handdator

Visa fullständig version : Passat köptips



BALAN
2009-07-21, 17:08
Jag är på jakt efter en Passat variant TDI från -06 och uppåt.

Har kollat runt lite på blocket och på många långmilare, typ 20.000-30.000mil är motorn och låda bytt, oftast då TDI med DSG. Vadan detta?

Finns det mkt kända fel? Det lär ju bli någon av dom tidigare årsmodellerna 06-07., gärna manuell då jag inte vågar köpa en Automat, är rädd att det kan bli kostsamt. Vissa verkar ju ha börjat rosta också, nederkant på dörrar och bagagelucka.

Henrik.M ge mig lite insidertips nu! Och alla andra för den delen!

Henrik.M
2009-07-21, 18:15
Har kollat runt lite på blocket och på många långmilare, typ 20.000-30.000mil är motorn och låda bytt, oftast då TDI med DSG. Vadan detta?

Finns det mkt kända fel? Det lär ju bli någon av dom tidigare årsmodellerna 06-07., gärna manuell då jag inte vågar köpa en Automat, är rädd att det kan bli kostsamt. Vissa verkar ju ha börjat rosta också, nederkant på dörrar och bagagelucka.

Vissa TDI:er av tidig årsmodell (06/07) har haft problem med drivningen till oljepumpen pga av felaktigt matrial på drevet till oljepumpen.
Drivningen är av transmissionstyp och det som inträffat är att drevet till oljepumpen gått sönder = bilen blir utan ojetryck och vad som då händer vet vi alla.
Ang Passat och DSG har jag inte sett/hört något uppe hos oss iaf.
Samma sak ang rost , inget jag reflekterat över här uppe iaf.
Ändå jobbar jag i samma lokler som plåtverkstan.

Sen generellt när det gäller 3C passat har AC:n varit det jag repat mest på dessa.
Samma konstruktion av AC:n som på MK5:an , och där är det problem med torkfilter som går sönder och skrotar kompressorn.
I övrigt så verkar 3C:n rulla på.......om man som ägare sköter om bilen vill säga.
Så kolla rep/ägar historik & att den är servad som den ska......det sundaste tipset jag kan ge.

BALAN
2009-07-26, 22:05
Okej! Inte mkt vanliga fel ändå.

När kom 170hästardieseln? kom den 07 eller? Vad skiljer på dom motorerna?

Hur länge är det sagt att DSG kopplingen skall hålla? Känns som en dyr affär om den börjar ta slut.