handdator

Visa fullständig version : Tråden ang tvättråd.



mr_mike
2009-08-06, 10:02
Tänkte starta en tråd där vi kan tipsa varandra ang tvättråd och dyl, tips och trix,samt vad vi rekomenderar för medel ut och invändigt för att hålla våran käraste ägodel ren och fin.

Skriver här efter vad jag brukar göra för att hålla bilen ren.

1, Spola rent den.

2, gå över de ställen som behövs med insect remover (turtlewax)

3, tvätta med (Autosmart) vax schampo och varmvatten

4, Spola av den

5, Spruta wheelclean (autosmart) på alla fälgar

6, Tvätta fälgar

7, torka bilen "överallt"

8, smörja på rubberfinish på däcken (autosmart)

9, torka alla rutor med fuktigt tidningspapper

10, Damsuga ur bilen samt damma och vinyla in allt med vinyltrasor

Sen brukar jag försöka vaxa över bilen ca 4ggr per år med sonax snabbvax, samt att min systers sambo som äger en rekondfirma får rekonda den innan sommarn varje år.

Något jag skulle vilja ha tips på är hur och vad för produkter ska man köpa för att få den där goa nybilsdoften i bilen, samt vad man kan använda på rutorna för att hålla dem flått fria länge...


///Micke

mtm
2009-08-06, 11:20
Jag vet inte hur det är med nybilsdoft, men vill du ha medel som luktar gott så är Meguiars medel ett tips.

Personligen håller jag mig undan dom då de innehåller silikon.

Själv använder jag en kombination av Lahega, Autorange (också lahega egentligen) samt Meguiars.

Borde du inte ha ett steg 0 - Avfettning? :)

Ang. glas så finns det något medel som heter Super-nånting.

Det gör att glaset blir super slätt så att saker och ting inte fastnar lika lätt. Som ett vax fast för glas.

mattemaz
2009-08-06, 11:33
Vi har ju en liknande tråd redan kolla lite i den.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5941

Lilla_Vargen
2009-08-06, 11:40
Men grabbar !!

Skynda o bli medlemmar, står ju grundligt utförande med tips i senaste nummret av medlems-tidningen !!

Cullberg
2009-08-06, 14:05
Ett tips är att inte använda Shampo med vax i, Då det ofta går att smutsen fastnar lättare och det innebär mer repor... Specielt inte om man har lackbehandling... Finns shampo med fruktvax i... Dom fungerar bra!

mr_mike
2009-08-10, 10:30
[QUOTE=mtm;100075]

Borde du inte ha ett steg 0 - Avfettning? :)

QUOTE]


Nopp försöker använda avfettning så lite som möjligt då det tar bort den vaxade ytan på bilen...

///Micke

Joon
2009-09-04, 09:17
Schampo med fruktvax i alltså. Vilka tillverkare gör sådana schampon?

VWGolIV
2009-09-04, 09:50
Jag åker till min polerare/tvättare och lämnar bilen.

De tar 100 kr för handtvätt och sedan torkar av bilen, alltid bra resultat.

Cullberg
2009-09-04, 20:01
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=298

Där har du ett bra schampo till vettiga pengar.

Joon
2009-09-06, 12:08
Finns det att köpa i någon vanlig affär/mack eller är det bara webbshopen som gäller?

Cullberg
2009-09-06, 12:48
enkel och billigt att köra på nätet men kolla ananrs med din lokala rekondare.

canterbury
2009-09-07, 09:20
viktigt ang handtvätt, skölja svampen noga. Raka rörelser istället för cirkulära då repor syns och blir större om man skulle tabba sig. Samt ha en extra hink för att skölja av svampen och sen doppa ned i tvätt hinken.

mtm
2009-09-07, 16:56
Ännu bättre är att inte använda svamp öht på lackade ytor samt på glas.

Använd en handske istället.

Denna använder jag:

http://www.meguiarsdirect.com/imagesEdp/p84683z.jpg

Nackdelen med en svamp är att skit som är kvar inte har någonstans att ta vägen utan "släpas" med och repar lacken.

En handske (eller liknande) med djupa fibrer gör att skiten "följer med upp" och inte dras längs med lacken.

En annan bra sak att ha är ett s.k. grit-guard i hink nummer två (den med bara vatten), det är som en raster som man drar av handsken emot för att allt som fastnat i handsken ska släppa.

mr_mike
2009-09-07, 18:56
Har börjat använda "wax it wet" varje gång jag tvättar också det får verkligen upp lystern i lacken :) .. Ett bra komplement som gör att bilen ser fräsh ut och att smuts inte fäster lika lätt :)


//Micke

Cullberg
2009-09-07, 19:38
Risken är tyvärr att det blir raka motsattsen när man använder wax it wet... Att skiten fastnar i vaxet och man drar runt det nästa gång man tvättar bilen!

Sen finns det "proffs svampar" där skiten inte fastnar lika lätt i! Kör själv med dessa...

http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=249