handdator

Visa fullständig version : Byta kylarvatten mk4



Cullberg
2009-07-20, 13:34
Skall byta expansionskärlet på min Golf mk4 gti och tänkte då passa på att byta till nytt o fräscht kyllarvatten! Frågan är bara hur man gör det enklast?

Barbapappa
2009-07-20, 17:54
Nu har ju aldrig jag gjort det på mk4, men på mk1 så brukar jag ta loss kylet och spola rent det med vattenslangen, sen stoppar jag in slangen nånstans i vattenpumpen och drar igång motorn så den drar in vatten genom systemet så den sköljer ur motorn.

Sen sätter man tillbaks grejerna igen och fyller på och hoppas det funkar. ;-)

VWGolIV
2009-07-20, 18:01
Enkelt.

På den nedre slangen från kylaren så sitter där en kran, öppna den så tömmer du systemet på vatten, sen lossar du slangarna och spolar igenom systemet och sedan fyller på igen..

När du fyllt på så starta bilen och håll koll på tempen och vattennivån i kärlet.

Så gör jag och så har jag med mig 2 liter vatten ifall det försvinner eller om där fanns luft i systemet, brukar låta motorn stå igång på tomgång och så inte ha locket på.

Glöm inte glykol bara, jag fyller mitt med destilerat vatten, känns bra i hjärtat =)

mtm
2009-07-21, 21:07
systemet

Menar du kylaren då?

För annars gäller det väl att spola från båda håll om termostaten för annars lär ju bara ena sidan bli igenomspolad. Eller?

VWGolIV
2009-07-21, 22:48
Systemet menar ja hela motorn och kylaren.

När jag bytte vatten så bytte jag termostaten också, då hade den suttit 10000 mil typ.
När den var loss så spola jag alla håll jag kunde tänka mig.

Fast även om den sitter i så spola från alla håll du kan, så får du ut skit ändå.

Man byter ju inte vattnet i kylaren/motorn så ofta så när man väl gör det så kan man göra det ordentligt.

Cullberg
2009-07-26, 16:58
Har nu bytt själva kärlet.. Kom att tänka på en sak! Skall man har destilerat vatten eller duger det med "vanligt". Borde väl bli mindre skit i motorn om man kör med destilerat, Hur gör dom på verkstaden vanligtvis?

tjipp
2009-07-26, 17:24
bäst är såklart destilerat.. Då är det helt utan "skadliga grejer"
Men har man "fint" komunalt vatten eller så så är det ju inte direkt nån skit i det!
Värre é det om man skulle skopa upp vatten från nån pöl eller så! ;)

Men gemene man och verkstäder kör med vanligt vatten!

VWGolIV
2009-07-26, 17:56
Jag har egen brunn och det vattnet är inte av bästa kvalite, därav kör jag med destilerat vatten.

Det kostar inte så många kronor.