handdator

Visa fullständig version : Sälja bilen till Finland.



Krabbklo
2009-07-23, 11:12
Ska kanske sälja R32an till finland.
Ska man tänka på nått sprciellt då eller? Hur gör man med reg beviset tex?

Någon här som har koll på hur man ska gå tillväga???

Mvh Oskar

Henrik.M
2009-07-23, 11:20
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6986&highlight=EXPORT

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/

zoddri
2009-07-23, 13:06
Jag har lite att göra på jobbet så jag kan beskriva hur jag gjorde:

1. Se till att få betalt.

Sen kryssade jag i rutan för export på del 2 av regbeviset, del 1 skickade jag med bilen. När köparen tullade in bilen i Finland fick han ett dokument med fin stämpel som bekräftade att bilen var intullad.

Detta dokument scannades in och mailades till mig, jag skrev ut det och postade det till transportstyrelsen tillsammans med del 2 av regbeviset.

Plåtarna stannade hos mig, d.v.s. de såg aldrig det finska fastlandet. Gick bra endå även om han var lite nervös då han körde från hamnen till tullkontoret.

Se också till att skriva ett ordentligt köpekontrakt (ladda hem från konsumentverket), tullen i Finland kan IBLAND vara lite kinkiga med sånt.

Sen är det bara att tuta och köra.

Krabbklo
2009-07-23, 13:57
Jag får tacka för svaren.
Har varit själv till en bilhandlare och fått lite information. Så det är inte så svårt som jag trode...

VWGolIV
2009-07-23, 17:50
Ring och prata med transportstyrelsen och tullen så får du lite mer kött på bena om du är osäker.

Viktigast är pengarna först innan du ens tänker tanken på att lämna över nycklarna.

Aspen-83
2009-07-24, 10:27
det kan dock ta väldigt lång tid innan bilen förs bort från dig. Jag sålde en bil en gång till åland (finland) som jag fick ringa och ställa av, då fick jag tillbaka skatten på den oxå. eftersom den inte längre kommer gå i sverige.

Ett tips är att ställa av den direkt. slipper du iaf ligga ute med försäkring och skatte pengar.

zoddri
2009-07-24, 11:27
det kan dock ta väldigt lång tid innan bilen förs bort från dig. Jag sålde en bil en gång till åland (finland) som jag fick ringa och ställa av, då fick jag tillbaka skatten på den oxå. eftersom den inte längre kommer gå i sverige.

Ett tips är att ställa av den direkt. slipper du iaf ligga ute med försäkring och skatte pengar.

Har också hört det jo, men i mitt fall tog det max 1 vecka från att jag skickat in pappren tills jag fick besked om att bilen är ur registret.

Olika handläggare är olika snabba? :)

Däremot får man väl tillbaka skatt&försäkringspengar från den dag som står i köpeavtalet (eller datumet pappren kommit in)?

VWGolIV
2009-07-25, 08:26
Den dagen som man skriver i ägarbytet.

Från den dagen får man tillbaka.

Wannabee
2009-07-25, 18:00
Jag har själv köpt bil från sverige 2 gånger.

För mig som Finsk köpare är det enklaste alternativet att:

1. Skriver ett ordentligt köpeavtal (konsumentverkets blanketter nämdes). Vi behöver även detta köpeavtal här i Finland när vi inleder besiktning av fordonet.

2. Kontant betalning, eller kontoöverförning. (har testat båda varianterna, vi gick in till banken i Sverige som sammarbetar med min bank i Finland och dom ringde min bank som intygade att pengarna blivit överförda åt säljaren i sverige, dom gjorde det där och då)

3. Säljaren följer med (OM möjligt) till hamnen, där man skruvar av skyltarna som säljaren skickar/för in tillsammans med del 2 av regbeviset.

3 ALT. Om ni skrivit ett ordentligt köpeavtal så har ju säljaren alla uppgifter på köparen, och kan kanske lita på att han får tillbaka sina skyltar senare. Jag fick behålla skyltarna på båda bilarna men uppsökte ändå tullen i hamnen i Finland. Där teknade jag en 7 dagars försäkring som stod i mitt eget namn, skruvade av svenska skyltarna, och tejpade fast mina tullskyltar och körde hem. Väl hemma fixade jag papper från besiktningen och tullen och satte alltsamman i ett stort brev och skickade till säljaren i Sverige.

Vad jag har förstått av dom som sålt åt mig så är det inga inveckalde papperskrig i Sverige när man sålt på export (kan ha fel)...läste bara i nån tråd där någon sa att det är SUPERJOBBIGT att sälja på export och speciellt till Finland! :)

Vet inte om dett gav någon ny information men jag blev bara tvungen att skriva av mig lite! :D