handdator

Visa fullständig version : Byta till R32 framspoiler på min Golf IV GTI, spolarmunstycke strul :(



joakim_vilen
2009-07-22, 00:18
Tjena !

Jag funderar på att köpa en R32 spoiler, ej orginal.
Jag har idag spolarmunstycke i min spoiler då jag har xenon, tydligen är detta ett krav när man har xenon.

Är det någon som vet om jag kan använda mig av de spolarmunstycke och det som behövs som sitter på orginalspoiler idag eller sitter de fast så att jag inte kan "flytta med" dem ?

Den nya spoilern har inget uttag för spolarmunstycke men det kan man cäl kanske bara borra upp nya för ??

Tack på förhand

Jocke

mtm
2009-07-22, 02:54
Spolar-mekanismen sitter på bilen och inte i spoilern så det "enda" du behöver göra är att ta med locken från gamla spoilern, alltså "hattarna" som sitter på själva spolaren, och sen göra hål i den nya spoilerna för spolarna.

På orginalspoilern sitter det något som kallas för "stöddetalj" på insidan av spoilern, den sitter "runt" hålet där spolaren kommer upp. Möjligt att du behöver flytta med dom också - om det går.

Det kanske någon annan kan svara på?

Wolfen
2009-07-22, 07:13
Det här ämnet börjar bli tjatigt, men jag skriver om det en gång till:)
Det finns R-Line front och det finns R32 front. Dom ser indentiska ut, men är inte det. R-Line (JNV807051) passar perfekt på alla Golf MK4 och när man köper den ingår allt, galler, skruvar, klämmer, luftströmdelen osv. R32 front (1J0807217K) passar förstås på R32 men inte till 100% på andra Golf MK4 (det har nånting med spolningen att göra bl a). Det går att fixa det med en mindre modifiering.
Så kort sagt, det är risk att köpa en sån som du tänker göra. Inte nog med att det är en pirattilverkad front, utan också att du måste göra håll för spolningen. Jag är ganska säker på att det går att göra det om man är duktig och har tid men är det värt? Jo, kanske, men jag tycker inte det:)

993turbo
2009-07-22, 13:54
Det här ämnet börjar bli tjatigt, men jag skriver om det en gång till:)
Det finns R-Line front och det finns R32 front. Dom ser indentiska ut, men är inte det. R-Line (JNV807051) passar perfekt på alla Golf MK4 och när man köper den ingår allt, galler, skruvar, klämmer, luftströmdelen osv. R32 front (1J0807217K) passar förstås på R32 men inte till 100% på andra Golf MK4 (det har nånting med spolningen att göra bl a). Det går att fixa det med en mindre modifiering.
Så kort sagt, det är risk att köpa en sån som du tänker göra. Inte nog med att det är en pirattilverkad front, utan också att du måste göra håll för spolningen. Jag är ganska säker på att det går att göra det om man är duktig och har tid men är det värt? Jo, kanske, men jag tycker inte det:)

hej original täckbrickorna måste bytas ut till de som sitter på r32 då original brickan inte sitte korekt i nederkant.

joakim_vilen
2009-07-22, 17:56
Fronten är ingen R-line, det är denna: http://www.stylexperten.se/shop/product_info.php?products_id=42663

MEN på bilden så är det med spolarmunstycke men fronten är hel där när man köper den.

Brukar det finnas markeringar för var man ska skära, någon som vet det ?

