handdator

Visa fullständig version : hundbur i golf



Janne.M
2009-08-04, 17:41
jag och tjejen har ju skaffat en collie för 2 månader sen, och nu börjar det vara dags att köpa en bur. vi ska inte köpa någon kombi så buren ska ner i min golf Mk 2

hur har ni gjort som har burar i era golfar? måste ju ha en urtagbar och vill inte borra i bilen samt att jag måste kunna lasta nåt vid sidan av.

blir nog en måttanpassad och specialbyggd, men hur är det med försäkringar om den inte är typgodkänd?

farbrorlarry
2009-08-04, 18:07
Det måste du kolla med ditt försäkringsbolag på hunden. Antar att det var det du menade. Tror de knappt är någon som har krav på godkänd bur, däremot får man rabatt om man väljer vissa. Gissar att problemet med tex mimburar är att de inte går att öppna när "tröskeln" är så hög. Själv velade vi ganska länge innan vi köpte jeppe grindar istället till våran outlander. Tidigare körde vi med hundbilbälte.

ovredsson84
2009-08-04, 18:13
Det e nog inte det lättaste att ha bur i en golf 2a..

Jag Hade ju föreslagit kombi.. men det var ju utom frågan..

Men kan du inte lösa det med galler som delar av skuffen sen ett galler så hunden inte kan hoppa fram??

Blir ju ingen bur men löser uppgiften?

pekka kiiskilä
2009-08-04, 19:21
Jag har bur i baksätet på min bruksbil= Mk2 o vi har två hundar men dom är inte så stora= dvärgpudel och kinesisk nakenhund dom får plats utan problem i buren och det bästa är att den är ihopfällbar så det händer att buren hamnar i någon av dom andra bilarna ibland,

Buren tar ca halva baksätets yta så det får plats med en passagerare i sätet med
men med en collie så lär det vara problem i en sådan bur men jag har sätt en tjej som hade galler från baksätets ryggstöd o hon hade en schäfer.

Janne.M
2009-08-04, 22:03
Utrymmesmässigt ska en bur för en collie få plats i skuffen på en Golf 2, dock tar den ju upp större delen av bagageutrymmet, men så länge den är ihopmonterbar och urtagbar är ju detta inget problem.

Har funderat på en avdelare med gummibeklätt stålnät som ligger på två skenor (med olika fästpunkter) och sen upp mot kupén samt väggen och sen en dörr, då kan den ju anpassas efter behov.

Manny
2009-08-04, 22:47
Själv e bäste dräng!

Greenis
2009-08-07, 21:59
Om du söker på mim burar så kommer du att hitta hundburar som man enkelt justerar i storlek. annars så finns det något som heter jeppegrindar som du oxå kan goggla dig fram till. Jeppe tillvärkar oxå burar efter måttbeställning.

Janne.M
2009-08-07, 23:47
Har kikat på MIM burarna och de är sjukt mycket dyrare än en måttanpassad och skräddarsydd bur från en som bygger burar här uppe. 4500kr mot 2000 - 2500 för en påkostad enkelbur (luckor fram + evakueringslucka, avtagbar topp, bottenplatta etc). sen har jag itne sett någon MIM bur som har luckan en 20 - 30cm upp från botten för att det ska gå att öppna i en mk2.

Vill ha galler runt omkring hela hunden så att den inte har någon som helst möjlighet att bita sönder något, så då passar inte riktigt jeppegrindar, så är nog en måttanpassad bur som gäller, får mäta och ringa och beställa på måndag.

Henrik.M
2009-08-08, 01:55
Kollat med gubben westbom ute i G-stad? (Westboms mekaniska)
Bör enkelt kunna bygga efter önskemål.

Freiholtz
2009-08-08, 10:15
Byggde egen hundbur åt våran hund till tjejens Golf 4, visseligen en mindre hund än Collie så buren tar upp halva bagageutrymmet. Gjorde en dörr som öppnas åt sidan, då de e rätt hög tröskel. Jag lämnade även baksidan av buren som står mot ryggstödet öppet (utan galler) ifall olyckan skulle va framme å bilen blir krockad bak så man inte får ut hunden.

Greenis
2009-08-08, 12:57
Ok, jag vet att det finns burar i plast som har ganska hög tröskel men dom är med skyvdörr. jag har ett kompispar som har det i sin bil och dom är väldigt nöjda.

http://grand-prix.se/index.php/cPath/129_130_208_242

om du kollar på trixie travel serien och atlas car serien så hittar du säkert något som passar.