handdator

Visa fullständig version : Letar bilder på ombyggd lufterfilterbox 1.8T



mtm
2009-08-03, 11:16
Som sagt.

Jag letar efter bilder på hur det ser ut efter trimfirmornas ökända luftfilterbox-ombyggnader.

Gäller alltså 1.8T motorer, främst Golf.

Maila, länka eller posta här. :)

Kukan
2009-08-04, 15:58
Det finns säker olika varianter men på en jag sett så hade dom borrat upp hål i nerkant på underdelen och dragit en 50mm slang från fronten och upp. Det såg ut och va en gammal hederlig ventilationsslang från en Duett typ...

mtm
2009-08-04, 19:53
Ja, alltså... har läst en del på vortex och det folk verkar göra är att "shave":a sina burkar samt att öppna upp nederdelen för att låta mer luft komma in.

"Shave" innebär att man gör hela insidan på luftfilterburken slät. Både under- och ovandel. Det ska tydligen ge ett bättre flöde.

En välkommen bonus är att insugsljudet tydligen ska bli lite burrigare också. :)

Dom flesta (på vortex) verkar vara överens om att original ska duga upp till 400hk.

Cullberg
2009-08-04, 20:17
Har inte sett så mycket om detta... Men har dock kollat lite på tyska sidor, där dom gör ett lite mer OEM stuk, Finns ett större luftintag på R32 som man kan modda dit, Alltså istället för ventilationslang innan själva burken! Detta gör att man får in lite mer kalluft, Sen vet jag inte hur mkt det gör ifos!

foffa2002
2009-08-05, 00:33
Ger typ 0hk beroende på hur mycket effekt man har.

Gör ett test med VAG COM

kör 2 loggar på 3and från 1000-7000varv med filter och snorkel.

plocka bort hela underdelen på burken och kör med enbart lock+maf och logga 2 rundor till


ta sedan gram x 1.25 = hk

mtm
2009-08-05, 00:38
Nä, några hk verkar det inte ge om man ska tro det som skrivs iaf.

Men däremot hävdar folk att dom upplever en bättre gas-respons.

ThomasT
2009-08-05, 01:54
Nä, några hk verkar det inte ge om man ska tro det som skrivs iaf.

Men däremot hävdar folk att dom upplever en bättre gas-respons.

Placebo effekten ska man inte förakta... :)

Men det borde låta fränare i alla fall.


.

mtm
2009-08-05, 01:55
Placebo effekten ska man inte förakta... :)

.

Haha! Sant sant. :)

Glöm inte att det är en "uppgradering" som inte kostar något heller... förutom lite tid ;)