handdator

Visa fullständig version : Svag AC - väsande ljud - Bora -03



Maha
2009-08-03, 13:54
Jag har börjat höra ett väsande ljud från AC:n (Climatronic), det kommer från torpedväggen under handskfacket, det upphör när jag stänger av AC:n med ECON knappen...
Om AC:n varit på och man stänger av motorn så hörs ett svagt väsande ljud en stund!

Idag när det här i umeå är 23 grader varmt så upplever jag att Ac:n kyler sämre än vanligt :( den kyler, men ger inte den där kittlande kalla luften ur ventilerna när den jobbar på max.
kylrören som går in i kupén känns kalla, inte isande, men kalla.

Har någon nån idé om vad det kan vara?
Är det normalt att det hörs ett väsande ljud när AC:n jobbar? låter lite som ett kylskåp kan göra om man bortser från dess kompressor.

Får nog lämna den till VAG för felsökning....

IMP
2009-08-03, 15:54
Har liknande problem på min Golf 4, ACn låter mycket, dock kyler den bra.. vad kan de vara ?

J.L
2009-08-03, 17:51
Säkert en läckande ledning/koppling/slang, när gasen nästan är slut kommer
kompressorn slå ifrån med jämna mellanrum p.g.a. dåligt tryck i systemet,
likt den gör när den nått sin temperatur.

Är inte helt hundra på att detta gäller alla märken/modeller, men prova att dra
kylan till max och AC på och lyssna, alternativt öppna motorhuven för att lyssna/titta
om kompressorn är igång konstant eller slår ifrån.

( MAX kylning går inte efter temperatur utan kyler så mycket det bara går, och
ska då aldrig slå ifrån )


Om det väsande ljudet är en läcka och inne i bilen tror jag inte det är någon bra idé att
köra med bilen, vet dock inte hur farlig dagens gas är att inandas.

g-man
2009-08-03, 18:33
Säkert en läckande ledning/koppling/slang, när gasen nästan är slut kommer
kompressorn slå ifrån med jämna mellanrum p.g.a. dåligt tryck i systemet,
likt den gör när den nått sin temperatur.

Är inte helt hundra på att detta gäller alla märken/modeller, men prova att dra
kylan till max och AC på och lyssna, alternativt öppna motorhuven för att lyssna/titta
om kompressorn är igång konstant eller slår ifrån.

( MAX kylning går inte efter temperatur utan kyler så mycket det bara går, och
ska då aldrig slå ifrån )


Om det väsande ljudet är en läcka och inne i bilen tror jag inte det är någon bra idé att
köra med bilen, vet dock inte hur farlig dagens gas är att inandas.


Det är helt normalt att det väser om ac:n när det börjar bli dåligt med gas. Väsandet uppkommer då gasen går genom expansionsventilen.
Så det är ingen direkt läcka ihop med väsandet utan själva läckan är nån annanstans.

Maha
2009-08-03, 23:41
Det är helt normalt att det väser om ac:n när det börjar bli dåligt med gas. Väsandet uppkommer då gasen går genom expansionsventilen.
Så det är ingen direkt läcka ihop med väsandet utan själva läckan är nån annanstans.

Är det olämpligt att köra bilen då? bör man stänga av AC:n?

Det är väl oftast kondesorn som läcker?

Dyrt att fixa?

g-man
2009-08-04, 07:22
När det blir helt dåligt med gas så finns de en tryckgivare som gör att kompressorn inte startar alls så enligt mig kan du köra ett tag till men det är nog bäst att felsöka vart det läcker och laga det.

Vet inte vad som är vanligast på bora som går sönder, det får nån vw-mek svara på.

Kan kosta allt från 1000:- och uppåt ungefär, svårt att säga pris då man inte vet var det läcker. :)

Maha
2009-08-04, 12:55
Tänkte mest om det kommer in skräp och sånt i systemet som pajjar det ännu mer.... måste hursomhelst köra de 3 mil från sommarstugan in till vag..

Tack för svaren!

g-man
2009-08-04, 18:14
Systemet är fortfarande någorlunda tät då du har lite effekt på ac:n så risken att få in skräp är rätt liten.

Maha
2009-08-04, 18:18
Systemet är fortfarande någorlunda tät då du har lite effekt på ac:n så risken att få in skräp är rätt liten.

Tack!
Då kan jag köra den utan att förvärra det hela :)