handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet på chip hos Proscoot?



993turbo
2009-07-29, 11:56
Hej någon som har erfarenhet av chip hos Proscott?
Har en golf 5 gti som jag tänkte chippa (eller ändra programvara)
priserna är mycket bättren BSR, samt att jag hört att ppc programet manipulerat bilens temp att en tror sig vara kall så den skickar in mer bränsle,alltså ingen riktig omprogramering.
Hör gärna av er om ni har andra företag som har bra programvaror till golf 5 gti. Eller vad ni har annvänt och omdöme.

ThomasT
2009-07-29, 13:18
Hej någon som har erfarenhet av chip hos Proscott?
Har en golf 5 gti som jag tänkte chippa (eller ändra programvara)
priserna är mycket bättren BSR, samt att jag hört att ppc programet manipulerat bilens temp att en tror sig vara kall så den skickar in mer bränsle,alltså ingen riktig omprogramering.
Hör gärna av er om ni har andra företag som har bra programvaror till golf 5 gti. Eller vad ni har annvänt och omdöme.
Eftersom du bor i Göteborg är valet enkelt, www.ace-competition.com ligger i Borås och är ett av sveriges seriösaste trimföretag, vilket flera här på forumet kan intyga. Då behöver du inte gå och vara orolig för att det ska vara "konstiga" programvaror eller andra fultrick.


.

Cullberg
2009-07-29, 14:36
Som sagt, Finns inget att tveka på! ace-competition är det som gäller om man vill ha det riktigt gjort! Kostar kanske lite mer men det är det värt om man vill vara säker på att bilen har en riktigt programvara! Hälsa ifrån mig så kanske du får ett bra pris också...

993turbo
2009-07-30, 00:06
Som sagt, Finns inget att tveka på! ace-competition är det som gäller om man vill ha det riktigt gjort! Kostar kanske lite mer men det är det värt om man vill vara säker på att bilen har en riktigt programvara! Hälsa ifrån mig så kanske du får ett bra pris också...

Jag tackar för svaren, ska kolla över detta.

993turbo
2009-07-31, 11:00
Som sagt, Finns inget att tveka på! ace-competition är det som gäller om man vill ha det riktigt gjort! Kostar kanske lite mer men det är det värt om man vill vara säker på att bilen har en riktigt programvara! Hälsa ifrån mig så kanske du får ett bra pris också...

kolla lite på nätet och priset är det dubbla på ace-compettition, för samma effekt, ingen som har annlitat proscoot eller powerchip för omprogramering på en golf 5 gti?
är tacksam för alla svar.

ThomasT
2009-07-31, 12:25
kolla lite på nätet och priset är det dubbla på ace-compettition, för samma effekt, ingen som har annlitat proscoot eller powerchip för omprogramering på en golf 5 gti?
är tacksam för alla svar.

Precis som med det mesta här i livet så får man det man betalar för... Effekten är bara en siffra på pappret, den beskriver inte hur väl programvaran fungerar. Cullberg har bytt från Powerchip till AceCompetition/Hohenester så han vet vad han pratar om...


.

mattemaz
2009-07-31, 12:34
Jag har också powerchip i min golf och är inte alls nöjd med det. Kommer åka till ace i borås såfort jag har pengarna till det. Det är oftast så att du får vad du betalar för..

wolfbane1967
2009-08-01, 09:12
Jag skulle tro att anledningen till att Giac,MTM,ABT och Hohenester(ACE) kostar mer är att dom är mycket väl utprovade och mer omfattande i sina programeringar.

Cullberg
2009-08-01, 09:41
För att ta dra det kort, Powerchip och flera andra aktörer har ett chip som passar till just en sån bil som du har, Men det skiljer ändå lite på just DIN bil, Detta är inget som anpassas om du chipar hos tex powerchip! Ace Chip är skrivna på samma sätt som orginal programvara, Alltså i HEXA. Ingen annan trimfirma som gör detta! Dessutom kollar Ace hurvida flödet är rätt, Alltås vad som kommer in och vad som kommer ut... Med bra marginaler för att bilen skall hålla också dessutom!

jockem
2009-08-01, 11:29
Vad tror ni om den här firman? Återförsäljare är ju Bilmodecenter,verkar ju bra men lite dyra kanske.Nån som har prövat dom?


http://www.oettinger.de/

foffa2002
2009-08-01, 11:43
Vad tror ni om den här firman? Återförsäljare är ju Bilmodecenter,verkar ju bra men lite dyra kanske.Nån som har prövat dom?


http://www.oettinger.de/


det är VW´s hustrimmare.
Dvs en av de bättre

jockem
2009-08-01, 11:50
Jaha där av priset allså ;) då är de bara spara lite pengar då :)

993turbo
2009-08-01, 12:45
hej såg även att V-tech hadde en programvara (extrem)som gav 270hk på en vanlig gti. är detta något att lita på?
funderta också på oettinger såg att man kan prova programvaran i 6timmar samt att det är möjligt att koppla i och ur via farthållaren.
får åka förbi Ulf på bilmodecenter och prova.

jockem
2009-08-01, 12:54
Jag skulle aldrig köra ett v-tech som gav 270hk me bara programvaran.
De verkar ju seriösare med oettinger, berätta gärna sen hur de gick om du åker dit.

