handdator

Visa fullständig version : Fjäderben fram golf II



__tompa
2009-08-04, 20:36
Hej. Någon som vet om man hissar upp bilen så hjulet är i luften ska man kunna röra hela fjäderbenet upptill med fjäderbenslagringen i motorrummet?

widget
2009-08-04, 21:05
Hej. Någon som vet om man hissar upp bilen så hjulet är i luften ska man kunna röra hela fjäderbenet upptill med fjäderbenslagringen i motorrummet?

ja jag tror det ska vara så.. att när du lyfter upp bilen fram så ramlar dämparen ner en bit och hamnar i rätt läge när du sänker ner den på backen...om det är så du menar?

__tompa
2009-08-04, 22:34
Japp precis så jag menar :)

Henrik.M
2009-08-04, 22:39
Du ska inte kunna röra fjäderbenslagringen varken när hjulet är belastat (står på marken) eller är obelastat (upphissat).

Är fjäderbenet glappt så är fjäderbenslagringen slut , vilket inte är allt för ovanligt på MK2.

g-man
2009-08-04, 23:02
Själva gummit som lagret sitter i kommer ju ner en bit från plåten när man hissar upp bilen och då kan man ju röra hela benet inkl. gummit o lager o skålen upptill.

Henrik.M
2009-08-04, 23:09
Själva gummit som lagret sitter i kommer ju ner en bit från plåten när man hissar upp bilen och då kan man ju röra hela benet inkl. gummit o lager o skålen upptill.


Det ska INTE glappa.
Tror vi definierar saker och ting olika annars.

razer
2009-08-04, 23:21
Fjäderbenslagringen inkl lager kommer ur sin kona när bilen hissas upp och går då att röra något i sidled på en Golf 2.

Fjäderbenslagringen ska sitta fast på fjäderbenet.

Det som håller kvar fjäderbenet när bilen är upphissad är den "tallrik" som sitter i motorutrymmet.

Henrik.M
2009-08-04, 23:26
Är ännu en definitionsfråga hur mycket man ska kunna röra fjäderbenet.

Frågan var


Hej. Någon som vet om man hissar upp bilen så hjulet är i luften ska man kunna röra hela fjäderbenet upptill med fjäderbenslagringen i motorrummet?

Mitt svar är nej.
Du ska inte kunna vispa runt fjäderbenet varken uppifrån eller nedifrån.
Möjligtvis röra det lite i sidled om du tar tag i det på mitten av fjäderbenet och tar i ordentligt.