handdator

Visa fullständig version : Bucklor i hjullagret?



KalPDal
2009-07-28, 23:25
Hej,

Besiktningen sade att det var glapp i bakhjulslagren på Golf GLS:en 81 men inte nåt som gav anmärkning. Eftersom jag hade tänkt att byta dämpare/fjädrar och kolla på bromsarna så tänkte jag att det var lika bra att byta lagren när jag ändå skulle ha upp trumman. Inga missljud eller andra problem men den har ju snart gått 29000 mil så det kändes lika bra att göra bytet. På högra sidan såg jag att det yttre lilla lagret hade en buckla på yttre ringen och på vänstra sidan hade den två bucklor. De inre lagren hade inga bucklor. Första tanken var ju att det fått bucklan innan det sattes in när jag såg det första lagret men att det andra lagret också skulle ha fått sina två innan monteringen verkade långsökt

Är det nåt som är vanligt att Golfar får sånt eller...? Vad jag förstår så är det ju rullarna i lagret som får ta upp krafterna så hur kan själva ringen ha fått bucklor?

Mvh
Kalle

Manny
2009-07-28, 23:40
Rullarna rullar ju mot ringen o det sliter både på ring o rullar. Ringen byter man såklart med lagret. Kostar spottstyver =).

KalPDal
2009-07-29, 00:00
Rullarna rullar ju mot ringen o det sliter både på ring o rullar. Ringen byter man såklart med lagret. Kostar spottstyver =).

Jovisst är det lika bra att byta lager o lagerbanor när man ändå byter:-). Bucklorna finns i själva lagret när jag har det löst och snurrar på det. Bucklan(orna) är i den yttre ringen som håller rullarna vilket jag tycker verkar helskumt och har inte nån idé om hur de kan ha uppstått.