handdator

Visa fullständig version : Missljud från coilovers..?



gtfothxbye
2009-07-29, 13:05
Hejsan, jag är ny på forumet och har införskaffat en Golf gti mk4 sedan lite drygt en månad tillbaka.

Det satt coilovers på den när jag köpte den och nu har det börjat låta om dem när de trycks ihop, behövs det något regelbundet underhåll på coilovers eller vad kan det vara för något?

/Jocke

ThomasT
2009-07-29, 13:12
Hejsan, jag är ny på forumet och har införskaffat en Golf gti mk4 sedan lite drygt en månad tillbaka.

Det satt coilovers på den när jag köpte den och nu har det börjat låta om dem när de trycks ihop, behövs det något regelbundet underhåll på coilovers eller vad kan det vara för något?

/Jocke
På gatbils coilovers så behövs inget underhåll. Den kan helt enkelt vara utsliten. Hur gammal är den. vilket fabrikat?


.

gtfothxbye
2009-07-29, 13:26
Tyvärr vet jag inte mer än att de inte är mer än ett år gamla, dessutom är jag inte så duktig på coilovers över huvudtaget. Kanske får ta och ringa den gamle ägaren.

Särkelä
2009-07-29, 17:52
behöver ju inte vara dom som låter. finns mycket annat i en framvagn på en golf 4 som kan låta. När låter det o ungefär hur låter det? Framifrån, bakifrån? ojämn väg. jämn väg, farthinder. lr vid sväng?

gtfothxbye
2009-07-29, 18:47
behöver ju inte vara dom som låter. finns mycket annat i en framvagn på en golf 4 som kan låta. När låter det o ungefär hur låter det? Framifrån, bakifrån? ojämn väg. jämn väg, farthinder. lr vid sväng?

Det är när jag kör sakta och det är ojämnt, t.ex. när jag backar ner till huset. Först var det vänster bak, och då stannade jag och brorsan och gungade lite på bakvagnen. Jag tyckte helt klart att det lät från dämparen.

Det är svårt att beskriva ljudet, det låter som om du har för lite luft i ett däck och gummit liksom "gnäller". Som sagt svårt att beskriva...

Det hörs ingenting vid lite fart, alltså över ca 50 km/h.

Särkelä
2009-07-29, 21:41
Kommer alltså mest bak om jag förstår rätt.. Hur e det me bakaxelbussningarna då? Dom har börjat bli dåliga på flertalet av golf fyrorna nu.
Säger ju inte att det inte är stötarna.. Bara att det kan vara annat me. =)

gtfothxbye
2009-07-29, 22:38
Kommer alltså mest bak om jag förstår rätt.. Hur e det me bakaxelbussningarna då? Dom har börjat bli dåliga på flertalet av golf fyrorna nu.
Säger ju inte att det inte är stötarna.. Bara att det kan vara annat me. =)

Det vet jag inte hur det är med.

Får väl byta till original dämpare och fjädrar och se om det blir någon skillnad, känns bara som att det kommer ta lite tid..

tack för tipsen

grulle
2010-10-23, 14:44
Tja, verkar ha samma problem som du. Åker jag sakta så låter det från bakvagnen. Det liksom....gnisslar eller som om avgasröret skulle sitta löst och skrapa emot nått. Jag vet inte exakt hur jag skall förklara det då problemet bara går att höra när man kör inte när man gungar på bilen

Skulle mest bara vet vad det är så man kan byta ut det som låter
Tack

mtm
2010-10-24, 01:21
Ett vanligt fel på mk4:orna är det bakre stötdämparfästet (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Suspension/OEM/Rear/ES263497/), dessa gnäller/gnisslar när de är slitna.

Om du, med bilen stillastående, ställer dig på insteget/tröskeln och "gungar" bilen så ska du höra det.