handdator

Visa fullständig version : Problem med orginal högtalare Golf IV



Cullberg
2009-07-22, 22:12
Har fått ett oljud i mina högtalare i vänster framdörr, Det har bara kommit plötsligt, Har orginal högtalare och samt orgianl slutsteg som drivs med orginal MFD, Alltså den stora navin... Ljudet som kommer är dels ett lite brummande ljud när man har helt sänkt och dels ett ljud som tickar lite och ökar med farten... Låter inget oljud i de andra högtalarna! Vad kan detta vara? Sitter det något filter i närheten av högtalarna eller är det mitt slutsteg som har gett upp?

Navi och slutsteg byttes på försäkring efter ett inbrott för ca 1,5år sedan... Har för mig att man har ett halvårs garanti på arbetet men hur är det med delarna? Är det två års garanti på dessa eller har man som vanligt 1 års garanti och två års reklamtaionsrätt på delarna?

Wolfen
2009-07-22, 22:46
Jag vet inte vad det skulle kunna vara för fel, men i fall att du får reda på att det är högtalaren så hör av dig, jag har ett par orig liggandes i garaget.

Mikkkel
2009-07-23, 00:18
får man brummande ljud i högtalarna kan det vara generatorn. alltså man får generatorljud i högtalarna. men det brukar inte vara så på nya bilar vad jag vet.

J.L
2009-07-23, 11:54
får man brummande ljud i högtalarna kan det vara generatorn. alltså man får generatorljud i högtalarna. men det brukar inte vara så på nya bilar vad jag vet.

Är det generator-ljud hörs det mycket tydligt om du varvar upp motorn,
följer ljudet samma ton som motorn kan det vara så enkelt som att
en lågnivåkabel hamnat bredvid/mot en plus-kabel till högtalare
eller slutsteg.

Hur låter tickandet i högtalaren? med bas i musiken? eller lite när som?

Sitter det åtkomligt att pilla med eller behövs nedmontering av dörrsida
och/eller instrumentpanel/mittkonsoll?

Kommer du åt, t.ex. ta loss högtalaren, eller kablarna på något sätt
så testa högtalaren med en annan ljudkälla, t.ex. koppla direkt på stereon
eller med en annan stereo om du har.

På så sätt kan du utesluta vissa delar.

Hoppas du hittar felet

Cullberg
2009-07-23, 18:33
Det som är märkligt är att det har kommit utan att jag har ändrat på något eller så... Följer inte motorns varvtal, utan bara farten!!! Dock så pillade jag lite på sladdarna bak vid slutsteget och då verkar det har försvunnit, skall ut och testa lite senare... Hoppas