handdator

Visa fullständig version : Problem med att få start på en golf 3a



Palicuse
2009-07-22, 01:40
Hej.

Jag har nyligen skaffat mig en Golf 3 GL 1,8 92(import) Som ja har problem med o få start på. Problemet har uppstått 2 gånger och jag kan inte komma på felet. Innan felet dyker upp så kan ja starta bilen och köra med den som vanligt. Men helt plötsligt när jag stängt av motorn och sedan ska starta så startar inte bilen. Jag har kollat tändsystemet, bränslepump, kontakter vid motorn, relän och säkringar men vad jag har märkt så verkar allt funka som det ska. Men ändå kommer det ingen gnista på tändstiften. Av vad jag har hört och sett efter så finns det ingen startspärr, utan det blev standard 1994.

För tillfället så har jag inte nån tillgång till dator så jag kollar ifall nån annan har varit med om detta felet eller har nåt kopplings schema som jag kan felsöka efter?.

J.L
2009-07-22, 11:59
Låter/funkar allt som vanligt vid start/körning och även när den inte startar?

tjipp
2009-07-22, 12:21
om du juckar/rycker/trycker innåt med nyckeln samtidigt som du försöker starta!?

Kanske ett slitet tändningslås/startkontakt?

Palicuse
2009-07-22, 12:44
Låter/funkar allt som vanligt vid start/körning och även när den inte startar?

Ja. Den enda skillnaden ja har märkt är att det inte kommer nån knista från tändstiften.

Palicuse
2009-07-22, 12:46
om du juckar/rycker/trycker innåt med nyckeln samtidigt som du försöker starta!?

Kanske ett slitet tändningslås/startkontakt?

Har kunnat starta bilen utan problem flera gånger utan att göra nåt me nyckeln. Så jag tror inte att det har nåt med just det att göra.

Palicuse
2009-07-23, 20:42
Har provbytt fördelare(hallgivare), tändspole och relän nu. Men det har inte gett nå resultat. Så nu är det bara styrdonet kvar o annars en massa felsökning. Men det är inte lätt utan elschema :(.

mejn
2009-07-24, 12:32
Kan säga att startkontakten kan ge upp väldigt plötsligt, samma med tändspolen, har varit med om båda delarna.

Palicuse
2009-07-24, 21:51
Startkontakten?. Menar du tändningslåset?.

Har prova tändspolen i en annan bil, o bilen starta. Så tändspolen var det inte.

tjipp
2009-07-24, 21:58
om du juckar/rycker/trycker innåt med nyckeln samtidigt som du försöker starta!?

Kanske ett slitet tändningslås/startkontakt?


Som jag sagt tidigare så kan du pröva detta!

Startkontakten sitter innanför skälva tändningslåset och är vanligt del som går sönder.

Palicuse
2009-07-24, 22:01
Som jag sagt tidigare så kan du pröva detta!

Startkontakten sitter innanför skälva tändningslåset och är vanligt del som går sönder.

Prova det förut idag. Men funka inte. Är nog bara styrdonet som behöver provbytas nu.