handdator

Visa fullständig version : Trimma golf mk4 1,8t till ca 250 hk



Lanqii
2009-07-25, 19:25
Hej!

Är ny här på forumet och har suttit och sökt lite på trim tips till min bil, hittar lite grann men allt är i spridda trådar..
Så bestämde mig för att starta en ny :)

Jag har en golf mk4 gti som jag har planer att få upp i ca 250 häst.
länk till min bil: http://www.garaget.org/?car=120986

Det jag har planer på att byta är turbo + grenrör, spridare och 3" dp + racekat och 2,5" resten från ferrita...

Vad mer behöver man byta? lmm? bränslepump? hur stora spridare?

Turbon jag hade tänkt är en garrett gt28rs som jag har läst bygger ladd snabbt och är en bra investering, sen åker en koppling med lättat svänghjul från fastone på någon gång under nästa vecka..


Tack på förhand
/ Micke

knotan
2009-07-25, 19:46
Ta en snabb titt i FAQ under trimning.

ThomasT
2009-07-25, 22:07
En gång i tiden hade jag samma tankar men jag hade tänkt ta prylar från Audi S3/TT. Turbo, LMM, spridare osv för att det skulle vara enklare att hitta programvara som passa. En hyffsad FMIC bör du även montera.

.

mtm
2009-07-26, 01:05
Uppgradera bromsarna också när du håller på.

Anser jag vara det första steget.

ThomasT
2009-07-26, 03:37
Uppgradera bromsarna också när du håller på.

Anser jag vara det första steget.
Om man inte ska köra hårt på bana fungerar orginal helt ok. Ny fräsch bromsvätska och kolla över konditionen på dem räcker.

.

Cullberg
2009-07-26, 11:40
En bra mappning på det också så borde det kunna bli bra. Även ett större insugningsrör då orginal är rätt så begränsat.

Lanqii
2009-07-26, 14:57
Tack för alla svar!

Sitter det inte en k04 på S3/TT som är rätt begränsad?
Räcker det med en FMIC som passar bakom original fronten eller måste man ha en större så man får byta fronten med?
Tänkte satsa på en sleeper-look.

Jag har original bromsar nu med lite bättre belägg fram,
inge planer på bana just nu men kommer det så blir det nog att uppgradera.

ThomasT
2009-07-26, 16:31
Tack för alla svar!

Sitter det inte en k04 på S3/TT som är rätt begränsad?

Inte för 250hk, men om man vill ha mer(vilket man oftast vill) så kommer man längre med gt28rs(300hk+). ATP tex har trevliga gt28rs kit.

.

Lanqii
2009-07-26, 20:18
ok, men då kanske det är bäst att köpa en gt28rs på en gång :)
ska klicka mig in på ATP och kika vad som finns

Inte för 250hk, men om man vill ha mer(vilket man oftast vill) så kommer man längre med gt28rs(300hk+). ATP tex har trevliga gt28rs kit.

mtm
2009-07-26, 22:09
Om man inte ska köra hårt på bana fungerar orginal helt ok. Ny fräsch bromsvätska och kolla över konditionen på dem räcker.


Ja, bromsarna är ju bara det som räddar livet på dig eller nån annan så dom behöver man ju inte.

Tror det var Enzo Ferrari som en gång sa att det enda man har bromsar till är för att kunna accelerera igen.

Janne.M
2009-07-26, 22:28
Ja, bromsarna är ju bara det som räddar livet på dig eller nån annan så dom behöver man ju inte.

Tror det var Enzo Ferrari som en gång sa att det enda man har bromsar till är för att kunna accelerera igen.

Kör man inte bana eller för fort så klarar man sig gott med original. Bara för att man ligger på 250hk behöver man ju inte ligga i 150++km/h. 0-100 och snabbast i kurvorna är ju där det gäller, vem som helst kan köra rattlåsracing, och vilken MB 300D som helst gör ju 220-230km/h.

Tycker ändå bromsarna är det första man bör uppgradera, men om man ligger på 312mm skivor och bromsar med rätt belägg klarar man sig långt.

mtm
2009-07-27, 00:22
Kör man inte bana eller för fort så klarar man sig gott med original. Bara för att man ligger på 250hk behöver man ju inte ligga i 150++km/h. 0-100 och snabbast i kurvorna är ju där det gäller, vem som helst kan köra rattlåsracing, och vilken MB 300D som helst gör ju 220-230km/h.

Haha... bestäm dig... ska man köra bana eller inte? :)




Tycker ändå bromsarna är det första man bör uppgradera, men om man ligger på 312mm skivor och bromsar med rätt belägg klarar man sig långt.

