handdator

Visa fullständig version : Hur är Golf MK2 -89 att köra?!



Mrdoom
2009-07-27, 14:32
Hej alla, är ny här.

Funderar på att köpa en Golf MK2 CL -89

Hur är det att köra en sådan bil som vardagsbil utan servo? Blir man svettig eller är det undefär lika trevligt som en mk3?

Vanliga fel på dessa rackare, som man ska tänka på?

Mvh
Anders

jooeell
2009-07-27, 18:35
går oftast fint såfort du rullar lite är det ingen fara o styra men ska du ha den i stan blir det kanske jobbigt men pendlarbil är den ok

Janne.M
2009-07-27, 19:32
ÄR du inte riktigt spåd eller kör med 235+ däck så är det inga problem utan servo. Jag kör med 205 och har aldrig några problem, tjejen klagar inte ens, om hon inte måste stå helt still och snurra massor på ratten.

Har även kört en mk2 med servo, som har "loopade" oljeledningar på styrväxeln och bortplockat pump (färre varv fran max till max än med en icke servo styrväxel) och det var inte ens allt för blodigt i stan.

Så köp den du är en kanonbil att ha i stan mm pga behändigt format och lättskruvat. Mono-jetronic sprutet (elektronisk förgasare) kan vara lite krångligt om det börjar krångla, dock vet jag inte om det sitter på den modellen du kollar på.

lordnisse@
2009-07-27, 19:46
Är nog ganska många lite äldre på detta forum,et som haft bilar utan servo,och visst gick det att köra och man blev riktigt bra på att fickparkera.Är bilen i bra skick så köp den.

Lillen
2009-07-27, 19:55
Borta

Mrdoom
2009-07-28, 10:15
Tack så hemskt mycket för alla svar, känns ändå som att det verkar vara rätt lugnt utan servo :). Idag kör jag en golf 3 vr6, tänkte byta ner mig till en lite billigare bil och en vw måste man ju ha.

Golf MK2 som jag kollar på är en 89:a, 1.8 CL med 90hk. Den har gått 16800 mil. Den enda egentliga rost som finns är på bakluckan.

Förresten kan man köpa en ratt med airbag till golf 2:an?

//Anders

Andersson Racing
2009-07-28, 10:28
Tack så hemskt mycket för alla svar, känns ändå som att det verkar vara rätt lugnt utan servo :). Idag kör jag en golf 3 vr6, tänkte byta ner mig till en lite billigare bil och en vw måste man ju ha.

Golf MK2 som jag kollar på är en 89:a, 1.8 CL med 90hk. Den har gått 16800 mil. Den enda egentliga rost som finns är på bakluckan.

Förresten kan man köpa en ratt med airbag till golf 2:an?

//Anders

Airbag i mk2 känns inte helt troligt tyvärr.

/ Per

J.L
2009-07-28, 11:52
Förresten kan man köpa en ratt med airbag till golf 2:an?

Klart du kan, men tyvärr finns inget sådant system i mk2an, och att
bygga på är nog ingenting man ska göra heller, komforten och körglädje
är helt kanon enligt mig, faktist en roligare bil att köra än golf mk3 enligt mig.

Har planer på en mk2 jag med framöver, dock för banbil iofs hehe.

Mrdoom
2009-07-29, 08:16
Klart du kan, men tyvärr finns inget sådant system i mk2an, och att
bygga på är nog ingenting man ska göra heller, komforten och körglädje
är helt kanon enligt mig, faktist en roligare bil att köra än golf mk3 enligt mig.

Har planer på en mk2 jag med framöver, dock för banbil iofs hehe.

ah ok, tänkte bara om det fanns. "Safety first" som de säger :p
Ska bli spännande och kul att sätta tänderna i en golf mk2, samt framförallt att köra den. Ska börja renovera den i höst, project "White Widow".

hehe banbil vore ballt, om man ändå hade platsen för flera bilar.

Loxarn
2009-07-29, 10:49
jag hade en mk2-88 i 2 år och rullade nästan 3000 mil

köpte för ett tag sen en mk3 -97 och jag måste säga att skillnaden är enorm, trodde inte själv att mk3 skulle vara så mkt bättre... och sen har den AC!

nu kan man köra i 100kmh och prata i bilen :D

Mrdoom
2009-07-29, 16:02
jag hade en mk2-88 i 2 år och rullade nästan 3000 mil

köpte för ett tag sen en mk3 -97 och jag måste säga att skillnaden är enorm, trodde inte själv att mk3 skulle vara så mkt bättre... och sen har den AC!

nu kan man köra i 100kmh och prata i bilen :D

Ah, var din mk2 vardagsbilen? Upplevde du att det va lugnt å köra den (syftar på att den inte har servo). Jag har en golf mk3 vr6 just nu =). AC e ju ganska löjligt, tvärdrag ftw! :P

Tja, har man fett sportssystem på mk3:an är det lite jobbigt i 100kmh oxå ska ja säga:p, ja tänkte isf isolera hela mk2:an med dynamat så den bli tyst å fin :)

Nogge
2009-07-29, 16:11
"Safety first" som de säger :p

Senare modeller av golftvåan, 90-92, har ju ABS, vissa av dom iaf. Kanske svårt att hitta på en CL modell, men vanligare på dom lite "finare" modellerna.

dorian
2010-12-17, 19:26
köpte en mk2 i Frankfurt Tyskland när jag gick andra året på fordon för ca 10 år sedan, jag kan sakna den bilen ibland, den hade så otroligt bra vägållning med sänkningsats, riktigt låg och 15" fälgar tysken jag köpte den av hade gjort den i ordning, riktigt fina bilar, min hade servo abs c,lås ac taklucka i princip allt man behöver

Raz
2010-12-17, 20:49
1½ år gammal tråd =)