Det är ju inte många mm som man har råd att göra fel på ju :(

Jocke

Cullberg
2009-07-22, 18:33
Risken är tyvärr att för det priset så får man ingen bra passforn överhuvudtaget... Vet inte vad R-line spoilern ligger på i pris men den tycker jag att du borde satsa på istället!

mtm
2009-07-22, 18:41
Enligt volkswagens tillbehörs-katalog kostar R-line fronten till mkIV 9.525:-

Tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när org R32 kostar runt 5.000:-

Wolfen
2009-07-22, 19:02
Enligt volkswagens tillbehörs-katalog kostar R-line fronten till mkIV 9.525:-


Precis!! Därför beställer man den på http://www.ahw-shop.de/ för 449€ + frakt 69€ och sparar mycket pengar:-)


Tycker jag är väldigt dyrt, speciellt när org R32 kostar runt 5.000:-

R32 kostar 6.728:- på VAG och kommer grundad men utan galler eller nånting annat.

Wolfen
2009-07-22, 19:09
hej original täckbrickorna måste bytas ut till de som sitter på r32 då original brickan inte sitte korekt i nederkant.

Jag visste att det är nåt men inte vad exakt, nu vet jag. Tack:)

mtm
2009-07-22, 19:54
Precis!! Därför beställer man den på http://www.ahw-shop.de/ för 449€ + frakt 69€ och sparar mycket pengar:-)


Tack för tipset!

Men när ska tyskarna lära sig att de kan tjäna massa mer på att ha en ENGELSK version av sin sida?!

joakim_vilen
2009-07-22, 20:43
Jag visste att det är nåt men inte vad exakt, nu vet jag. Tack:)

Men om det är allt så vet jag inte riktigt varför man vill betala 3ggr så mycket för en liknande spoiler....

Många åsikter här men inte så mycket hjälp om de faktiska frågorna jag har, lite synd.


Är det ingen som satt på en "pirat" front som har lite koll ?

Mvh Jocke

Wolfen
2009-07-22, 22:39
Men om det är allt så vet jag inte riktigt varför man vill betala 3ggr så mycket för en liknande spoiler....

Många åsikter här men inte så mycket hjälp om de faktiska frågorna jag har, lite synd.


Är det ingen som satt på en "pirat" front som har lite koll ?

Mvh Jocke

Jag är ledsen om det inte hjälpte, men vad jag försökte var att avråda dig från att köpa den fronten. Mer vet jag inte vad jag ska säga.

Lilla_Vargen
2009-07-23, 00:31
Har själv varit inne i det träsket med billiga "kopior" för ett antal år sen.

Mitt tips till dig: ensam är stark!
Ska man ha ngt som ingen annan har så får man ta och "modifiera" på egen hand. Själv råkade jag ut för så dålig passform så det blev att plasta om lite.
Mått på hål osv får man garanterat måtta in själv och infästningar kan behövas även det tillverkas på egen hand.

Som sagt, har man otur med en riktigt "dålig" kopia så har man köpt sig lite mer arbete...

Ser ju alltid snyggt ut på bild...i det här fallet inte photoshoppat.

Jag avråder dig inte att köpa, men kanske att tänka på vad du vill/kan/kommer kunna göra själv oxå.

Wolfen
2009-07-23, 09:40
Mitt tips till dig: ensam är stark!
Ska man ha ngt som ingen annan har så får man ta och "modifiera" på egen hand. Själv råkade jag ut för så dålig passform så det blev att plasta om lite.
Mått på hål osv får man garanterat måtta in själv och infästningar kan behövas även det tillverkas på egen hand.


I vanliga fall skulle jag hålla med dig, absolut, men inte i det här. Den här fronten är R32/R-Line kopia och då har man inte något ingen annan har. Bara problem kan man ha i stället. MEN... javisst om man har tid, nerver och vill spara pengar, då köper man en sån.

mtm
2012-09-11, 16:33
Precis!! Därför beställer man den på http://www.ahw-shop.de/ för 449€ + frakt 69€ och sparar mycket pengar:-)

Sorry att jag väcker denna till liv, men kändes onödigt att dra igång en ny tråd.

Försöker beställa R-Line fronten från AHW, men vid utcheckningen så hävdar dom att de inte skickar den internationellt?!

Har det alltid varit så eller är det något nytt påfund? But why?

Vart köper jag den nu då??