På hans GTI sitter det "bara" 288mm skivor.

312mm sitter på 180hk versionen.... I wonder why?

Wolfen
2009-07-27, 09:01
Jag måste hålla med mtm. Min är inte trimmad än, men innan jag börjar trimma bilen ska jag uppgradera bromsarna (Brembo med 323mm). Om man trimmar bilen ska man förr eller senare köra fort, så är det bara. Vad är poängen med trimningen annars?

ThomasT
2009-07-27, 14:54
Hur ofta får man sina bromsar(som givetvis är vid god kondition) att koka när man kör på gatan??!? Och kör man så innihe***te så de går varma så bör man seriöst fundera på vad man sysslar med.

Mina orginalbromsar(288mm) fungerade bra tom på bana, ända tills jag började köra med R-däck då fick man upp lite för hög temp.

Men med ny fräsch bromsvätska(Motul RBF600 eller liknande) och en uppsättning sportbelägg(Ferodo, Carbotech eller liknande) så ska det till väldigt mycket innan det inte fungerar.

Huvud problemet med mkIV är dessutom dålig kylning till bromsarna, utan att dra fram nya kylkanaler så kvittar det nästan hur stora bromsar man har.


Wolfen och MTM, kokar ni bromsvätskan ofta? Om ja, hur ofta byter ni bromsvätska?


.

mtm
2009-07-27, 16:37
Och kör man så innihe***te så de går varma så bör man seriöst fundera på vad man sysslar med.

Håller absolut med dig! Men samtidigt så trimmar vi ju inte våra bilar för att bara köra hårt på bana 2-5ggr per år.

Den som hävdar att han inte gasar på lite på en tom E4:a (typ en söndag kl 4 på morgonen) ljuger, och om han inte ljuger bör han (eller hon) bli tilldelad nån form av medalj.



Huvud problemet med mkIV är dessutom dålig kylning till bromsarna, utan att dra fram nya kylkanaler så kvittar det nästan hur stora bromsar man har.

Mycket viktig poäng och en som jag tror är nummer ett på listan över förbisedda saker.



Wolfen och MTM, kokar ni bromsvätskan ofta? Om ja, hur ofta byter ni bromsvätska?

Aldrig lyckats faktiskt, och då har jag haft brinnande skivor. :)

Som svar på fråga två så svarar jag: minst en gång vartannat år - då kör jag med racing blue. Observera att den bilen inte används till ban-körning. Bilen jag körde bana med bytte jag på en gång per säsong och vid reparation/byten/uppgradering.

Men vem har sagt något om att ha större bromsar för att minska värmeutveckling och risk för kokning?

Jag tror inte att VAG uppgraderade bromsarna på GTIn av den anledningen.

Jag tror att det handlar om effekt/vikt förhållande.

Ju mer effekt och ju tyngre bil - desto större bromsar.


Sen har jag aldrig sagt att en uppgradering behövde innebära dimensionsmässigt större skivor.

Bromsverkan är direkt relativ mot kolvarean. Dvs, att "bara" byta ut de flytande en-kolvsoken mot riktiga 2 eller 4-kolvs ok gör underverk.


I slutändan handlar det om värderingar.

Jag värdesätter mitt liv och andras och är kör (oftast) med insidan, och anser jag att inte har råd att uppgradera bromsarna då ska jag heller inte trimma bilen.

Att trimma bilen från 150 till 250 hästar är en effektökning med nästan 70%. Att då inte göra nånting för att förbättra bromsverkan tycker jag bara är nonchalant.


Nåväl, nu har vi glidit väl offtopic. Vill du eller nån annan diskutera vidare så gör jag gärna det i en för ändamålet avsedd tråd eller PM.

Alla vet nu iaf vad jag anser och i slutändan gör alla som dom vill. Det är upp till Lanqii vart han vill lägga sina pengar.

David L
2009-07-27, 19:37
Att trimma bilen från 150 till 250 hästar är en effektökning med nästan 170%. Att då inte göra nånting för att förbättra bromsverkan tycker jag bara är nonchalant.


Nästan 70% iaf. :)

Problemet med std-bromsar vs betydligt mer effekt än std är att man ofta håller högre hastigheter mellan inbromsningarna. Det kan få många bromsar som annars fungerar fullgott att ge upp vid upprepade inbromsningar från lite högre hastigheter än normalt.

Mikkkel
2009-07-27, 20:26
det räcker med orginal storleken på bromsarna. nya belägg och slittsadeskivor så funkar det kanon. behöver inte ha större. ny bromsvätska som det skrevs ovanför och en rejäl luftning. helst någon med högre kokpunkt. om man nu lyckas med att få vätskan att koka.

