handdator

Visa fullständig version : AKUT! Förgasarproblem Keihin



joo
2009-07-22, 00:32
Jag har en Golf cab -80 med 1,6l förgasarmotor och Keihinförgasare, det samma motor som en GLS. Så idag började den krångla, väldigt svårtstartad när den är halvvarm och tomgången är jättelåg, kanske 4-500rpm. Innan har den aldrig varit svårtstartad eller haft problem med tomgången och det kom helt plötsligt. Problemet är att jag hade tänkt mig att ge mig ut på en 3 veckors semestertur med bilen på lördag så det är lite halvpanik att lösa problemet.

Jag har upptäckt att den "skvätter" bensin vid membranet när man gasar till, inte när man håller jämn gas utan precis när man gasar till lite. Kan det ha med saken att göra??

Har kollat alla vakumslangar och det är ingen som verkar vara dålig, ska ändå byta ut dem imorgon och se om det gör nån skillnad.

Har kollat backventilen vid bromsservot och den funkar. Inte heller den slangen ser det ut att vara nåt fel på. Jag inbillar mig att om bilen står på tomgång och man trycker ner bromsen och sen när man släpper den så stiger tomgången en kort stund.Ska det vara så eller tyder det på något fel?


Så ös på med tips och erfarenheter nu så att jag kan komma iväg på lördag!

Manny
2009-07-22, 00:41
Å förgasarfoten är hel o fin?

joo
2009-07-22, 00:49
Å förgasarfoten är hel o fin?

Japp, den är relativt ny och fin... har dock inte testa med startgas än.

Plura
2009-07-22, 09:19
Jag har haft liknande problem på en keihin fast på en mk2.
Visade sig vara jordkabeln som går mellan förgasaren och ventilkåpan.

joo
2009-07-22, 10:04
Jag har haft liknande problem på en keihin fast på en mk2.
Visade sig vara jordkabeln som går mellan förgasaren och ventilkåpan.

Jordkabeln ser tyvärr också den hel och fin ut...