handdator

Visa fullständig version : byta motor i en golf 2 1,6 -90



trewe
2009-07-20, 23:43
hejsan jag fundera på byta motor i golfen. då jag har blivit lite trött på pierburgs 2ee förgasaren(problem förgasare) vilken motor skulle var enklast att byta till och hur mycket måste jag ändra i bilen? det kanske räcker att ändra typ till en annan förgasar typ?
jag ska till verkstad imorgon och kolla om det är lönt att fixa till förgasaren.

Loxarn
2009-07-20, 23:55
vad exakt är det som krånglar? stannar den?

Manny
2009-07-21, 07:36
Är det en -90 så ska det väl ändå inte vara förgasare i den?

trewe
2009-07-21, 09:17
det mono jet ( förgasar insprutning tro jag det kan heta) det klassas som förgasare. jag har läst på flera forum och få ordning på dessa motor verka nästan hopplöst. den har höga co hc värden och den går ojämnt på tomgången. den kan dö också vid trafikljus... ska in till en verkstad och kolla vad som kan vara fel och det är mer lönt att fixa felet eller byta motor. för chassit är hur fint som helst.men är det någon som är duktig som kan ge mej tips hur jag ska kunna hitta felet och fixa det.. det är ju pn- motorn som sitter i nu.

Manny
2009-07-21, 09:38
Kolla förgasarfoten efter läckage. Tjuvluft i allmänhet kan ställa till det.

trewe
2009-07-21, 10:06
jaghar varit och rykt i den och kolla med startgas, men jag hörde ingen varvtals höjning... men det kan ju vara ett skit lite hål som knapps märk. alla tänddelar är fräsha. vad kan det mer vara ?

razer
2009-07-21, 10:19
Standardfel på 1.8 med RP motorn är: tempgivare(den blå till motorstyrningen), lambdasond och förgasarfotspackning

Borde ju kunna vara samma på denna?

trewe
2009-07-21, 10:40
finns det kallstarts ventil på dessa motorer?

trewe
2009-07-21, 11:28
jag har nu skruvat bort monjet förgasarenoch det är en liten skada på förgasa fot packningen. så det kan var detta fel.. fick just avbryta skruvade pågrund av regn. ska ta foto och skicka in hit forumet...hoppas att det är detta felet..:)

trewe
2009-07-25, 15:38
det hjälpte inte att byta förgasfotpakningen. den går ojämnt på tomgång i allafall. nu lutar det snart att byta ut motorn och hitta någon som har bättre förgasare eller något... eller finns det något annat förslag??

Lindahl
2009-07-25, 16:17
Standardfel på 1.8 med RP motorn är: tempgivare(den blå till motorstyrningen), lambdasond och förgasarfotspackning

Borde ju kunna vara samma på denna?


Har du kollat allt detta? Annars kanske det blir billigare att lämna in bilen för att fixa felet.

//Håkan

Bengan.U
2009-07-25, 19:55
hejsan jag fundera på byta motor i golfen. då jag har blivit lite trött på pierburgs 2ee förgasaren(problem förgasare) vilken motor skulle var enklast att byta till och hur mycket måste jag ändra i bilen? det kanske räcker att ändra typ till en annan förgasar typ?
jag ska till verkstad imorgon och kolla om det är lönt att fixa till förgasaren.

Manny Är det en -90 så ska det väl ändå inte vara förgasare i den?


Hej
Tar mig friheten att lägga mig i detta ;-)
Om det är en 1.6 motor och koden är PN så sitter det en 2EE förgasare där och
inget "singel-point-sprut" så det är som ägaren skriver, en förgasare på den motorn !
P.M till mig med din email så skickar jag lite docu till dig, OK !

//Bemgan.U

Lillen
2009-07-25, 19:57
borta

Bengan.U
2009-07-25, 20:11
Men det är ju en -90:a iaf!
Då bör den ha kat och lamdasond!
Mät upp lamda så den fungerar?
Eller hur fungerar det på en sån?

JA ! Den har cat&lamda ;-)
Men det är fortfarande en förgasare och ingen "Singel-point-insprut" !

//Bengan.U

Manny
2009-07-25, 21:10
Förgasare o katalysator låter som en mindre lyckad kombo.... Hur justerar maskinen lambdan med förgasaren?

Loxarn
2009-07-25, 22:01
Förgasare o katalysator låter som en mindre lyckad kombo.... Hur justerar maskinen lambdan med förgasaren?


den där satans skitförgasaren e ju elektronisk eller va man ska kalla den

går fan inte att ställa in ett jävla skit på den

PN-MOTORN MED DEN DÄR FÖRGASAREN DUGER BARA SOM ETT JÄVLA BOJSÄNKE

jag tog till mig Bengan.U's tips och sålde bilen....mkt klok man...

trewe
2009-07-25, 23:15
ja bengan jag fick dokument av dej... jag har kollat igenom dom. ska testa lite till.. kan var tjuvluft någonstans.....grenröret är ju lite svårt att komma åt, men det ska jag testa imorgon...

trewe
2009-07-27, 18:34
hittar inget tjuvluft... nu är det nära att byta förgasa typ. vilken passar denna motor eller finns det något annat alterntiv... katalysatorn är hel åxå...lambda sonden är åxå hel...

trewe
2009-07-27, 18:39
passar hm förgasare på dessa motorer (inklusive kablar måste byta åxå.)?

P.Hagel
2009-07-27, 19:34
100 % säkert är motorstyrdornet, som Muppar ur efter några år.
har jobbat med dessa skit förgasare på VAG.

Jag hehehehe.... har ett sådant styrdorn liggandes.

Lillen
2009-07-27, 19:57
Borta

trewe
2009-07-28, 20:05
nu har jag beställt en bättre beganda strydon till bilen.. får den om ett par dar... hoppas att det fixa sig... det var svårt att hitta en som passar. nya finns inte längre att köpa.

trewe
2009-07-30, 18:22
nytt styrdon och bilen starta med 2500 varv i tomgång.. vad är felet nu då?????? jag har prata med bil skroten som jag beställde av dom hade testat den innan. nummrena stämmer åxå... vad är det för fel... jag blir lite smått galen =) vilka styrdon passar dessa bilar...?

trewe
2009-07-30, 19:36
jag glömde skriva att motor gick inte rent med det nya styrboxen heller. det verka vara det enkla felet som rotor och fördelarlock.. är det så enkelt så skäms jag att jag inte har byt det tidigare..

Bengan.U
2009-07-30, 19:47
jag glömde skriva att motor gick inte rent med det nya styrboxen heller. det verka vara det enkla felet som rotor och fördelarlock.. är det så enkelt så skäms jag att jag inte har byt det tidigare..

Rotor,fördelar lock och tändkablar hör ju till "livsnerverna" på en bilmotor ;-)

//Bengan.U

trewe
2009-07-31, 11:59
det var inte fördelaren och rotor... det blev inte bättre... är det något jag göra eller hoppet slut för denna bil...? den är ju övrigt fint skick. tipsen får gärna strömma in..

trewe
2009-08-02, 15:28
nu säljer jag bilen i delar.. jag letar en annan golf nu.. så är det något ni behöver maila mej på larssonevert@hotmail.com

tjipp
2009-08-02, 16:30
bytte du kablarna också?

trewe
2009-08-02, 18:30
har mät upp dom dom är ok...nu är jag verkligen trött på den... jag tro att förgasren och styrdon är okej. men det är något annat som gör så den går illa på tomgång... det är ny förgasarfotpackning på den åxå.. så det äör bara mail till mej så ska se omm det finns delar till den som behöver .. den är röd.