Janne.M
2009-07-27, 20:54
Angående frågan om bromsarna, kör du ofta över 150km/h och bromsar mycket och kraftigt och kanske inte lugnat ner din körstil (vet inte hur gammal du är) eller kanske tänker köra på bana, så är helt klart uppgraderade bromsar att rekommendera.

Men är du som mig som snart är 27, börjat lugna ner mig och inte varit över 160km/h på säkert ett år (annat än vid enstaka konbanekörningar) inte blir det minsta stressad av att köra lastbil i 80km/h och inte 84 ;) svär åt "racerförare" som inte kan köra bil och sätter dig och andra bilister i fara så klarar du dig nog gott med original bromsar med bättre belägg skivor och ny bättre bromsvätska, ev en uppgradering till 312mm.

Nu är jag ju inte helt "gubbe" än, så visst gasar man på i kurvorna på avskilda vägar när man vet att det inte är någe folk, men inte alls lika hårt och våldsamt som på bana och så och ett gäng 0-100 repor blir det väl då och då, men man kör ju inte som nån blådåre någe mer.

mtm
2009-07-27, 21:14
Nästan 70% iaf. :)

Haha! Självklart... :) Tankegroda ;)

Lanqii
2009-07-28, 00:53
Efter att ha suttit här och läst eran diskussion är bromsarma tillagda på uppgraderingslistan :) bankörning kommer säkert att locka så småningom plus att man vill vara säker i trafiken. Är väl ingen "racerförare" men det är klart att det är kul att gasa lite ibland om möjligheten finns..

Ingen som har uppgraderat sin bil till dom hästarna jag är sugen på som kanske skulle kunna berätta vad dom gjort?

foffa2002
2009-07-28, 22:52
jag är tillbaka till orginalbromsar på min bil.
Helt onödigt med stora om man inte kör bana.

blir problem med vinterdäck mm.

hade troligen de största som suttit fram+bak på min i kombo med 344+315mm

men helt onödigt på gatan.

är tillbaka till 288mm på 750hk bilen

Wolfen
2009-08-04, 16:06
Har inte varit hemma så kunde inte svara. Har varit i Finland och skulle åka i en rallybil för första gången men en voltade och på den andra havererade växellådan och kardanaxeln pajjade i sista tävlingen så det blev inget den här gången:(


Wolfen och MTM, kokar ni bromsvätskan ofta?
Aldrig hänt.


Om ja, hur ofta byter ni bromsvätska?
Jag byter den vartannat år.

Jag håller med mtm i resten, IGEN:) Det känns onödigt att skriva nåt när jag delar hans uppfattning till 100% (inte 170% hehehe).
Jag tänker köpa en Brembo sats pga 4-kolvs ok, dom nyper bättre helt enkelt. Större dim på bromsskivor är bara ett plus.

ThomasT
2009-08-04, 20:25
Aldrig hänt.

Så vad är problemet?



Jag byter den vartannat år.

Byt varje år precis innan "säsongen" börjar då funktionen sjunker under året.


Och tyvärr kommer du inte stanna snabbare med fyrkolvsok, finns tom en risk att du får längre bromssträck då bromsbalansen ändras. Känslan i bromspedalen kommer däremot öka markant, pga betydligt styvare ok.

Vilka ok har du tänkt att använda?

.

Wolfen
2009-08-05, 13:14
Så vad är problemet?


Inga problem. Jag har aldrig sagt att jag har problem. Vill ha bättre bromsar innan jag börjar trimma bilen, that's it!:)


Och tyvärr kommer du inte stanna snabbare med fyrkolvsok, finns tom en risk att du får längre bromssträck då bromsbalansen ändras

Det låter ologiskt det du säger. Större skivor+bättre ok+bättre belägg=kortare bromssträcka. Lätt matematik:)


Vilka ok har du tänkt att använda?


Brembo 4-kolvs "family A"

ThomasT
2009-08-05, 13:30
Det låter ologiskt det du säger. Större skivor+bättre ok+bättre belägg=kortare bromssträcka. Lätt matematik:)

Visst är det lätt matamatik om det nu vore bromsarna som var problemet, men det är det inte. Det är däcken, bilens fysiska egenskaper samt ABS systemets reglerförmåga som bestämmer bromssträckan(givetvis förutsatt att orginal bromsarna räcker till, men det gör det på alla nya bilar).

.

Wolfen
2009-08-05, 19:16
Visst är det lätt metematik om det nu vore bromsarna som var problemet, men det är det inte. Det är däcken, bilens fysiska egenskaper samt ABS systemets reglerförmåga som bestämmer bromssträckan(givetvis förutsatt att orginal bromsarna räcker till, men det gör det på alla nya bilar).

