handdator

Visa fullständig version : Avgasklammor Passat/Golf



D.E
2009-07-20, 19:25
Finns det någon vettig lösning till att montera klammorna som håller ihop grenröret med främre röret? Bilen i fråga är en Passat -91 med RP-motorn och en klamma har gått av.

Jag var hos en lokal mekaniker som berättade för mig att det var omöjigt utan VAG´s specialverktyg. Jag har sett ritningen i FAQ men det står ju att det är för demontering. Demontering är inte problemet...

Tacksam för snabb hjälp
Dennis

Janne.M
2009-07-20, 19:54
Finns det någon vettig lösning till att montera klammorna som håller ihop grenröret med främre röret? Bilen i fråga är en Passat -91 med RP-motorn och en klamma har gått av.

Jag var hos en lokal mekaniker som berättade för mig att det var omöjigt utan VAG´s specialverktyg. Jag har sett ritningen i FAQ men det står ju att det är för demontering. Demontering är inte problemet...

Tacksam för snabb hjälp
Dennis

Gå inte på dumheterna från VAG mekanikern.

Du använder verktyget i faq, funkar lika bra för montering eller demontering.

Eller så tar du en avgasklämma (U-variant) i lämplig storlek, skruvar bort muttrarna tar bort halvmånen, och vänder på den 180 grader och skruvar på muttrarna innan du sätter på den roterade halvmånen, och vips så har du ett specialverktyg för 15 - 20kr

D.E
2009-07-20, 19:58
Gå inte på dumheterna från VAG mekanikern.

Du använder verktyget i faq, funkar lika bra för montering eller demontering.

Eller så tar du en avgasklämma (U-variant) i lämplig storlek, skruvar bort muttrarna tar bort halvmånen, och vänder på den 180 grader och skruvar på muttrarna innan du sätter på den roterade halvmånen, och vips så har du ett specialverktyg för 15 - 20kr

Perfekt, exakt vad jag ville höra! Det måste provas. :)

D.E
2009-07-20, 20:00
Det är alltså en sådan här du menar?

http://www.misab.se/m2320bild.jpg

Janne.M
2009-07-20, 22:07
Precis

D.E
2009-07-21, 16:56
Bilen inlämnad på VAG.....