innebar:

Skivor, 560kr
Belägg, 315kr
Hjullager, 640kr
Allt hos Mekonomen

Styrpinnarna kärvade, fick värma bort dem. Kolvarna också förstås, båda sidor, fattas 10mm för att få in nya beläggen. Så till frågan, hittade ni några renoveringssatser för oken, det är ju gummina man vill åt? Vart och till vilken kostnad i så fall?

Varför säger Haynes Handbok att man inte ska pilla på handbromsens innandöme?

Skönt att få whina av sig efter en dags slit i konstant motgång...

Martin

Mawe
2007-07-12, 10:49
köpte packningssats på Meca till mitt bakok. Kostade 160 kr tror jag. men jag lyckades inte att skilja på hela oket så där blev en del o-ringar över.

mrpipen
2007-11-12, 15:54
Är de nån som vet vad killen som skrev FAQ tråden om renovering av bromsokbak menade med:

"Mitt ok har jag sedan tidigare även försett med en smörjnippel, nu tog jag dessutom och slipade ett diagonalt spår i axeln som fettet kunde gå i"

Menar han axeln till handbromsen eller? Vart har han borrat in en extra smörjnippel på oket? Har jag missuppfattat allt?

Falcor
2007-11-12, 15:58
http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1250/a1250.php&var=

mrpipen
2007-11-12, 16:44
http://www.nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1250/a1250.php&var=

Grymt tack falcor=)