Där håller jag med dig- riktigt bra däck, väghållning, hjulinställning osv är viktiga men det tog jag som själv klara faktorer i denna matematik utan att nämna dom:)

Wolfen
2009-08-05, 19:19
jag är tillbaka till orginalbromsar på min bil.
Helt onödigt med stora om man inte kör bana.

blir problem med vinterdäck mm.


Min kör jag inte på vintrarna:)

ThomasT
2009-08-05, 20:32
Brembo 4-kolvs "family A"

Kom just på en sak, beläggen i Family A är inte speciellt stora. Här är ett belägg ihop med ett belägg från en 150hk(288mm) GTI mkIV. Och beläggen till din bil är ännu större...

(på baksidan ligger de kant i kant)
http://thuresson.eu/slask/w1073.jpg

Så det kan definitivt bromsa sämre med dessa, du borde kliva upp lite i storlek på ok om du ska köra Brembo.

.

Wolfen
2009-08-05, 21:37
Kom just på en sak, beläggen i Family A är inte speciellt stora. Så det kan definitivt bromsa sämre med dessa, du borde kliva upp lite i storlek på ok om du ska köra Brembo.


Är dom verkligen så små?! Det måste jag kolla! Det låter konstigt att det är så små belägg med 323mm-skivor men det ska jag visst kolla innan jag beställer dom. Tack att du sa det.

Wolfen
2009-08-05, 21:48
http://thuresson.eu/slask/w1073.jpg


Det verkar vara ett annat art nr på dina belägg (107.5146.30-->107.5146.31), kan dom vara mindre än dom som ingår i bromssatsen jag tänker köpa?

http://www.brembo.com/CatalogoHPGT/DetailPages/KitDetail.aspx?id=1A5.6007A&idLingua=1

ThomasT
2009-08-06, 01:02
Det verkar vara ett annat art nr på dina belägg (107.5146.30-->107.5146.31), kan dom vara mindre än dom som ingår i bromssatsen jag tänker köpa?

http://www.brembo.com/CatalogoHPGT/DetailPages/KitDetail.aspx?id=1A5.6007A&idLingua=1

Kolla sidan 45 i denna: http://bin.motorarte.com/marcas/brembo/Brembo_GT_TechnicalInformation.pdf

så är det bara olika material i samma belägg.


Mitt tips är att innan du spenderar en hög med surt förvärvade pengar, så ring Per Stacke på www.peansweden.com . Han har järn koll på allt vad bromsar heter och berättar gärna om för å nackdelar med olika lösningar.

Vi har dessutom medlemsrabatt där.

.

Wolfen
2009-08-06, 08:41
Kolla sidan 45 i denna: http://bin.motorarte.com/marcas/brembo/Brembo_GT_TechnicalInformation.pdf

så är det bara olika material i samma belägg.


Mitt tips är att innan du spenderar en hög med surt förvärvade pengar, så ring Per Stacke på www.peansweden.com . Han har järn koll på allt vad bromsar heter och berättar gärna om för å nackdelar med olika lösningar.

Vi har dessutom medlemsrabatt där.


Ja, just det, du har rätt. Tack för PDF:en. Jag ska prata med honom, fick råd från flera att prata med honom:)

ThomasT
2009-08-12, 09:09
Ja, just det, du har rätt. Tack för PDF:en. Jag ska prata med honom, fick råd från flera att prata med honom:)

Har du ringt honom än, det vore kul att höra vad han hade för åsikt.

Wolfen
2009-08-12, 17:45
Har du ringt honom än, det vore kul att höra vad han hade för åsikt.

Nej, det har jag inte gjort än. Jag har lite ont om pengar just nu, för många Goffe-projekt på sistone. Men nästa år, april-maj, innan jag ställer på den kan jag tänka mig.

Lanqii
2009-08-13, 09:27
Har hittat en turbo som kanske kan vara något, tänkte länka så får ni säga vad ni tycker :)

http://www.zatzy.com/bildelar-tillbehoer/350450-garrett-kullagrad-gt2860r-turbo-t28bb.html

foffa2002
2009-08-14, 17:56
Har en 6 växlad låda som grejar ca 850Nm när du har bestämt dig för att trimma över 250hk =)
Köpte en reserv till min som jag ej kört med.

6500:- prutat o klart då den kostar 50 000:- ny :))

Passar 1.8,1.8T,1.9,2.0 mfl

Lanqii
2009-08-15, 16:53
När börjar lådan leva farligt? är det redan vid 250 hk?

Är ju ett jäkligt lockande erbjudande :)
Mycket annat man måste byta för att dem ska passa?