993turbo
2009-08-01, 13:32
Jag skulle aldrig köra ett v-tech som gav 270hk me bara programvaran.
De verkar ju seriösare med oettinger, berätta gärna sen hur de gick om du åker dit.

Det ska jag göra, får försöka hinna med det i veckan som kommer.

ThomasT
2009-08-01, 15:11
Man ska dessutom inte för allvarligt på de effektsiffror som V-tech presenterar...


.

canterbury
2009-08-01, 20:37
Jag har också powerchip i min golf och är inte alls nöjd med det. Kommer åka till ace i borås såfort jag har pengarna till det. Det är oftast så att du får vad du betalar för..

kunde ju vara av intresse att skriva VARFÖR du INTE är nöjd? Så vi andra med vet då tråden handlar om att jämföra olika trim?

ThomasT
2009-08-01, 22:03
kunde ju vara av intresse att skriva VARFÖR du INTE är nöjd? Så vi andra med vet då tråden handlar om att jämföra olika trim?

Normalt så handlar det om att bilen känns ryckig, ojämn kraft fördelning osv.

993turbo
2009-08-01, 22:31
Normalt så handlar det om att bilen känns ryckig, ojämn kraft fördelning osv.

hej det är just detta jag inte vill ha, jag vill ha ett program som ger effekt jämt och inte ryckigt.
vore kul att veta vad ni har för program i era golf 5 gti och hur dom fungerar.
typ från oettinger, ace, v-tech, proscott, poverchip,abt, mtm,bsr, m.m
det är en djungel med olika chip och priserna är ganska höga så man vill välja rätt.

Cullberg
2009-08-01, 22:40
Hohenester eller Oettinger är två som är väldigt stora och välbeprövade...
Powerchip fungerade inte för min del då det som tidigare skrivits gick väldigt ojämt... Den justerades men det hjälpte inte! Försökte sen få dom att fixa det men det var ingen större idé! Så valde Hohenester istället...

mattemaz
2009-08-02, 15:55
Som folk skriver i tråden så känner jag att den går ryckigt ibland och ojämn effekt. Motorn känns inte så stark som den borde vara.

Gizze
2009-08-18, 19:48
För att ta dra det kort, Powerchip och flera andra aktörer har ett chip som passar till just en sån bil som du har, Men det skiljer ändå lite på just DIN bil, Detta är inget som anpassas om du chipar hos tex powerchip! Ace Chip är skrivna på samma sätt som orginal programvara, Alltså i HEXA. Ingen annan trimfirma som gör detta! Dessutom kollar Ace hurvida flödet är rätt, Alltås vad som kommer in och vad som kommer ut... Med bra marginaler för att bilen skall hålla också dessutom!

TM Chiptuning använder sig av WinOLS för justeringar i mjukvaran vad jag har sätt.
Detta gör han ( Thomas ) unikt för varje bil och inte som du beskriver att det finns ett och samma chip till alla..
Vissa bilar är det så till men nya och moderna bilar har så pass hård mjukvara med typ chassi nummer, immobilizer m.m. Då detta är unikt för varje bil och detta måste stämma så kan man inte bara kasta in en och samma programvara till alla bilar.
Sedan har jag även sätt att Powerchip har gjort något liknande samt även Racimax

Man får läsa ut bilens original mjukvara för att sedan optimera.
Sedan så kan dom ha sina riktlinjer dom går på när dom är inne och rotar bland alla parametrar.

Jag har sätt detta ett antal gånger och själv fattar jag inget av denna programmering.
Sedan när detta är gjort så programmerar man in den nya mjukvaran över den gamla.
Originalet sparas alltid hos chipparen.

Oftast blir en chippning bra men ibland mindre bra.

Chippen brukar i regel fungera kanon om det är en gammal modell som typ VW, Audi m.m. 1,8T samt gamla Saabár och även volvo turbo.
Dessa brukar vara säkra kort men visst allt kan hända.

Men vist jag kanske är helt ute och reser ;)

Sedan så vet jag inte hur kunniga dessa killa är eller vilken koll dom har på vad dom gör.

Själv står jag nu och velar om jag skall chippa eller ej.

Solid
2009-08-18, 20:57
Jag har, sen bilen var 2 veckor gammal, kört min Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08 med V-tech i över ett år och tillryggalagt över 3800 mil. Inte en fuelcut, aldrig tappat laddtrycket eller något som helst problem med motorn. De senaste ca 2000 milen har jag kört med Extreme-programvara (även kallat Steg 2 ibland) som ger ca 270 hk & 420 Nm (endast programvara alltså).

Har kört ifrån trimmade V70 R, V70N T5 & S60 2.5T på motorvägarna runt om i landet. Kört jämt med en S6 V8 340 hk mellan 100-200 km/h. Spöat 911:or, Corvetter och diverse andra sportbilar på bana. Mätt upp 0-100 på 7,0 sek, 100-200 på 17,6 sek och 0-200 på 24,6 sekunder med Racelogic PerformanceBox (första gången med en Racelogic och andra gången jag körde stillastående start, så det finns viss risk att siffrorna är missvisande).

Jag vill bara säga att jag är nöjd med V-tech och påstå att de är en trimfirma minst lika kompetent och seriös som många av sina andra svenska kollegor.