handdator

Visa fullständig version : mk1 4-5vxl



R.Grönberg
2009-07-26, 00:56
Jag ska 5vxl konvertera min mk1 caddy...
Hört man måste byta länkage och allt från en 5vxl...
Men har suttit i etka en bra stund nu och kikat.
Vad är det egentligen som skiljer på en 4vxl och en 5vxl länkage?

Lillen
2009-07-26, 01:04
borta

R.Grönberg
2009-07-26, 01:08
hehe hört folk som snackat att man verkligen måste ha mk1 5vxl länkage om man ska åka 5 vxl..hehe

Jag har suttit ett tag nu och jag har hittat lite saker som skiljer...
Den som sitter fastskruvad på stången, den man justerar splinesen i
och dom två stagen med plastuniballs

är det verkligen inget mer?

Lillen
2009-07-26, 01:11
Borta

Fireball
2009-07-27, 00:08
När jag gjorde operationen på min Caddy fick jag det inte att funka med det befintliga spakstället. Vid justering fick jag välja om jag skulle ha tillgång till femman eller backen. Båda gick inte.
Det gick efter lite mod på spakstället, men det var så pass tajt att jag nu slitit ut någonting så pass att jag inte längre får i backen pga glapp (får öppna huven när det ska backas...).

Men hade jag gjort min mod rätt från början hade det kanske funkat... :-)

R.Grönberg
2009-07-27, 01:20
När jag gjorde operationen på min Caddy fick jag det inte att funka med det befintliga spakstället. Vid justering fick jag välja om jag skulle ha tillgång till femman eller backen. Båda gick inte.
Det gick efter lite mod på spakstället, men det var så pass tajt att jag nu slitit ut någonting så pass att jag inte längre får i backen pga glapp (får öppna huven när det ska backas...).

Men hade jag gjort min mod rätt från början hade det kanske funkat... :-)

Det är bra, sådant här gillar vi, men du ändrade ingenting i ditt spakställ lr på vägen till lådan utan bara tryckte i en 5petad?
Vad var det för modd om man får fråga så kanske man slipper samma bekymmer!

Manny
2009-07-27, 07:22
Skiljer det ens något?????
Är ju samma stång från spaken.
Och man vrider ju bara justeringen mer när man justerar 5vxl.

Ja visst skiljer det. Annars hade man inte bytt.
Precis som fireball skriver så får välja antingen 5an eller backen...
Jag gjorde samma sak på min gamle gröne.
Då bockade jag ut hela "koppen" under bilen så spaken kunde röra sig mer. Det blev ju inte helt bra. Men det fungerade iaf.
Att byta hela är såklart bättre.

Fireball
2009-07-27, 12:46
Det är bra, sådant här gillar vi, men du ändrade ingenting i ditt spakställ lr på vägen till lådan utan bara tryckte i en 5petad?
Vad var det för modd om man får fråga så kanske man slipper samma bekymmer!

Jaadu, det är lite lömskt att förklara utan bilder, men lite kortfattat så kapade jag av en bit på backspärren. Funkade ett tag, men får jag tag i ett 5-petat spakställ så byter jag.

EDIT: Modifieringen som Manny beskriver är bättre, men kräver också lite mer jobb.

R.Grönberg
2009-07-27, 15:48
okey okey så om man gör koppen under lite bredare så går det och få i en 5:e växel oxå?
verkar ju inte överdrivet lätt att hitta ett 5petat spakställ

Fireball
2009-07-27, 20:02
okey okey så om man gör koppen under lite bredare så går det och få i en 5:e växel oxå?

Funkar ja.



verkar ju inte överdrivet lätt att hitta ett 5petat spakställ

Och där har vi den primära anledningen till att jag själv inte bytt :-)